Comisia administrație publică a audiat Raportul de progres cu privire la implementarea Proiectului de înregistrare și evaluare funciară
Comisia parlamentară administrație publică a organizat, astăzi, audierea entităților publice responsabile de implementarea prevederilor Proiectului de înregistrare și evaluare funciară (PIEF).
La audieri au participat deputații, membri ai comisiei parlamentare de profil, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Cancelariei de Stat, Agenției Servicii Publice, Agenției Relații Funciare și Cadastru, Agenției Proprietății Publice, ai Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), precum și ai autorităților administrației publice locale.
În debutul ședinței, președinta Comisiei administrație publică, Larisa Voloh, a menționat că aceasta este cea de-a doua audiere publică privind implementarea prevederilor Proiectului de înregistrare și evaluare funciară, în cadrul căreia se dorește constatarea progreselor pe care le-a înregistrat acest proiect în ultimele șase luni de implementare.
„Toate cele constatate de comisie în cadrul primelor audieri și pe parcursul acestei perioade ne îngrijorează foarte mult, deoarece de realizarea cu succes a obiectivelor trasate practic depind veniturile proprii ale primăriilor, care anual înregistrează venituri ratate la cifre alarmante.
Vreau să-mi exprim convingerea că un efort consolidat al tuturor părților implicate în acest proces, inclusiv pe platforma comisiei, este un factor determinant pentru eliminarea riscurilor și realizarea cu succes a obiectivelor trasate” a declarat președinta Comisiei administrație publică.
Discuțiile au vizat audierea Raportului de progres a implementării Proiectului de înregistrare și evaluare funciară, pe cele patru componente de bază. Acestea sunt înregistrarea primară a bunurilor imobile care include înregistrarea proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale și al statului, precum și înregistrarea proprietății private în cca 490 de localități rurale în care nu au fost finalizate lucrările de cadastru.
O altă componentă se referă la evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării. Cea de-a treia componentă urmează să asigure fortificarea capacităților IT a deținătorului registrului bunurilor imobile, dezvoltarea infrastructurii naționale de date spațiale și elaborarea propunerilor de modificare, după necesitate, a cadrului normativ.
Cea de-a patra componentă vizează managementul proiectului, care presupune realizarea studiilor necesare pentru monitorizarea impactului și evoluției proiectului, precum și a fondurilor necesare de menținere a unității de implementare a proiectului.
În calitate de unitate de implementare a proiectului este Agenția Servicii Publice, în comun cu sprijinul Agenției Proprietăți Publice pe componenta delimitare și înregistrare a bunurilor imobile proprietate publică și Agenția Relații Funciare și Cadastru pe componenta evaluarea bunurilor imobile și consolidarea infrastructurii naționale de date spațiale.
La final, președinta Comisiei administrație publică, Larisa Voloh, a menționat că membrii Comisiei parlamentare de profil urmează să examineze informația expusă în cadrul acestei sesiuni de audieri și să prezinte constatările și recomandările privind acțiunile viitoare.