Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna august 2016
Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna august 2016 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni din august 2015 pînă în august 2016) a constituit 3,6%, inclusiv la: produse alimentare – 6,2%, nealimentare – 4,5% şi servicii – (-0,4%).
Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în august 2016 faţă de iulie 2016 a constituit 99,6% (informativ: în august 2015 faţă de iulie 2015 IPC a marcat 102,9%)2.
Tendinţa negativă a evoluţiei preţurilor medii de consum cu 0,4 la sută a fost determinată de micşorarea preţurilor la produsele alimentare cu 1,2 la sută, precum şi de creşterea preţurilor la mărfurile nealimentare cu 0,1 la sută şi la tarifele serviciilor prestate populaţiei cu 0,2 la sută (Tabelul 1).
În luna august 2016 faţă de iulie 2016 o scădere mai semnificativă a preţurilor s-a înregistrat la următoarele produse alimentare: struguri – cu 25,3%, fructe de livadă sîmburoase – cu 21,2%, fructe de livadă sămînţoase – cu 18,5%, cartofi – cu 13,4%, legume proaspete – cu 10,1% (în special: harbuji şi zămoşi – cu 56,9%, vinete – cu 51,8%, tomate – cu 25,1%, morcovi – cu 22,0%, ceapă uscată – cu 17,1%, ardei graşi – cu 10,0%, usturoi – cu 9,2%), carne de iepure – cu 0,9%.
Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate unele creşteri ale preţurilor la: dovlecei – cu 25,9%, varză de cîmp – cu 10,0%, citrice – cu 7,0%, castraveţi proaspeţi – cu 5,4%, carne de porc – cu 4,6%, ouă de găină – cu 2,1%, bere – cu 1,6%, bomboane, halva, creme de ciocolată – cu 1,4%, apă minerală – cu 1,2%, ulei vegetal – cu 1,1%, carne de oi, ciocolată şi bomboane de ciocolată – cu cîte 0,9%, carne de vită, smîntînă şi brînză din lapte de vacă – cu cîte 0,8%, zahăr tos – cu 0,5%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă s-au înregistrat creşteri mai semnificative de preţuri la: gazul lichefiat ambalat în butelii – cu 12,8%, obiecte pentru călătorii şi accesorii pentru scris – cu 3,7% şi respectiv 3,6%, confecţii pentru copii – cu 1,0% (în special: fuste – cu 4,7%, cămăşi, bluze, tricouri – cu 2,9%, costume – cu 2,8%, pantaloni – cu 2,0%, sacouri – cu 1,7%, rochii – cu 1,3), pantofi pentru dame – cu 2,7%, iar pentru bărbaţi şi copii – cu cîte 1,3%, instrumente pentru igiena personală – cu 1,7%, costume sportive pentru copii – cu 1,5%, bluze pentru dame – cu 1,1%, ţigări – cu 2,7%.
Concomitent, în perioada de raport au fost marcate reduceri de preţuri la: carburanţi – cu 2,8%, maşini de cusut – cu 1,8%, cărbune de pămînt – cu 1,7%, aragazuri – cu 1,2%, sandale pentru femei – cu 1,1%, scurte pentru bărbaţi – cu 0,9%, maşini de spălat rufe şi veselă, aspiratoare, frigidere şi congelatoare, materiale de construcţie pentru repararea cosmetică a locuinţei, detergenţi, medicamente, aparate foto şi de filmat – de la 0,1% pînă la 0,7%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în luna august a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: serviciile transportului aerian de pasageri – cu 4,6%, serviciile de turism peste hotarele ţării şi serviciile hoteliere – cu cîte 1,7%, aprovizionarea cu apă potabilă şi evacuarea apelor uzate (or.Ungheni) – cu 1,3%, alimentaţia publică – cu 0,8%.
Indicii Preţurilor de Consum (IPC) pentru ianuarie-august 2016 (cumulativ de la începutul anului) faţă de decembrie 2015
Preţurile de consum în luna august 2016 comparativ cu luna decembrie 2015 au înregistrat o tendinţă negativă de 1,3 la sută, fiind influenţată de scăderea preţurilor la produsele alimentare cu 3,0 la sută, de micşorarea tarifelor la serviciile prestate populaţiei cu 0,9 la sută şi de creşterea preţurilor la mărfurile nealimentare cu 0,5 la sută.
Mihaela Rotari