Expert: „Programul „Primul automobil” va îndatora populația în mod nenecesar și va contribui și la mai multă poluare”
La sfârșitul lunii decembrie 2019, Prim-ministrul Ion Chicu, a anunțat, în cadrul evenimentului „Dialog Pro-Business”, că guvernul are ca idee lansarea programului „Primul automobil”, care ar urma să fie similar programului „Prima casă”. Totuși, până la momentul actual, autoritățile nu au oferit mai multe detalii despre obiectivele, bugetul sau condițiile programului, informează OFICIAL cu referire la o analiză publicată pe www.ipre.md.
În acest context, Stanislav Ghilețchi, Directorul adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, a elaborat o notă analitică în care analizează cum acest program va afecta piața auto, care va fi impactul asupra mediului și congestiei, dar și dacă poate fi considerată această inițiativă a statului una eficientă și rațională.
Potrivit autorului notei analitice, la moment, inițiativa autorităților de a implementa programul „Primul automobil” pare să vină în contradicție cu măsurile incluse în documentele de politici existente. De exemplu, la sfârșitul anului 2019, Parlamentul a votat pentru anularea reducerii de 50% a taxei de import pentru mașinile hybrid și introducerea unui taxe suplimentare pentru automobilele de lux (variază de la 2% la 10% în dependență de costul automobilului). Eliminarea prematură a stimulentelor de cumpărare a mașinilor mai puțin poluante și introducerea accizului adițional fără o diferențiere între automobilele noi cu ardere internă și cele electrice (la moment tehnologia electrică continuă să coste mai mult) înainte ca piața să ajungă la maturitate, ar putea duce la căderea vânzărilor acestor tipuri de automobile și la reducerea vitezei de adoptare a noilor tehnologii în domeniu.
„Conform Registrului de stat al transporturilor, numărul total de autovehicule înregistrate în Republica Moldova este de 1,031,481 . Analizând dinamica unităților de transport din ultimii ani, observăm că numărul acestora crește cu aproximativ 46,000 pe an. Peste 25% din creștere este concentrată în capitală. Doar în anul 2019 numărul de autovehicule din Chișinău a crescut cu 31 de unități pe zi sau 11,315 într-un an. Prin urmare accesul pentru cumpărarea unui automobil nu este o constrângere. De asemenea, programul va îndatora populația în mod nenecesar și va contribui și la mai multă poluare, încât este puțin probabil ca programul să se axeze doar pe mașinile electrice, este de părere autorul studiului.
Programul „Primul automobil” a fost implementat în mai multe țări din lume, iar rezultatele nu au atins obiectivele stabilite inițial distorsionând piața și îndatorând consumatorii. Pentru ca un astfel de program să fie justificat, automobilele noi procurate trebuie să aibă un grad de poluare cu mult mai mic (în comparație cu actualul parc rulant) sau să fie integral electrice.
Totodată, dacă programul va susține procurarea automobilelor pentru cetățenii cu venituri medii, acesta nu va permite procurarea automobilelor care dispun de tehnologiile cu emisii foarte joase sau zero emisii, din cauza costului înalt al celor din urmă. Astfel, există riscul ca resursele alocate pentru susținerea procurării automobilelor să contribuie și la creșterea gradului de congestie și poluare. Având în vedere faptul că Republica Moldova se confruntă cu un nivel ridicat de poluare al aerului, programul firesc ar fi electrificarea parcului rulant din țară. În prezent, costurile pentru buget ar fi prea mari, iar acest program poate va deveni posibil în cazul în care Republica Moldova va înregistra creștere economică robustă.
Astfel, creșterea înregistrată în sectorul automobilelor, demonstrează inoportunitatea susținerii cumpărării automobilelor echipate cu motoare cu ardere internă. Totodată, la etapa actuală este timpurie implementarea unui program destinat exclusiv automobilelor electrice, atâta timp cât există probleme pe mai multe capitole în domeniul transportului (securitatea în trafic, lipsa marcajelor rutiere, drumuri naționale în stare nesatisfăcătoare, numărul mic de stații de încărcare).
Reieșind din analiza făcută, autorul notei analitice vine cu o serie de recomandări:
- Creșterea investițiilor în infrastructura stațiilor de încărcare a automobilelor electrice. La moment, în Moldova există 20 de stații (12 sunt amplasate în Chișinău).
- Eliminarea parcărilor gratuite pentru automobilele cu motor cu ardere internă în zonele cele mai solicitate de șoferi (în special în municipiul Chișinău) exceptând doar posesorii automobilelor electrice.
- Recuperarea tuturor întârzierilor la realizarea angajamentelor din documentele de politici deja aprobate de Republica Moldova, în mod special la adoptarea noului regulament cu privire la Inspecția Tehnică Periodică care ar permite eliminarea tuturor autovehiculelor care poluează excesiv mediul ambiant. Realizarea acestei acțiuni ar avea rezultate mult mai bune și ar fi cu mult mai puțin costisitor decât orice program de gen „Primul automobil”.
- Implementarea politicilor care vor dezvolta transportul public în defavoarea celui privat. Transportul public joacă un rol important la protecția mediului: îmbunătățește calitatea aerului; reduce emisiile de gaze cu efect de seră; facilitează dezvoltarea compactă, și reduce consumul de energie. Numărul de automobile este în creștere și fără suportul financiar al statului, pe când starea transportului public, inclusiv cel din capitală, lasă mult de dorit.
- Atragerea unei atenții sporite față de siguranță rutieră la construcția și reabilitarea drumurilor naționale. Elaborarea planurilor de investiții pentru drumuri mai sigure, efectuarea auditului siguranței rutiere și evaluarea constantă a traseelor naționale în scopul reducerii numărului de accidente și victime.
De menționat că, analiza a fost elaborată în cadrul proiectului IPRE „Analize Tematice a politicilor publice”, realizat cu susținerea Fundației Konrad Adenauer (KAS) în Republica Moldova. Opiniile reflectate în prezenta publicație aparțin autorilor și nu reflectă neapărat opinia KAS.