Mărcile autohtone, tot mai vizibile pe pieţele internaţionale

In ultima perioada, asistam la o crestere a interesului solicitantilor din Republica Moldova pentru asigurarea protectiei marcilor pe pietele altor state. Astfel, daca in 2010 au fost depuse 43 de cereri internationale, avand MD ca tara de origini, atunci doar in primul semestru din 2015 au fost inregistrate 50 de cereri. Acest fapt demonstreaza ca producatorii autohtoni au tendinta sa isi promoveze produsele pe tot mai multe piete de desfacere.

In acelasi timp, geografia cererilor internationale de inregistrare a marcilor reflecta si orientarea exporturilor producatorilor autohtoni. Clasamentul tarilor cel mai frecvent desemnate pentru protectie este format din tarile vecine Ucraina si Romania, tari din spatiul post-sovietic: Federatia Rusa, Belarus, Kazahstan, Kirgizstan. Un interes mai sporit s-a remarcat din partea solicitantilor nationali pentru China, desemnata in 2010 doar in 2 cereri, iar in anul 2014 in 27, si pentru Statele Unite ale Americii, tara care a fost desemnata in anul 2014 in 23 de cereri (2010 – in 4 cereri).Totodata, a fost remarcata o crestere a solicitarii protectiei din partea solicitantilor nationali si pentru spatiul european: Polonia, Germania.

Se manifesta si o tendinta a solicitantilor nationali de a ajunge si pe piete mai exotice, solicitandu-se protectie in Algeria, Egipt, Ghana, India, Kenia, Maroc, Mexic, Mongolia, Noua-Zeelanda, Oman, San-Marino, Vietnam, iar odata cu aderarea Organizatiei Africane de Proprietate Intelectuala (OAPI) la Sistemul de la Madrid, a aparut interes si pentru tarile din aceasta organizatie (in I semestru al anului 2015 OAPI fiind desemnata in 9 cereri).

Printre cele mai solicitate clase de produse si servicii la care se depun cereri de inregistrare pe cale internationala sunt: serviciile de publicitate, comercializare (clasa 35); bauturile alcoolice (clasa 33); serviciile de alimentatie publica si serviciile de cazare temporara (clasa 43); medicamentele (clasa 05) etc.

Cifrele prezentate demonstreaza ca producatorii si prestatorii de servicii autohtoni constientizeaza importanta protejarii marcilor nu doar pe plan national, dar si international in scopul dezvoltarii unei afaceri de succes.

Asigurarea protectiei marcilor reprezinta unul dintre pasii obligatorii pe care urmeaza sa-i intreprinda orice companie care doreste sa promoveze un produs sau serviciu diferentiindu-l de cele ale concurentilor prin elemente, cum ar fi: logo, nume, culori, forma, etc. Pentru intreprinderile autohtone exportatoare, asigurarea protectiei marcii trebuie realizata atat pentru piata Republicii Moldova, cat si pe pietele ce prezinta interes pentru extinderea afacerii. Sistemul de la Madrid instituit in baza a 2 tratate internationale la care Republica Moldova este parte (Aranajamentul de la Madrid privind inregistrarea internationala a marcilor si Protocolul referitor la acest Aranajament) ofera un instrument eficient, accesibil si sigur de protectie a marcilor pe plan international. Cererile de inregistrare internationala a marcilor prin Sistemul de la Madrid sunt expediate la Biroul International al OMPI de AGEPI, astfel fiind posibila o monitorizare a tendintelor, intereselor economice si vectorilor de dezvoltare a afacerilor din Republica Moldova peste hotare.

 

Mihaela Rotari

Share