OIM lansează o campanie de sensibilizare asupra economiei informale și a muncii nedeclarate în Moldova

OIM lansează o campanie de sensibilizare asupra economiei informale și a muncii nedeclarate în Moldova

Organizația Internațională a Muncii (OIM) lansează o campanie de sensibilizare asupra economiei informale și a muncii nedeclarate în Moldova. 

Economia informală și munca nedeclarată sunt probleme majore care afectează piața forței de muncă și sistemul de securitate socială în Republica Moldova.
În 2014, un total de 385,500 de persoane au avut un loc de muncă informal ca locul de muncă de bază, care reprezintă 32,5% din populația ocupată în Republica Moldova. După industrie, ocuparea informală este deosebit de ridicată în agricultură (73%), urmată de comerț, hoteluri și restaurante și construcții.

O mare parte din locurile de muncă informale o reprezintă ocupații elementare. Estimările arată că 57% din populația ocupată nu a declarat pe deplin salariile și salariile nedeclarate s-au ridicat la 9,3 miliarde lei sau 45% din fondul de salarii în 2010.

Moldova s-a angajat să combată economia informală prin punerea în aplicare a Planului de Acțiuni adoptat în 2011, care stabilește obiectivele și prevede diverse măsuri pentru a stopa economia informală, în special prin combaterea muncii nedeclarate și subraportarea salariilor pentru evitarea contribuțiilor fiscale și de asigurări sociale.

Pentru a sprijini acest proces OIM asistă Guvernul Republicii Moldova și partenerii sociali în promovarea formalizării ocupării informale și reducerea muncii nedeclarate, în conformitate cu:

• Recomandarea OIM nr. 202 privind nivelurile minime de protecție socială, (2012); și,
• Recomandarea OIM nr. 204 privind tranziția de la economia informală la economia formală, (2015). 

Obiectivul principal al campaniei de sensibilizare este creștea nivelului de conștientizare a grupurilor țintă cu privire la beneficiile și avantajele ocupării formale a forței de muncă și a declarării locului de muncă, promovând astfel o cultură a respectării și încurajarea trecerii la economia formală.
Campania a adoptat următoarele trei mesaje pentru educarea, informarea și generarea de comportament și schimbări de atitudine:
Mesaj 1. „Contribuie și beneficiază de prestațiile sociale.”
Mesaj 2. „Cere-ți contractul de muncă.”
Mesaj 3. „Spune NU salariilor în plic.”

În cadrul campaniei se vor difuza clipuri video și radio în fiecare zi începând cu 18 ianuarie și până la 29 februarie 2016, se vor amplasa panouri publice și afișe în locuri publice și se vor distribui pliante pentru a ajunge la o gamă largă de populație, care sunt în prezent implicați în ocuparea informală în întreaga țară.
“Această situație ne impune, pe toți actorii interesați, Guvernul, patronatele, sindicatele, agenții economici și partenerii R. Moldova, să identificăm și să întreprindem măsuri eficiente de formalizare a economiei informale. În acest context campania lansată de ILO este binevenită și foarte necesară pentru informarea corectă a persoanelor asupra drepturilor dar și a beneficiilor activității într-un cadru formal” a declarat dl. Crăciuneac, viceministru în exercițiu al Muncii, protecției sociale și familiei.

Link la videoclipuri: în limba română:
https://www.youtube.com/watch?v=jJifySWGInI
https://www.youtube.com/watch?v=gGM4VUeajhU
https://www.youtube.com/watch?v=5MGju_E58Ko

На русском языке:
https://www.youtube.com/watch?v=wfh1R95bcHw
http://www.youtube.com/watch?v=Q2TrUk9x4LA
https://www.youtube.com/watch?v=-L403CDYugY

Share