Lucrările de extindere la Aeroportul Chişinău au ajuns la final (foto)
Lucrările de extindere a Aeroportului Chişinău (zona de sosiri, zona de plecări, zona de bagaje) cu 3860 m2, realizate de Avia Invest”, au ajuns la final. Acestea au fost prezentate astăzi de către directorul General „Avia Invest” – Petru Jardan şi Directorul Companiei de construcţii „Exfactor Grup” – Vladimir Tonu.
Terminalul a fost extins cu 3860m2, ceea ce presupune extinderea zonei de sosiri, zonei de plecări şi zonei de bagaje. De aceea, lărgirea şi reconstrucţia terminalului vor permite AIC să-şi mărească aproape de 2 ori capacitatea de deservire, până la 750 pasageri/oră şi să le asigure pasagerilor comoditatea maximă de aflare în AIC. De asemenea, va fi mărit numărul ghişeelor de înregistrare a pasagerilor de la 12 până la 18, va fi mărit numărul Gate-urilor, va fi dublat numărul ghişeelor de trecere a controlului de paşapoarte la plecare şi sosire, iar la cele 2 benzi rulante pentru bagaj se va mai adăuga încă una.
Prin urmare, lucrările de exterior cele mai complexe au fost deja finisate şi în prezent se desfăşoară lucrările de reconstrucţie, pe 11 000 m2 a suprafeţelor existente precum şi cele de interior, conform proiectului nou de design. Concomitent au fost instalate noi echipamente de ventilare şi răcire a aerului şi un nou sistem de anunţare sonoră a zborurilor. Costul reconstrucţiei şi extinderii terminalului AIC, inclusiv sistemele şi utilajul modern, se cifrează la 9 mln euro.
O alta etapă în amplul proiect de modernizare a principalei porţi aeriene a ţării este reconstrucţia aerodromului. Lucrările vor cuprinde o suprafaţă totală de peste 500 000 m² (pista de decolare/aterizare, peronul, căile de rulare). Compania germană cu renume mondial – „Strabag Grup” în colaborare cu proiectantul elveţian „Intairplan GmbH”, membru al holdingului WAM AG, dar şi câteva întreprinderi autohtone sunt implicaţi la reconstrucţia acestor obiecte.
În urma lucrărilor va fi majorat indicele capacităţii portante a pistei de decolare/aterizare, pe întreaga ei lungime de 3590 metri. Mai mult, pista va fi lărgită de la 45m până la 60 m. Costul lucrărilor de reconstrucţie a pistei se va ridica la 15 mln euro. De asemenea, au fost iniţiate lucrările de reabilitare a pistei vechi, care nu mai era exploatată timp de 20 ani. După reconstrucţie, aceasta va fi transformată în cale de rulare la pista de decolare/aterizare. La moment se construiesc căi de rulare noi şi se reabilitează cele existente. Ca şi în cazul pistei, capacitatea portantă a căilor de rulare şi locurilor de staţionare ale aeronavelor va fi mărită substanţial. Aceasta va ajunge la indicele PCN 70, faţă de cel existent PCN 51. Pentru aceste lucrări vor fi cheltuiţi aproximativ 10 mln euro. Reconstrucţia şi modernizarea peronului AIC va costa încă 10,5 milioane Euro.
După efectuarea tuturor lucrărilor, AIC va putea primi şi deservi toate tipurile de aeronave, fără restricţii şi va asigura un trafic de 21 nave/oră.
Este important de menţionat faptul că un şir de lucrări de reparaţie şi reconstrucţie sunt pe ultima sută de metri. Este aproape gata noul sistem de drenaj, evacuare şi purificare a apei şi se finalizează lucrările de construcţie a colectoarelor pentru apele pluviale, costul cărora este de 2 milioane de Euro.
Sistemul de alimentare cu energie electrică a fost modernizat, fiind înlocuite echipamentele învechite din cadrul staţiilor de distribuţie şi construit un nou punct principal de distribuţie. În continuare, urmează ca întreg sistemul de iluminare şi semnalizare (pista, căile de rulare, peron) să fie modernizat, conform cerinţelor ICAO, categoria III. Pentru aceste lucrări vor fi cheltuiţi 3 mln euro.
De asemenea, Avia Invest duce un şir de negocieri importante cu reprezentanţii companiilor aeriene şi ale aeroporturilor privind posibilitatea extinderii numărului de curse pe AIC. Astfel, va fi mărită frecvenţa zborurilor Chişinău-Moscova (Sheremetyevo), de la începutul iernii 2015/2016. La fel, compania „Pobeda” s-a arătat interesată să opereze cursa Chişinău–Moscova, pe aeroportul Vnukovo. În acelaşi timp, mai mulţi operatori europeni, printre care şi cunoscuta companie spaniolă „Vueling Airlines”, analizează posibilitatea lansării unor rute noi pe AIC.
Aeroportul Internaţional Chişinău îşi continuă dezvoltarea dinamică. O dovadă este creşterea fluxului de pasageri ce a fost remarcată şi de Airports Council International Europe, conform căruia AIC este lider în Europa, la categoria aeroporturilor cu o capacitate de până la 5 milioane pasageri, înregistrând o creştere de 34,28% a numărului de pasageri în 2014, în timp ce creşterea medie în aeroporturile europene din această categorie e de doar 5,4%. Reamintim că AIC a fost desemnat şi “Аeroportul cu cea mai dinamică dezvoltare” dintre ţările CSI.
De menționat că, au fost întreprinse toate măsurile pentru ca lucrările de modernizare şi extindere să nu afecteze activitatea operaţională a AIC şi orarul de zboruri.