Veaceslav Timotin: Pentru S.A. „Aroma” 2018  a fost un an marcant

Veaceslav Timotin: Pentru S.A. „Aroma” 2018 a fost un an marcant

Interviu cu Veaceslav Timotin, administrator al procedurii planului la S.A. „Aroma”

Dle Timotin, cu ce rezultate încheie „Aroma” anul 2018?

Pentru S.A. „Aroma” 2018 a fost un an marcant, un an în care întreprinderea a împlinit 120 de ani de la fondare, un an în care a fost nevoită să se adapteze noilor provocări de pe piaţa divinurilor şi să-şi reevalueze strategia de piaţă, fără a deraia de la obiectivele şi scopurile planului de restructurare, aprobat anterior.

În anul de referinţă au fost lansate produse noi (colecţia Moldova – divinuri cu vârsta de maturare de 20, 25, 30 şi 35 ani, divin Aroma de 55 de ani, „un metru de divin” – o noutate pentru piaţa divinurilor); au fost achiziţionate şi distilate vinuri materie primă pentru suplinirea stocurilor tehnologice, etc.

În genere, cum a evoluat piaţa pe care activează „Aroma” în 2018?

Noi urmărim îndeaproape evoluţiile pieţei şi putem afirma cu certitudine că la moment piaţa divinurilor se află într-o transformare evidentă, pe de o parte, dar pe de altă parte, într-o derivă, generată, în viziunea noastră, de mai mulţi factori. Pe de o parte, concurenţa acerbă duce la utilizarea de către unii jucători de pe piaţă a elementelor de concurenţă neloială, după părerea noastră. Pe de altă parte, sunt anumite neclarităţi ce ţin de dezvoltarea în continuare a însuşi produsului pe care noi îl numim, pe bună dreptate, „divin” (va fi în continuare denumire de produs sau va fi utilizată doar ca indicaţie geografică). Dar sperăm că, împreună cu Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, dar şi cu Asociaţia Producătorilor de Divin şi Brandy de Moldova, în timpul apropiat vom clarifica aceste aspecte.

Tot anul acesta a expirat termenul de tranziţie, care a fost acordat de către Uniunea Europeană la utilizarea indicaţiilor geografice europene, inclusiv pentru utilizarea denumirii „Cognac” şi „Calvados”, care erau solicitate de către importatorii din spaţiul CSI şi erau utilizate paralel cu denumirile divin şi rachiu/băutură de cidru de mere.

Cu ce probleme v-aţi confruntat în anul 2018?

Nu putem spune că în anul 2018 ne-am confruntat cu probleme speciale sau extraordinare. Suntem puşi zi de zi în faţa provocărilor şi depunem toate eforturile pentru a le depăşi cu succes.

Ce puteţi spune despre concurenţă? În domeniul în care activaţi este concurenţă neloială?

Odată cu creşterea numărul de producători, pe care o atestăm în ultimii ani, desigur că sporeşte concurenţa, iar piaţa divinurilor limitată „impune” producătorii să utilizeze toate „armele” din dotare în lupta pentru clienţi. Mai nou, divin sub propriul brand au început să dezvolte şi companiile care nu au producere, în special câteva companii de distribuţie (utilizează serviciile de îmbuteliere a producătorilor licenţiaţi).

Am pomenit mai sus despre elemente de concurenţă neloială, referindu-ne în primul rând la dumpingul utilizat de unii producători, care a început anul trecut şi s-a profilat clar anul acesta. În viziunea noastră, care este argumentată de calcularea costurilor de producere şi comercializare a producţiei, un divin calitativ cu vârsta minimă de maturare 5 ani nu poate să echivaleze ca preţ cu un vin ordinar. Dar astfel de cazuri există. Pe lângă problema factorului economic, considerăm că este şi o chestie de imagine a produsului, care se consideră a fi unul elitar.

„Aroma” este o marcă cunoscută şi peste hotare. Cum a fost anul 2018 pentru dvs. din punctul de vedere al exportului?

În anul 2018 S.A. „Aroma” a efectuat exporturi în Israel şi Canada. Din păcate am fost nevoiţi să refuzăm unui cumpărător din Belarus comanda, deoarece insista să livrăm rachiul de cidru de mere ca denumire şi poziţie tarifară „calvados/кальвадос”, ceea ce deja nu mai este posibil pentru produsele fabricate în Moldova.

Totodată, înţelegând importanţa pieţelor de desfacere externe, compania întreprinde măsuri pentru identificarea potenţialilor cumpărători, inclusiv participă la diverse prezentări, târguri şi expoziţii peste hotare (în anul de referinţă – în China, România, Belarus, Polonia).

Ce provocări consideraţi că aveţi în faţă şi cum intenţionaţi să le gestionaţi?

În prezent, cele mai mari provocări, şi nu doar pentru „Aroma” sau doar pentru companiile din Republica Moldova, sunt legate de atragerea clienţilor noi şi menţinerea celor existenţi, adică de realizarea vânzărilor: piaţa suprasaturată, categoria de produse pe care le fabricăm (nu sunt de primă necesitate), restricţionări legale în domeniul publicităţii şi comercializării produselor alcoolice, etc.

Ce planuri de viitor aveţi?

Realizarea planului de restructurare a întreprinderii, adică, dezvoltarea S.A. „Aroma” prin lansarea produselor noi, adaptate cerinţelor consumatorilor; menţinerea şi în continuare a nivelului înalt de calitate, prin care Aroma este cunoscută; sporirea încasărilor întreprinderii şi achitarea integrală cu toţi creditorii.

Cum v-aţi dori să fie anul 2019 pentru „Aroma”?

Întotdeauna ne dorim ca anul care urmează să fie mai bun decât anul precedent. De aceea toate eforturile noastre le îndreptăm spre îndeplinirea acestei dorinţe!

Almanah Politic 2018

Share