Expert: Ratările Bugetelor locale de la evaziunea fiscală a posesorilor de automobile în anul 2020 vor fi de circa 500 milioane lei

Expert: Ratările Bugetelor locale de la evaziunea fiscală a posesorilor de automobile în anul 2020 vor fi de circa 500 milioane lei

Ratările Bugetelor locale de la evaziunea fiscală a posesorilor de automobile în anul 2020 vor fi de circa  500 milioane lei. Astfel, Primăriile și autoritățile raionale vor aloca pentru întreținerea și reparația drumurilor locale 750 milioane lei în loc de 1,2 miliarde de lei cât ar trebui să fie acumulați în condițiile când toți posesorii de autovehicule achită taxa rutieră, scrie pe blogul său economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță, informează OFICIAL.

Potrivit expertului, toate problemele cu evaziunea fiscală a posesorilor de autovehicule a început în anul 2014, când pentru a treia oară consecutiv a fost majorată taxa rutieră.

Astfel, conform estimărilor noastre până în anul 2014 toți posesorii de automobile plăteau taxa rutieră. Reamintim că pentru un automobil cu capacitatea motorului de 2 000 cm3 în anul 2011 taxa anuală era de 108 lei. Apoi în 2012 a fost majorată de peste două ori până la 250 lei, dar cetățenii continuau să o plătească fără mari probleme. Limita critică a fost atinsă în anul 2014 când taxa pentru o mașină de 2.000 cm3 a crescut cu încă 60% până la 400 lei/anual, cea ce a provocat primul val de neplată. Astfel în 2014 taxa rutieră a crescut cu 60%, numărul de autovehicule s-a majorat cu 37 mii de unități până la 830 mii, în timp ce taxa rutieră colectată a scăzut cu 20 milioane lei de la 320 milioane lei în 2013 la 298 milioane lei în 2014. De atunci taxa rutieră a mai cunoscut două majorări iar în prezent constituie 1200 lei pentru un automobil de 2000 cm3, cea ce este de 11 ori mai mult decât acum 7 ani în urmă.

Conform estimărilor noastre circa 40% din posesorii de autovehicule nu achită taxa rutieră și respectiv nu efectuează revizia tehnică a unității de transport. Estimările noastre au fost confirmate și de reprezentanții Agenției de Servicii Publice în timpul audierii Raportului Curții de Conturi pe marginea Fondului Rutier în Comisia Parlamentară de Control a Finanțelor Publice din data de 19.02.2020.

Cumulativ din 2014 Autoritățile publice locale au ratat 2,9 miliarde lei, cea ce reprezintă 70% din bugetul lor actual pentru întreținerea drumurilor locale.

Cadrul legal ambiguu favorizează evaziunea

Legislația în domeniul respectiv este destul de ambiguă, cea ce nu permite inspectoratului fiscal să administreze eficient procesul de colectare a Taxei Rutiere.

Astfel, posesorul de autovehicul este cel care trebuie să calculeze taxa rutieră și să efectueze plata. Mai mult, el efectuează această plată doar dacă se deplasează pe drumurile naționale. Deci taxa pentru posesorii de autovehicule nu este una imperativă. În astfel de condiții îmi este greu să cred că 40% din parcul de autovehicule staționează și nu este utilizat de către posesori.

Carența legislativă în administrarea taxei rutiere sufocă ecologic Moldova

În Moldova anual se înregistrează zeci de mii de unități de transport noi, iar în anul 2020 numărul lor se va apropia de 1,1 milioane unități, cea ce este cu 65% mai mult decât acum 10 ani în urmă. Însă mingea ajunge într-un singur coș: avem înregistrări a unităților de transport, dar lipsesc radieri din registru a unităților uzate.

Datorită faptul că este ușor să eviți plata taxei rutiere, nimeni nu-și face probleme să radieze din registru unitatea de transport uzată și noi treptat transformăm Moldova într-un cimitir al mașinilor uzate și lepădate la margine de drum. În Moldova funcționează doar trei companii licențiate cu utilizarea mașinilor vechi și oferirea certificatului necesar pentru radierea din registru. Aceste companii nu există, deoarece nimeni nu apelează la ele.

Este greu de spus câte zeci de mii de mașini de fapt nici nu mai sunt unități de transport, dar continuă să fie înregistrate la Agenția Servicii Publice.

Înăsprirea legislației fiscale în domeniul Taxei rutiere va permite nu doar acumulări de fonduri pentru întreținerea drumurilor, dar și forțarea posesorilor de autovehicule uzate să le radieze din registru cu respectarea normelor legale de utilizare a autovehiculelor uzate.

Două priorități legislative

Este necesar de modificat legislația în domeniul taxei rutiere, astfel încât ea să devină obligatoriu indiferent de circumstanțe, iar Inspectoratul Fiscală să aibă toate instrumentele legale necesare pentru urmărirea fiscală a rău-platnicilor. În cazul dacă cineva nu utilizează pentru o perioadă lungă de timp unitatea de transport, există normă legală privind radierea temporară a unității de transport, cei drept nimeni nu o utilizează.

De asemenea, este necesar de dezvoltat un cadrul legal suficient privind procedura de colectare a unităților de transport vechi și radierea lor din registru. Stimularea posesorilor de unități de transport să apeleze la firmele specializate de utilizare a mașinilor vechi. Similar ca în țările dezvoltate prin instrumente fiscale.

Automobilele nu sunt doar un mijloc de transport, dar și o sursă de probleme pentru societate, care urmează a fi soluționate civilizat așa cum este țările care s-au confruntat cu astfel de probleme încă acum 30-40 ani.

Doina Secrieru

Share