(INTERVIU) Pavel Perju: Ne revine o dublă misiune: să facem faţă solicitărilor existente pe piaţa internă; să asigurăm produse de export de înaltă calitate

(INTERVIU) Pavel Perju: Ne revine o dublă misiune: să facem faţă solicitărilor existente pe piaţa internă; să asigurăm produse de export de înaltă calitate

În cadrul unui interviu acordat pentru www.curentul.md, Pavel Perju, Directorul Fabricii de Sticlă din Chişinău, s-a referit la jubileul de 50 de ani marcat recent de întreprindere, la situaţia actuală, dar şi la perspectivele acesteia.

C: Dle Director, recent Fabrica de Sticlă din Chişinău a marcat frumosul jubileu de 50 de ani. Pe lângă faptul că a fost o sărbătoare importantă, e şi un bun prilej de a face o scurtă trecere în revistă a celor întâmplate de-a lungul anilor.

P.P.: Da, aşa este şi vreau să vă spun că Fabrica de Sticlă din Chişinău, într-adevăr, are cu ce se mândri. În primul rând, cu faptul că, în decurs de 50 de ani, a devenit o întreprindere de frunte pentru economia Republicii Moldova. În al doilea rând, pentru că a reuşit să facă faţă tuturor vitregiilor timpului, inclusiv să supravieţuiască în tumultoşii ani 90 ai secolului trecut când economia tranzita de la sistemul centralizat la cel de piaţă. În al treilea rând, pentru că de-a lungul anilor la Fabrică s-a consolidat un colectiv de adevăraţi profesionişti, care de fapt şi determină rezultatele frumoase pe care le înregistrează întreprinderea în prezent.

Fabrica de Sticlă nu doar a reuşit să reziste, ci şi să se impună ca o întreprindere cu un randament destul de înalt, în stare să genereze eficienţă, să asigure locuri de muncă cu salarii plătite la timp, să contribuie la dezvoltarea ţării.

Toate aceste rezultate frumoase ar fi fost imposibil de obținut dacă nu era o Disciplină, dacă nu se muncea cu multă pasiune, daca nu eram bine organizați.

Desigur, ar fi multe încă de spus, dar şi cele menţionate deja sunt suficiente pentru a dovedi că, cu ocazia jubileului de 50 de ani, Fabrica de Sticlă are cu ce se mândri.

C: Am înţeles că Fabrica de Sticlă din Chişinău s-a învrednicit şi de o importantă distincţie de stat.

P.P.: Cu ocazia jubileului de 50 de ani, Dl Preşedinte al Republicii Moldova, Igor Dodon, a semnat decretul prin care Fabricii i s-a conferit prestigiosul ordin „Gloria Muncii”. De asemenea, unui grup de angajaţi i s-au oferit înalte distincţii de stat în semn de apreciere a contribuţiei lor substanţiale la dezvoltarea Fabricii. Este pentru prima dată, şi menţionez e unicul Preşedinte al RM care şi-a dat interesul, care a găsit timp să viziteze fabrica. Pentru noi aceasta este nu doar o mândrie, ci şi o onoare, deoarece prestaţia, rolul şi activitatea Fabricii de Sticlă din Chişinău au fost apreciate la cel mai înalt nivel. Aceasta ne motivează să depunem eforturi în continuare pentru a fi şi mai buni, şi mai utili economiei, statului Republica Moldova.

C: Ce reprezintă Fabrica de Sticlă din Chişinău în prezent?

P.P.: Cunoaşteţi că în Republica Moldova în prezent activează două fabrici de sticlă – una privată şi una de stat. Noi activăm şi pe piaţa locală, dar şi la export, conştientizând faptul că ne revine o dublă misiune: să facem faţă solicitărilor existente pe piaţa internă, să asigurăm produse de export de înaltă calitate, deoarece e vorba şi de imaginea Republicii Moldova.

La concret, în prezent, Fabrica produce circa 4300-4400 tone de sticlă pe lună. Articolele din sticlă variază de la borcane de 314 ml în volum până la 5 litri, sticlele – de la 250 ml până la 1 litru. Cele mai solicitate produse la moment sunt borcanele cu volumul de 314 ml, 370 ml, 580 ml și mai mult de 720 ml, dar și sticlele cu volumul de 250 ml, 0,5 litri și 750 ml.

C: Aţi pomenit de export. Unde anume exportaţi?

P.P.: Producţia noastră e prezentă pe astfel de pieţe ca: Germania, Italia, Ungaria, Bulgaria, Grecia, Armenia, Azerbaidjan, România, Macedonia. Fiecare piaţă îşi are specificul său şi noi ne străduim să-l luăm în calcul. Ceea ce ne bucură în mod deosebit însă e faptul că nu doar reuşim să păstrăm pieţele de desfacere devenite deja tradiţionale, ci şi că apar perspective noi din acest punct de vedere.

C: Ce aveţi în vedere?

P.P.: Se ştie deja că, începând cu anul 2021, se preconizează ca în Europa să se interzică strict ambalarea produselor în tetrapak. Deci, urmează ca produsele să fie ambalate în sticlă, iar aceasta ar permite Fabricii de Sticlă din Chişinău în perspectivă să-şi mărească productivitatea, să modernizeze maşinile de ambalare, să obţină un profit mai bun pentru a oferi angajaţilor săi salarii mai mari şi condiţii de muncă la nivel, pentru ca ei să aibă un loc de muncă acasă, să fie alături de familiile lor.

C: În ce măsură credeţi că veţi reuşi să cuceriţi noi segmente de piaţă peste hotare pornind de la respectiva directivă a Uniunii Europene?

P.P.: Urmărim cu mare atenţie evoluţiile pe segmentul nostru de piaţă în plan regional. Da, atestăm unele schimbări şi în România, şi în Bulgaria, unde anumite întreprinderi încearcă să se plieze conform noilor realităţi ce apar ca urmare a directivei menţionate. Dar să nu uităm că şi noi avem poziţii bune la export în plan regional. Produsele noastre şi-au confirmat deja calitatea, avem un nume. Plus că, în virtutea noilor realităţi ce apar, vor apărea şi noi pieţe de desfacere, pe care nu avem cum să nu ne regăsim şi noi. Vom depune efortul necesar şi vom acţiona cu determinare în direcţia respectivă.

C: Din câte cunoaştem, nu este exclus ca Fabrica de Sticlă din Chişinău în curând să aibă alt proprietar. Cel puţin, statul are intenţia să o privatizeze.

P.P.: Procesul de privatizare ţine de competenţa exclusivă a organelor abilitate ale statului. Treaba noastră – a managementului Fabricii şi a colectivului – este să muncim astfel încât întreprinderea să activeze în continuare, îmbunătăţindu-şi continuu indicatorii. Experienţa din aceşti ani ne permite ca foarte bine să evaluăm riscurile şi să pregătim din timp strategiile pentru a menţine fabrica în lucru, pentru a ocupa noi pieţe. Că va fi de stat, că va fi privată – este foarte important ca Fabrica de Sticlă să rămână în continuare o întreprindere cu aceeași activitate, de referinţă pentru economia naţională, să aducă plus valoare, să asigure noi impozite la bugetul de stat şi locuri de muncă plătite la un nivel corespunzător angajaţilor săi.

C: Sunt necesare investiţii la Fabrică?

P.P.: Evident. În primul rând, pentru că noile tehnologii impun şi noi investiţii. Mai ales acum când apar perspective în plan regional. În al doilea rând, pentru că a trecut deja ceva timp de când s-a investit în utilajul de la Fabrică. Dar, continuând gândul de mai devreme, deja rămâne să vedem cine va face aceste investiţii.

C: Cum vedeţi viitorul Fabricii?

P.P.: Consider că în fiecare afacere cel mai important este echipa cu care munceşti, iar Fabrica de Sticlă are o echipă de profesionişti în producerea sticlei. Noi pur şi simplu suntem sortiţi să avem cel mai mare succes. O întreprindere cu o istorie atât de bogată, are în faţă un mare viitor!

C: Vă mulțumim!

Cristina Pendea

Share