(Investigaţie) Interesele ascunse din spatele războiului declanșat de primarul Chirtoacă împotriva panourilor publicitare din Chișinău

(Investigaţie) Interesele ascunse din spatele războiului declanșat de primarul Chirtoacă împotriva panourilor publicitare din Chișinău

SUBTERAN // Ce interese se ascund în spatele războiului declanșat de primarul Dorin Chirtoacă împotriva panourilor publicitare din Chișinău

În urmă cu o lună, primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, supărat foc pe haosul de pe piața publicității stradale din Chișinău, cerea responsabililor de la primărie să dea jos panourile publicitare instalate anapoda în oraș. Primarul a indicat și de unde ar trebui să înceapă demontările.

O analiză simplă a panourilor instalate pe străzile despre care a pomenit edilul demonstrează că „războiul panourilor” declanșat de primar va afecta în cea mai mare parte agențiile de publicitate de top, care activează de zeci de ani pe piață.

În schimb, vor rămâne în mare parte neatinse panourile publicitare instalate de trei agenții de publicitate stradală despre care Ziarul NAȚIONAL a descoperit că s-ar afla în legătură, prin interpuși, cu un consilier municipal liberal și cei doi parteneri de afaceri ai liderului liberalilor, Mihai Ghimpu.

Confuzie la primărie

La o lună de la dispoziția verbală a edilului capitalei de a fi demontate panourile publicitare din Chișinău, funcționarii de la primărie strâng din umeri atunci când sunt întrebați câte panouri publicitare vor fi scoase și de unde.

Șeful Secției peisaj urban și reclamă din cadrul Direcție arhitectură, urbanism și relații funciare a Primăriei Chișinău, Gheorghe Tofan, susține că încă nu a fost luată o decizie finală despre numărul de panouri și care anumevor fi scoase.

„Deocamdată vom începe de la străzile indicate de domnul primar. De pe fâșiile de separare și cercurile de pe tronsoanele de drum Dacia (Porțile Orașului)- Viaduct – Ciuflea – până la Ștefan cel Mare, Calea Orheiului – până la Metro, bd. Renașterii, bd. Negruzzi, bd. Ștefan cel Mare, str. V. Alecsandri”, ne-a explicat funcționarul precizând că la acest moment primăria este ocupată cu prelungirea autorizațiilor pentru panourile stradale din Chișinău.

O parte dintre acestea vor avea autorizație de funcționare până pe 31 mai 2016, iar altele – până în vara anului viitor.

Quiprodest?

Ziarul NAȚIONAL a analizat căror firme aparțin panourile publicitare și citylight-urile amplasate pe fâșia de separare de pe Viaduct și de pe Calea Orheiului și a constatat că o bună parte dintre acestea sunt ale companiilor de top de pe piața publicității stradale, fiind instalate cu mai bine de zece ani în urmă.

După ce vor fi eliminate aceste panouri, în zonă vor rămâne doar billboard-urile amplasate pe acostament, multe dintre ele fără niciun semn de identificare, chiar dacă Regulamentul cu privire la publicitatea stradală prevede clar că pe fiecare panou trebuie să fie afișat numele agenției și numărul autorizației.

Surse din cadrul Primăriei Chișinău ne-au comunicat că o bună parte din aceste construcții aparțin companiilor „AldoraArt” și „Media Lider”, acuzate anterior în repetate rânduri că ar avea parte de protecție la Primăria Chișinău.

Conexiuni camuflate

Compania „Media Lider” a fost fondată pe 23 noiembrie 2007, de către două femei de afaceri, Tatiana Șaptefrați și Marina Ochișor. Potrivit datelor de la Camera Înregistrării de Stat, Tatiana Șaptefrați este parteneră de afaceri într-o altă companie cu soția consilierului municipal liberal Mihail Ceban, tot el proprietarul rețelei de gherete „Cebacot”, care s-a extins foarte mult în ultimi ani.

Antonina Ceban a fondat, în 2009, împreună cu Tatiana Șaptefrați, firma „Mirraden”, care este administrată de o altă rudă a consilierului, Vasile Ceban.

Deși activează pe piața publicității stradale de nouă ani, iar din 2011, printr-o dispoziție a primarului Dorin Chirtoacă, a fost introdus moratoriu la instalarea panourilor publicitare în Chișinău, „Media Lider” a reușit să își creeze o rețea impresionantă de billboard-uri, de vreo 50 de unități, fiind printre cele mai „dotate” de pe piața publicității stradale.

Contactat de Ziarul NAȚIONAL, Mihail Ceban a negat că el sau soția sa ar avea vreo legătură cu această companie de publicitate și nici nu știe nimic despre afacerile pe care le are consoarta sa cu Tatiana Șaptefrați.

Partenerii lui Ghimpu cu afaceri publicitare

Agenția de publicitate „AldoraArt” a fost creată două luni mai târziu, pe 17 ianuarie 2008, și o are în calitate de fondator și administrator pe Ludmila Răzmăriță, economistă la Magazinul Universal Central din Chișinău (UNIC). Compania a fost înregistrată într-un apartament de pe Drumul Schinoasei, care aparține Doinei Ceban, fiica lui VeaceslavCeban, partenerul de afaceri al lui Mihai Ghimpu din cadrul firmei petroliere „Eurosim”. Aceasta însă nu este singura „conexiune” dintre compania de publicitate și familia lui VeaceslavCeban.

În pofida datelor oficiale, administrator de facto al „AldoraArt” este un tânăr activist liberal, Mihai Buruiană, care figurează în calitate de administrator și cofondator al unei alte agenții de publicitate, „Pro fortes”, creată în decembrie 2009.

În ultima firmă, tânărul le are în calitate de partenere de afaceri pe soția lui VeaceslavCeban, Ludmila Ceban, și pe Claudia Aramă, soția lui Iurie Aramă, cel de-al doilea asociat împreună cu care Mihai Ghimpu a fondat „Eurosim”.

La fel ca și „Media Lider, „AldoraArt” a reușit să se impună în termen record pe piața de publicitate stradală, deținând mai bine de 50 de panouri 3×6, considerate cele mai profitabile.

Împrumuturi „penale” cu firma fratelui primarului

„AldoraArt”nu recunoaște că ar avea vreo legătură cu Mihai Buruiană. Reporterul Ziarului NAȚIONAL l-a contactat însă pe tânăr, dându-se drept potențial client, și l-a întrebat pe Mihai Buruiană cum ar putea plasa publicitate pe un panou al „AldoraArt” instalat în fața sediului Comitetului Olimpic din Chișinău.

Mihai Buruiană ne-a răspuns că acest lucru nu va fi posibil, pentru că ei vor demonta foarte curând panoul. Gheorghe Tofan a confirmat ulterior pentru Ziarul NAȚIONAL că panoul cu pricina aparține „AldoraArt” și va fi scos în termen de zece zile, pe motiv că str. A.Pușkin urmează să intre în reparație.

Ulterior, Mihai Buruiană nu a mai răspuns la telefon pentru a ne explica legătura dintre el și „AldoraArt”, care astăzi își are sediul în clădirea Direcției construcții capitale a Primăriei Chișinău.

Amintim că, anterior, procurorii au stabilit că între „AldoraArt” și compania „Anda”, fondată de Lucian și Ion Chirtoacă, fratele și tatăl primarului capitalei, ar fi existat mai multe tranzacții dubioase prezentate drept împrumuturi. În cadrul dosarului penal pornit pe acest caz, în 2014, procurorii au efectuat mai multe percheziții la domiciliul părinților lui Dorin Chirtoacă.

Interese?

În ultimele săptămâni, membrii Asociației Agențiilor de Publicitate din Chișinău (AAPM) au adresat mai multe apeluri publice primarului Dorin Chirtoacă prin care l-au rugat să nu se grăbească să ia decizii radicale pentru rezolvarea problemei publicității stradale, propunând să se așeze la masa de discuții pentru a identifica o soluție care ar împăca toate părțile.

„Noi suntem de acord că pe piața publicității stradale e nevoie să se facă ordine, dar soluția propusă nu este una gândită. Nu exclud că ar fi vorba și de interese”, ne-a spus Victoria Barbă, director adjunct al AAPM și administrator al Agenției „Standart”.

Potrivit ei, agenția nu a mai instalat un panou nou de publicitate din 2003, de pe timpul când fostul primar Serafim Urechean a dispus un moratoriu la montarea de noi billboard-uri.

„Am mai depus solicitări, chiar și în ultimii ani, dar de fiecare dată ni s-a refuzat, pe motiv că nu vor fi eliberate noi autorizații de instalare a panourilor până când nu va fi adoptat un nou concept cu privire la publicitatea stradală din Chișinău. Între timp, alte companii au reușit să obțină autorizații, în pofida moratoriului introdus de Dorin Chirtoacă în 2011. Multe dintre noile panouri nu au niciun semn de identificare”, afirmă Victoria Barbă, precizând că cele mai multe dintre cele care nu pot fi identificate aparțin, de fapt, agențiilor „Aldora-Art” și „Media Lider”.

Loc pentru alții

Proprietarul agenției „Neorama”, Alexandru Osadcenco, crede că așa-zisul „război al panourilor” lansat de primarul Dorin Chirtoacă nu este decât un pretext pentru a înlătura toți concurenții companiilor apropiate Partidului Liberal și familiei sale.

„Acum se fac presiuni, primesc telefoane insistente de la Pretura sectorului Centru să scoatem panourile, dar fără a ne fi pus la dispoziție vreun act prin care să fie dispusă demontarea panourilor pentru care avem autorizații”, afirmă Osadcenco, precizând că „Neorama” nu a mai instalat vreun panou publicitar din 2001. Săptămâna aceasta, și „Standart” a primit indicații de a demonta mai multe dintre panourile pe care le deține.

Omul de afaceri crede că panourile care vor fi demontate acum vor fi foarte curând înlocuite cu altele.

Precizăm că, potrivit unui contract semnat încă în 2006 de Primăria Chișinău cu agenția de publicitate românească „Epa-Media”, cea care a instalat mai multe stații de troleibuze în Chișinău, autoritățile publice locale își asumă obligația de a-i oferi 1540 de billboard-uri în Chișinău.

Până acum, această prevedere din contract nu a fost îndeplinită, pe motiv că primăria nu dispune de locuri pentru amplasarea panourilor, dar, după ce vor fi demontate mai multe billboard-uri, primăria va fi constrânsă să își respecte angajamentele, cred cei de la AAPM.

Până la închiderea ediției, primarul Dorin Chirtoacă nu ne-a oferit un răspuns la acuzațiile care îl vizează.

Panou publicitar al „Aldora Art”, fără semne de identificare, pentru închirierea căruia am negociat cu Mihai Buruiană

Panou publicitar al „Aldora Art”, fără semne de identificare, pentru închirierea căruia am negociat cu Mihai Buruiană

Sursa: ziarulnational.md

Share