(OPINIE) De ce oamenii nu aleg Moldova…
Un raport al UNFPA din 2022 arăta că în 2040 populația RM ar putea ajunge la 1,7 milioane de oameni, dintre care peste 50% vor avea o vârstă mai mare de 50 de ani. Cca 17% din populație va fi trecută de 70 de ani.
15,5% din locuitorii RM au declarat că intenționează să plece din țară în următorii 3 ani. Pleacă tinerii.
Inclusiv și-au anunțat intenția de a pleca oameni cu salarii de peste 20 mii lei.
Dacă în 2021 în RM au fost înregistrate cca 29 000 nașteri – în 2040 se așteaptă cca 20 000 de nașteri. Iar prognoza pesimistă e de cca 15 000 de nașteri.
Evoluția economiei depinde direct de atmosfera din societate. E dominată societatea de dispoziții pesimiste sau optimiste; au oamenii încredere în autorități și în ziua de mâine sau nu; societatea e unită, ordonată și responsabilă sau e dezbinată și epuizată de conflicte interne – toate au impact asupra evoluției proceselor economice.
Criza energetică, criza economică și cea inflaționistă au acutizat criza socială și demografică – au amplificat fenomenul plecării oamenilor din Moldova și au descurajat intenția de a naște.
Reducerea dramatică a consumului resurselor energetice înregistrată în 2022 este un indicator al contractării economiei naționale.
Reducerea intensității proceselor economice, determină reducerea numărului locurilor de muncă, reducerea consumului, reducerea încasărilor în bugetul public, reducerea capacității autorităților de a investi în dezvoltarea și modernizarea infrastructurilor publice. Între timp țara trebuie să deservească datoriile publice, care cer tot mai multe resurse.
Pesimismul care domnește în societate este una dintre cele mai mari probleme ale țării. Oamenii nu cred în perspectivele bune ale Republicii Moldova. Foarte puțini oameni cred că Moldova poate curând deveni o țară mai bine organizată, mai dezvoltată, mai stabilă și mai sigură.
Oamenii au obosit să aștepte timpuri mai bune, au obosit de conflicte, și au obosit de crize.
Marca „Republica Moldova” este o marcă slabă, asociată mai mult cu crize, și mai puțin cu succese.
Marca „Republica Moldova” pierde dramatic în fața mărcilor „Germania” sau „Franța”, „Canada” sau „Italia”, „Austria” sau „România”.
Oamenii au posibilitatea să aleagă și tot mai mulți nu aleg Moldova.
Moldova îmbătrânește și își pierde oamenii și energia de dezvoltare, și pierde capacitatea de a atrage investiții.
Investitorii vin în țările unde pot găsi forță de muncă energică și eficientă, acces facil la infrastructuri bune și la resurse energetice ieftine. Azi Moldova fie oferă puțin, fie nimic.
Iar natalitatea în scădere e un semnal că în perspectivă situația va fi și mai nefericită.
Dacă ne dorim ca în 2040 populația Moldovei să nu ajungă la 1,7 milioane de oameni, dintre care peste 50% să fie mai vârstnici de 50 ani, dacă vrem în 2040 in Moldova să fie înregistrate 40 000 de nașteri și nu 20 000 – atunci trebuie să determinăm schimbarea atmosferei în societate. Trebuie să renunțăm la conflicte și să devenim mai uniți. Trebuie să convingem tinerii să rămână în Moldova, să construiască aici familii și să nască copii.
Toate planurile, toate resursele și toată energia societății noastre trebuiesc concentrate pe aceste sarcini – restul e secundar.
Vadim Ceban, șeful „Moldovagaz”