Victor Gaiciuc: Piața de asigurare locală reprezintă o nișă atractivă pentru investitorii străini

Victor Gaiciuc: Piața de asigurare locală reprezintă o nișă atractivă pentru investitorii străini

Interviu cu Victor Gaiciuc, Preşedintele companiei de asigurări „Acord-Grup”

Cu ce rezultate încheie „Acord Grup” anul 2018?

În rezultatul activităţii de asigurare din anul 2018, Societatea de Asigurare „Acord-Grup” a înregistrat un volum total de prime brute subscrise de 90,8 mln. lei, totodată, înregistrând cheltuieli cu titlu de despăgubire de asigurare de 30,7 mln. lei. La moment, compania se poziţionează pe locul 7 din totalul celor 15 companii de asigurare, după ponderea volumului de prime brute subscrise.

Societatea de Asigurare „Acord-Grup” rămâne a fi o companie financiar stabilă şi prudentă, care dispune de o rată a solvabilităţii sporită (179%) şi coeficient de lichiditate înalt (2,47).

Care au fost cele mai populare servicii de asigurare în 2018?

Ca şi în anii precedenţi, cele mai populare servicii de asigurare din cadrul pieţii de asigurări din Republica Moldova au fost cele obligatorii – asigurarea de răspundere civilă auto internă şi externă. Ponderea acestora a fost de peste 50% din totalul primelor brute subscrise de piaţă.

Cu ce provocări s-a confruntat în 2018 piaţa asigurărilor şi personal compania dvs.?

2018 a fost un an cu mult mai multe eforturi şi costuri şi cu mai puţine venituri. A fost anul modificărilor legislative, cu impact semnificativ asupra pieţei şi a consumatorilor, în care s-a simţit influenţa RCA-ului. Provocarea cea mai mare le revine intermediarilor în asigurări, care vor fi obligaţi să îşi majoreze portofoliul de facultative.

2018 a fost un an dificil, anul în care „Acord-Grup” a înregistrat o daună „record” pe segmentul „asigurărilor facultative de accidente” în valoare de 17.000.000 lei, care a fost cauzată de un accident aviatic.

Ce ar trebui de întreprins pentru o dezvoltare mai dinamică a pieţei asigurărilor?

Astăzi, ritmul de dezvoltare a pieţei asigurărilor este unul pe măsura posibilităţilor şi capacităţii deţinute. Aici aş vrea să subliniez implicarea şi efortul depus de Comisia Naţională a Pieţei Financiare, activitatea căreia are un impact major asupra dezvoltării pieţei.

Pentru a face faţă noilor oportunităţi, dar şi ameninţărilor, companiile de asigurare autohtone ar trebui să implementeze
o strategie de piaţă dinamică de adaptare la noile condiţii concurenţiale.

Cu certitudine, evoluţia pieţei de asigurări va fi influenţată semnificativ şi de climatul macroeconomic, care în acest moment pare dificil de anticipat.

Doar prin implicare, străduinţă şi devotament se vede dezvoltarea acestui segment important al economiei în viitor.

Pe cât de atractivă este piaţa asigurărilor din RM pentru potenţiali investitori?

Deşi prezenţa investitorilor străini este considerabilă, piaţa de asigurări din Moldova are încă un potenţial de creştere determinat în primul rând de gradul redus de dezvoltare a pieţei, dar şi de popularitatea scăzută a unor produse de asigurare.

În pofida incertitudinii economice şi politice din ţară, potenţialul de creştere al pieţei de asigurare rămâne la un nivel înalt datorită dimensiunilor pieţei şi ratei scăzute de penetrare a produselor de asigurare. Astfel, piaţa de asigurare locală reprezintă o nişă atractivă pentru investitorii străini care caută profit realizabil în termen scurt şi mediu.

Care servicii de asigurare le consideraţi de cea mai mare perspectivă în RM?

Evident auto, acestea fiind urmate de poliţele pentru bunuri şi clădiri, situaţie care este generalizată la nivelul întregii pieţe. Însă, există oportunităţi în zona asigurărilor facultative: de răspundere civilă generală şi profesională, asigurările private de sănătate şi cele de asigurare facultativă a autovehiculelor.

Ce planuri are compania dvs. pentru 2019?

Anul 2019 va fi şi mai provocator, deoarece va trebui să ne aliniem noului cadru legal. Reconfigurarea şi implementarea noilor modificări vor necesita alocarea de resurse umane, financiare şi timp. Avem multe de realizat, consolidat şi dezvoltat. Va trebui sa menţinem trendul crescător al businessului, să dezvoltăm calitativ şi cantitativ echipa şi, desigur, să rămânem o companie preferată de clienţii şi partenerii noştri.

Dvs. personal ce aşteptări aveţi de la 2019?

Aşteptările mele sunt de dimensiune mare, cu caracter pozitiv şi benefic. Odată cu soluţionarea incertitudinii politice din ţară şi armonizarea cadrului legal naţional la normele internaţionale, vor fi create premise reale de creştere. Sper că noile implementări vor facilita dezvoltarea businessului autohton. Cred în Republica Moldova. Moldova are un viitor.

Almanah Politic 2018

Share