Sergiu Babii: Consumul produselor noastre necesită o stare de spirit aparte
Interviu cu Sergiu Babii, Director general al S.A. „Barza Albă”, pentru Almanah Politic
Ce a însemnat pentru compania Dvs. anul 2020?
Pentru compania pe care o reprezint şi care, apropo, are un parcurs de aproape 80 de ani de activitate pe piața produselor vitivinicole, anul 2020 a fost un an în care am avut speranța că ne vom consolida pozițiile pe piața internă, dar şi că vom avansa și pe alte piețe – în primul rând, în țările din spațiul CSI, acolo unde este piața tradițională a produselor noastre.
Începutul de an a fost bun dar, din păcate, ulterior s-a declanșat pandemia în plan global. La noi, din luna martie până în luna mai a fost stare de urgență, iar aceasta a însemnat că a fost sistată, practic, activitatea pe segmentul magazinelor specializate ale companiei, în magazinele din zona Duty-free, acolo unde noi am avut tradițional poziții destul de bune.
Dacă e să vorbim în indicatori valorici, estimăm o diminuare a volumului vânzărilor nete de la cele planificate de 6-7 milioane lei. În pofida dificultăților menționate, cifra de afaceri în 2020 se va estima la c.c. 38 mln. lei vânzări nete cu un profit net anual de c.c. 4 mln. lei. Pe de altă parte, nu pot să nu menţionez că noi ne poziționăm pe segmentul divinurilor cu vârsta 7, 9, 10, 15 ani și pe segmentul divinurilor foarte vechi, de categoria XXO, unde suntem prezenți cu 4 mărci: „Codru” – 20 ani, „Sofia” – 33 ani, „Dragoș Voievod” – 40 ani, „Prezident” – 50 ani.
Desigur, ne-am restabilit vânzările pe parcursul lunilor iulie-octombrie la nivel de 85 la sută față de anul precedent, care nu a fost afectat practic deloc. Aceasta ne-a permis să ne convingem că ne deplasăm în direcția corectă, dat fiind faptul că pe piața internă a Republicii Moldova este o concurență, care practic nu mai există în altă parte a globului – producătorii locali oferă cantități mult mai mari, depășind cererea.
Evident că, potențialul calitativ al divinurilor din Moldova creează condiții, pe de o parte, interesante, iar pe de altă parte – foarte dure în ceea ce privește concurența. Asta ne-a permis, de fapt, să prindem punctul de echilibru în ceea ce privește criteriile de viabilitate ale companiei, în primul rând, criteriile economico-financiare.
Ce puteţi spune despre evoluţia consumului pe segmentul Dvs. de piaţă?
În ultimii 20 de ani, în Republica Moldova constatăm un salt atât cantitativ, cât și calitativ în ceea ce privește domeniul HoReCa, acolo unde există un standard înalt al serviciilor. În standardele de consum ale produselor pe care le oferim au avut loc anumite schimbări, aș spune o reconfigurare. Astfel, au evoluat vânzările în segmentul HoReCa, acolo unde se organizează mari festivități, care sunt parte componentă a culturii naționale. Acum, fiind afectat segmentul respectiv, vedem că sunt preferințe pentru divinurile cu calitate mai înaltă – atât ca preț, cât și ca valoare.
În condiţii de pandemie, un produs de calitate îi permite omului să se simtă mai sigur. Consumatorul e predispus spre un produs mai calitativ.
Ce puteţi spune despre concurența pe segmentul Dvs. de piaţă?
Este o concurență acerbă, dat fiind nivelul înalt de calitate al divinurilor. Este un consum per persoană de circa 3-4 sticle anual. E o cifră destul de înaltă. Da, concurența este acerbă, dar sperăm că ea va genera avântul producătorului pentru o calitate mai înaltă a produsului.
În ce măsură simţiţi susţinerea statului, în calitatea Dvs. de producător?
Trăim într-o societate în care multe lucruri se transformă. În primul rând, avem un element care nu a fost cu 30 de ani în urmă – capitalul privat. Sunt relațiile de producere care creează o predispunere a societății. Totodată, într-o societate democratică este normal ca piața să fie liberă, acolo unde e și admisă concurența, cât de acerbă nu ar fi ea. Acum, este evident faptul că noi ne dorim reguli de joc clare, această piață necesită să fie reglementată.
Este prerogativa statului ca să asigure baza normativă pentru a fi posibil de a asigura un echilibru în ceea ce privește relația producătorului și consumatorului. În acest sens, vreau să vă spun că eu, fiind membru al multor comitete și grupuri de experți, care participă la elaborarea bazei normative în ultimii 20 de ani, pot declara că noi am avansat și, la acest capitol, suntem înaintași. În sectorul vitivinicol avem Legea viei și vinului, avem baza normativă per ansamblu, avem reglementări tehnice, avem și reguli generale, standarde.
Acum suntem la etapa când trebuie să implementăm mecanisme pentru a asigura gestionarea entităților ce constituie, per ansamblu, piața vitivinicolă.
Ce puteţi spune despre strategia de piață?
Acum, la ultima fază este elaborarea strategiei până în 2030 a sectorului vitivinicol și, respectiv, strategia prevede și elaborarea mecanismului de implementare. În rezultat, vor putea fi asigurate condiții echitabile tuturor participanților la piață. Ne orientăm spre standardele franceze, germane, italiene – țări unde sectorul vitivinicol este bine organizat.
Care sunt perspectivele companiei Dvs.?
În producerea distilatelor de vin și a băuturilor respective, avem o istorie bogată, marcată de o dinamică de dezvoltare extraordinară începând cu 1950, o dinamică fără precedent. Aceasta ne-a permis nouă practic să constituim un potențial extraordinar ca volum și calitate.
Astăzi, acest potențial ne permite să avem un portofoliu cu divinuri de vârsta 30, 40, 50, 60 de ani. Un diapazon atât de larg îşi poate permite doar o companie cu istorie şi tradiţii.
În Republica Moldova este potențial, condiții climatice, care ne permit să consolidăm un sector vitivinicol cu o dezvoltare durabilă, ceea ce ar putea să ne asigure, pe de o parte locuri de muncă, pe de altă parte – un bilanţ impresionant al comerţului exterior. Sectorul are potențial şi cred că în perspectivă putem ajunge până la jumătate de miliard de euro pe an export de mărfuri.
Ce așteptări și speranțe aveţi în raport cu 2021?
Sperăm că responsabili în domeniul medicinei vor identifica cât mai rapid soluţii pentru criza pandemică cu care ne confruntăm, iar în rezultat vom putea reveni asupra revitalizării domeniilor de activitate grav afectate. E vorba şi de aspectul psihologic în ceea ce ţine de consumul produselor noastre. Procesele care au loc acum predispun omul la o stare de spirit care nu e tocmai potrivită pentru consumul produselor noastre. Consumul produselor noastre necesită o stare de spirit aparte.
Ce planuri de viitor aveţi?
Compania noastră este cu capital care aparține integral statului și mai este în lista întreprinderilor pasibile pentru privatizare. Statul este în drept să determine perspectiva de lungă durată a companiei. Dar trebuie să se ia în calcul că noi mai avem și un termen de creditare a activelor, ce presupune o perioadă de 10 ani. Respectiv, când se elaborează o strategie a unei companii de profil, se ia în calcul că avem un termen mediu la măturare a distilatelor de circa 10-11 ani. De aici şi termenul de creditare de 10 ani. Noi nu suntem atât de flexibili pentru o manevră pe termen scurt, pentru că obligatoriu trebuie să îți asumi riscuri pentru viitor.