ADEPT, despre APL și servicii comunale: „După 5 ani am reluat acest experiment, având posibilitatea să analizăm progresele”
Asociația pentru Democrație Participativă (ADEPT) a prezentat, astăzi, rezultatele evaluării performanței Administrațiilor Publice Locale în prestarea serviciilor de gospodărie comunală în orașele și municipiile din R. Moldova, transmite OFICIAL.
Directorul executiv al ADEPT, Igor Boțan, a menționat, în debutul prezentării, că scopul acestei evaluări a fost estimarea calității serviciilor oferite de administrația locală către cetățeni, cum pot fi acestea îmbunătățite și să încurajeze administrația publică locală să aibă o competiție sănătoasă între orașe/sate.
„După 5 ani am reluat acest experiment, având posibilitatea să analizăm progresele, să estimăm cum se extind aceste orizonturi temporare, de ce este nevoie pentru a atinge un nivel satisfăcător la nivel național de oferire a serviciilor comunale. Am elaborat platforma www.serviciicomunale.md cu mai multe valențe cu lucruri prioritare: reflectarea corectă a performanței administrațiilor locale, suntem conștienți că în timp lucrurile se dezvoltă și există o inerție și credem că aceste date sunt relevante și un punct de pornire pentru îmbunătățirea serviciilor”, a spus Igor Boțan.
Coordonatoarea proiectului, Polina Panainte, a prezentat rezultatele evaluării.
„Considerăm că, servicii comunale mai bune nu înseamnă efortul doar al APL, o variabilă importantă este și cererea din partea comunității. Când am pornit proiectul, am înțeles că există o responsabilizare redusă față de cetățeni cu privire la serviciile prestate de APL. Cetățenii spun că nu prea știu ce se face în primărie și nu există date comparative între comunități. Când nu există date, APL nu urmărește dinamica calității serviciilor furnizate, operatorii furnizării serviciilor au responsabilitate redusă, investițiile nu se fac acolo unde e necesar, primarii și consilierii sunt aleși în baza mesajului, nu a meritului.
Am observat mai multe probleme. Avem orașe unde accesul la apă e asigurat 100%, iar în unele accesul general e în jur de 50%. În unele orașe diferența este de 20-30%. La canalizare lucrurile stau și mai prost. Un alt lucru evidențiat sunt casele individuale din orașe. Acestea au un acces redus în comparație cu blocurile de locuit la apă și canalizare. Tariful pentru apă și canalizare și alte servicii nu corelează cu calitatea. Tarifele sunt făcute în dependență de regiune. Orașele care achită cel mai mult pentru apă sunt la josul listei performanței calității. Există și unele suspiciuni de corectitudine la tarifele apelor aplicate. Mai sunt probleme de ineficiență care nu sunt discutate cu cetățenii. Ei rămân surprinși de pierderile de apă din rețea”, a spus Polina Panainte.
Cristina Parfeni