Iată ce s-a decis în cadrul noii ședințe a Consiliului Economic!

Iată ce s-a decis în cadrul noii ședințe a Consiliului Economic!

Agenda celei de-a doua ședințe din anul acesta a Consiliului Economic a fost dedicată   barierelor din calea valorificării DCFTA în favoarea mediului de afaceri din Republica Moldova. Totodată au fost identificate soluțiile necesare pentru ca întreprinderile din Republica Moldova să beneficieze de facilitățile și oportunitățile oferite de comerțul liber cu UE. În cadrul ședinței s-a pus accent pe aprobarea procedurilor, standardelor și certificatelor europene, dar s-a vorbit și despre racordarea la catalogul european de semințe și fertilizanți.

Consiliul Economic, împreună cu Prim-ministrul interimar Natalia Gherman, au decis să fie luate măsurile necesare, în regim prioritar, astfel încât potențialul pieței UE  să fie valorificat la maximum de către mediul de afaceri din Republica Moldova, cu accent sporit pe întreprinderile ‚mici și mijlocii.

Astfel, Consiliul Economic al Prim-ministrului a propus înaintarea către aprobare de către Guvern a următoarelor măsuri: recunoașterea unilaterală a certificatelor și standardelor UE, simplificarea procesului de omologare și certificare (reducerea timpului cu minim 50% și a costului), realizarea modificărilor necesare pentru implementarea procedurilor simplificate de vămuire, reducerea procedurilor, a numărului documentelor și a timpului necesar pentru obținerea actelor permisive pentru export, asigurarea transpunerii catalogului european de semințe și fertilizanți în legislaţia naţională.

Mediul de afaceri va beneficia de o serie de acțiuni ample de informare privind exporturile pe piața UE. Printre acestea se numără: programe de instruire a agenților economici din teritoriu cu implicarea APL, elaborarea și publicarea ghidurilor tematice dedicate exportului pe piața UE, informarea de către autoritățile publice de profil despre cerințele de export, modificările care au loc și cele anticipate.

Inițiativele lansate de către Consiliul economic au fost lansate în urma consultării mediului de afaceri privind exportul pe piețele UE. Astfel, printre barierele identificate prevalează cele de ordin tehnic, cum ar fi complexitatea și durata certificării și omologării produselor (durează cca 6-24 luni), proces complicat de obținere a actelor permisive, nerecunoașterea în Republica Moldova a certificatelor internaționale (ex. certificatul de producție ecologică). O altă categorie de bariere ține de nivelul de informare precar al mediului de afaceri autohton despre condițiile, oportunitățile, specificul exporturilor pe piața UE.

Nu în ultimul rând, au fost trecute în revistă și recentele acțiuni realizate în vederea simplificării comerțului transfrontalier, cum ar fi reducerea numărului de acte necesare vămuirii (de la 11 la 3 acte pentru import și de la 9 la 3 pentru export), simplificarea procedurii de obținere a certificatului fitosanitar la export prin eliminarea a 4 din 7 acte solicitate. De asemenea, au fost puse în discuție și unele acțiuni curente ce urmează a fi finalizate în următoarele luni, care țin de transparența deplină a reglementărilor relevante comerțului transfrontalier, eliminarea necesității înregistrării suplimentare a agenților economici în calitate de exportator/importator, etc.  

 Maria Roșca

 

Share