
Blocul „ÎMPREUNĂ” despre demisia Veronicăi Dragalin
Demisia șefei Procuraturii Anticorupție (PA), precum și lipsa unor rezultate convingătoare în activitatea acestei procuraturii specializate, este consecința politicilor superficiale și iresponsabile a majorității parlamentare PAS și a Guvernelor conduse de Natalia Gavrilițā și Dorin Recean în domeniul justiției. Concluzia a fost făcută de Blocul „Împreună”, informează OFICIAL.
Potrivit formațiunii, „Procurtura Generală, inclusiv procuraturile specializate (PA/PCCOCS), precum și sistemul judecătoresc, au fost cele mai importante instrumente de uzurpare a puterii de către organizația criminală Plahotniuc, fapt constatat prin Hotărârea Parlamentului cu privire la caracterul capturat al statului din 8 iunie, 2019. În pofida faptului că, actuala guvernare a promis în campaniile electorale din 2020 și 2021 curățarea procuraturii și sistemului judecătoresc de procurorii și judecătorii corupți, din start exponenții PAS responsabili de reforma justiției, au preferat să colaboreze cu justiția capturată, în loc să-și onoreze promisiunile. Scopul acestei “colaborări” a fost obținerea unor rezultate rapide, însă cine a fost folosit mai mult, PAS-ul, sistemul sau invers, e o întrebare retorică. Lichidarea sau reorganizarea Procuraturii Generale și a procuraturilor specializate era o reformă urgentă și necesară din prima zi a mandatului primit de PAS în urma alegerilor parlamentare din 2021”.
Blocul „Împreună” vine cu „această poziție publică pentru a atrage atenția Parlamentului, societății civile și a cetățenilor cu privire la acest proiect de lege, care ridică multiple întrebări legate de riscurile implementării acestei reforme și anume:
- Deși această reformă are aspecte pozitive, totuși reorganizarea procuraturilor specializate poate fi afectată negativ de urgența cu care este promovată de fracțiunea PAS;
- Aspectul pozitiv al acestei reforme, constă în posibilitatea eliberării tuturor procurorilor din cadrul PA/PCCOCS, care nu au făcut față și posibilitatea de a detașa și/sau de a angaja în cadrul acestei procuraturi a unor procurori competenți, integri și motivați să combată marea corupție și crima organizată.
- Cu toate acestea, urgența cu care este promovat acest proiect, precum și neclaritățile legate de un șir de aspecte importante ridică multiple întrebări legate de riscurile implementării acestei reforme și anume:
- Care sunt criteriile cu privire la delegarea/angajarea procurorilor în cadrul noii procuraturi, atât a celor delegați temporar, cât și a celor care vor fi delegați/angajați cu statut permanent pe perioada termenului stabilit prin lege, odată ce verificarea integrității etice și financiare va fi efectuată ulterior angajării.
- Care sunt garanțiile angajării unor procurori competenți, integri și motivați în componența noii procuraturi?
- Care sunt garanțiile asigurării continuității dosarelor aflate în gestiunea PA/PCCOCS aflate în faza de urmărire penală?
- Care este garanția continuității dosarelor aflate în instanțele judecătorești la diferite nivele și etape pe perioada efectuării reformei”.
Blocul „Împreună” consideră importantă și necesară continuarea reformei justiției în vederea continuării verificării integrității etice și financiare a procurorilor și judecătorilor, restructurării sistemului procuraturii pentru asigurarea combaterii reale și nu mimate a corupției mari și crimei organizate, cât și pentru a asigura o justiție calitativă și credibilă, în termen rezonabil, în instanțele judecătorești de toate nivelele.
„Cu toate acestea, orice reformă structurală trebuie gândită, consultată și planificată minuțios. Nici o reformă nu poate avea la bază frustrările cauzate de propriile eșecuri legate de lipsa de viziune, disciplină de muncă, concursuri mimate, politică de cadre mediocră și renunțarea la principiile de meritocrație”, a conchis Blocul.