(INTERVIU) Eugen Coștei: „Autoritatea Aeronautică Civilă susține operatorii aerieni naționali, care sunt într-o situație deloc ușoară”

(INTERVIU) Eugen Coștei: „Autoritatea Aeronautică Civilă susține operatorii aerieni naționali, care sunt într-o situație deloc ușoară”

Pandemia de Coronavirus (COVID-19) a lovit în cele mai importante sectoare ale economiei și nu departe de acestea este și domeniul aviației civile. Guvernul a dispus ca toate zborurile din și spre R. Moldova să fie sistate. În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, directorul Auorității Aeronautice Civile, Eugen Coștei, a explicat ce efecte va avea acestă pandemie asupra activității aviației în viitor, care este situația actuală a aviației R. Moldova, ce măsuri au fost întreprinse pentru combaterea răspândirii COVID-19, dar și ce așteptări are pe termen mediu.

CURENTUL: Care e situaţia în domeniul aviaţiei civile din Republica Moldova în contextul epidemiei de coronavirus?

Eugen Coștei: Răspândirea Coronavirus a afectat toate mijloacele de transport și a lovit direct în branșa aviației civile la nivel global.

În Republica Moldova, începând cu data de 17 martie 2020, ora locală 00.00, au fost sistate toate zborurile regulate de pasageri, Aeroportul Internațional Chișinău trecând în regim de lucru la comandă, făcând posibilă deservirea zborurilor cargo (transportul de marfă), dar și a unor curse speciale private/charter în special pentru a permite autorităților din Republica Moldova, dar și altor state să evacueze cetățenii blocați în Republica Moldova.

Este de menționat faptul că ramura aviației civile este afectată semnificativ, în condițiile în care traficul aeronavelor care survolează spațiul aerian al Moldovei a scăzut cu 40% comparativ cu aceiași perioadă a anului trecut, iar companiile de handling, catering și alți agenți aeronautici, practic și-au sistat activitatea.

C: Am sesizat că AAC s-a manifestat destul de activ în ultimele săptămâni în contextul epidemiei de COVID-19. Aţi putea face o scurtă retrospectivă a acţiunilor întreprinse în acest sens?

E. C.: Începând cu sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, Autoritatea Aeronautică Civilă a atras atenția asupra necesității întreprinderii unor măsuri urgente pentru asigurarea unui nivel sporit a securității epidemiologice pe Aeroportul Internațional Chișinău. Astfel, la 29 ianuarie 2020 Autoritatea Aeronautică Civilă a emis Circulara nr. 1 cu privire la prevenirea raspandirii bolilor contagioase – infectiei cu Coronavirus de tip nou (2019-nCoV) prin intermediul transportului aerian.

Conform acesteia, agenții aeronautici au fost informați cu referire la măsurile ce urmează să le întreprindă în scopul prevenirii răspândirii noului virus prin intermediul transportului aerian precum și cum să acționeze în cazul depistării unei persoane susceptibilă că ar fi contaminată cu noul virus, dar și necesitatea completării Fișelor de localizare a pasagerilor.

Totodată, în sensul sporirii controlului sanitar, AAC a făcut toate demersurile necesare pentru a asigura activitatea continuă a serviciilor sanitar-epidemiologice pe teritoriul Aeroportului Internațional Chișinău, drept rezultat Agenția Națională de Sănătate Publică a instituit un post ce activează 24/24.

În conformitate cu prevederile Programului Național de Facilitare a Transporturilor Aeriene, aprobat prin HG nr.1034/2000, AAC a solicitat convocarea Comitetului național de facilități aeronautice, care s-a și întrunit în prima ședință din ultimii câțiva ani. Astfel, în cadrul acesteia s-a discutat la nivelul persoanelor de conducere din cadrul tuturor entităților implicate privind acțiunile ce urmează a fi realizate pentru implementarea măsurilor urgente care să asigure în primul rând siguranța pasagerilor și a personalului ce activează în domeniul aviației civile.

Odată cu răspândirea masivă a noului virus în zonele în care erau efectuate zboruri directe din și spre Republica Moldova, Autoritatea Aeronautică Civilă a emis Directiva Operațională nr.1 din 10.03.2020 prin care a interzis operarea curselor directe dintre Moldova și Italia precum și neacceptarea la bord a persoanelor ce vin către Moldova cu escale din Italia, China, Iran și Coreea de Sud.

La data de 13.03.2020, având în vedere evoluția pe plan internațional și în special European a modului de răspândire a noului virus, în temeiul Hotărârii nr.7 din 13.03.2020 a Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică, Autoritatea Aeronautică Civilă a emis Directiva operațională nr. 2, conform căreia au fost suspendate toate zborurile directe către și dinspre Italia, Spania, Franța începând cu 15 martie 2020 și respectiv din 16 martie 2020 cu Austria, Belgia, Cehia, Cipru, Germania, Irlanda, Marea Britanie, Polonia, Portugalia și România.

Dat fiind faptul creșterii exponențiale a numărului persoanelor infectate cu noul virus pe partea Europeană a continentului, la 15.03.2020 în baza Hotărârii nr.9 din 15.03.2020 a Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică, AAC a emis Directiva Operațională nr.3, potrivit căreia toate zborurile de pasageri inclusiv cele charter regulate către și dinspre Republica Moldova au fost suspendate începând cu 17 martie 2020, ora 00.00. În același timp a rămas posibila efectuarea zborurilor private/charter pentru a permite atât autorităților naționale, cât și internaționale de a-și evacua cetățenii săi.

O altă măsură ce urmează a fi luată de Autoritatea Aeronautică Civila în perioada imediat următoare este identificarea unei soluții legale de suspendarea aplicării penalităților pentru întârzierea achitării plăților de supraveghere. Astfel, încercăm să reducem din povara care a căzut pe umerii agenților aeronautici naționali.

C: Care e situaţia în regiune? Aveţi comunicare în acest sens cu colegii din alte ţări?

E. C.: Toate Autoritățile din domeniul transportului aerian, și nu doar, lucrează coordonat, în cooperare cu statele membre, pentru a ne asigura că cetățenii au acces la toate informațiile necesare, că drepturile pasagerilor sunt respectate și că menținem mobilitatea într-o cât mai mare măsură.

Urmărim evoluția fiind în contact direct permanent cu omologii din România, Ucraina, Turcia, ș.a.

Totodată, în cadrul Conferinței Europene a Aviației Civile (ECAC), care include 52 de țări din Europa, inclusiv țările din regiunea Caucaz, prin intermediul tele-video conferințelor, raportăm măsurile de prevenire/combatere cu COVID-19 aplicate și coordonăm acțiunile comune de asigurare a asistenței pentru zborurile speciale de repatriere a cetățenilor și menținerea transportului aerian de mărfuri.

Cât privește situația la nivel local, nu sunt aplicate măsuri unice. Fiecare stat ia decizii în funcție de gravitatea situației, numărul de infectați, situația în țările vecine, etc..

C: Cum va afecta situaţia creată aviaţa civilă din Moldova?

E. C.: „Ar fi primul recul global al sectorului aviatic de la criza financiară din 2008/2009 și ar însemna pierderi la nivelul cifrelor de afaceri pentru companiile aeriene de 29,3 miliarde de dolari”, a anunțat IATA.

Și la nivel național situația nu este tocmai bună. Ultimele prognoze privind influența Coronavirusului asupra transportului aerian atestă un declin semnificativ, în condițiile în care o mare parte din flota operatorilor aerieni naționali/străini este consemnata la sol.

Costurile de intreținere a unei companii aeriene sunt direct dependente de vânzarea biletelor de avion, care include în structura sa o vastă bază de cost ce asigură companiei aeriene recuperarea cheltuielilor ce țin de transportarea propriu – zisă a pasagerului, achitarea taxelor aeroportuare și a celor de navigație aeriană, de achitarea serviciilor de handling, catering și nu în ultimul rând cheltuielile legate de leasing-ul aeronavei, dacă este cazul.

Evident, în cazul lipsei zborurilor este afectată din punct de vedere financiar atât compania aeriană, cât și prestatorii de servicii: aeroportul, agenții economici care prestează serviciile de navigație aeriană, companiile de handling si catering, companiile de alimentare cu combustibil, etc..

Mai puțin afectat de actuala situație este doar transportul aerian de mărfuri.

C: Care e situaţia operatorilor din aviaţia civilă? Aveţi cu ei o comunicare în acest sens?

E. C.: Cert este că companiile aeriene trebuie să reacționeze în prezent extrem de rapid la evoluțiile total imprevizibile provocate de răspândirea Coronavirusului. Atât de rapid, încât nici măcar prognozele, și așa deloc bune pentru industria aviatică, nu pot fi corectate în jos la fel de repede.

Asociația Internațională de Transportatori Aerieni (IATA) a informat deja privind posibilitatea falimentării a 1/2 din companiile aeriene pe plan global din cauza Covid -19 și a îndemnat toate Guvernele să identifice soluții pentru sprijinirea operatorilor aerieni prin aplicarea Rescue Aids (Suportului de urgență direct și indirect).

Autoritatea Aeronautică Civilă susține, în măsura competențelor sale, operatorii aerieni naționali, care sunt într-o situație deloc ușoară, având flota consemnată la sol, iar o parte din personal, intrat în șomaj tehnic.

C: Ce aşteptări aveţi pe termen scurt şi mediu? Anticipaţi careva evoluţii sau involuţii ale situaţiei?

E. C.: Autoritatea Aeronautică Civilă, fiind o entitate de stat pentru certificarea și supravegherea activității agenților aeronautici, în conjunctura actuală, și-a modificat planul de activitate ce ține de procesele de certificare, efectuarea inspecțiilor de siguranță și securitate planificate. În această perioadă de recesie, ne vom concentra pe perfecționarea cadrului normativ, prelungirea transpunerii reglementărilor europene, pregătirea pentru auditurile ICAO pentru sistemul de siguranță a aviației și securitatea aeronautică USOAP și USAP.

În concluzie, aș vrea să menționez că pandemia de Coronavirus este un examen dur pentru economie la nivel mondial. Închiderea granițelor și restricțiile de călătorie către statele europene au redus mobilitatea persoanelor, pe toate căile: aerian, terestru, și, prin urmare, efectele negative pentru aceste domenii s-au făcut imediat resimțite.

Cu certitudine, efectele negative se vor transmite treptat către alte domenii de activitate, pentru că toate industriile sunt interconectate. Dar sunt ferm convins că eforturile destinate ţinerii sub control a pandemiei de Coronavirus și acțiunile întreprinse de Guvernul Republicii Moldova sunt o dovadă a capacității sistemului de a anticipa efectele declinului economic și reanimarea, în cel mai scurt timp, a ramurii aviației civile.

C: Vă mulțumim!

Cristina Pendea

Share