Iată ce va întreprinde Ministerul Educației pentru a redresa sistemul educațional!
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a prezentat, astăzi, ce acțiuni vor fi întreprinse, începând cu noul semestru al anului școlar, pentru a redresa situația din sistemul educațional, informează Oficial.
Ministra Educației, Culturii și Cercetării, Monica Babuc, a prezentat un set de reforme pe 5 cele mai importante probleme din sistemul educațional identificate în urma întâlnirilor din teritoriu cu pedagogii, părinții, elevii, reprezentanți ai Autorităților Publice Locale, etc..
„Ne dorim ca dincolo de formule și reforme să educăm o generație de tineri formați în calitate de adevărați cetățeni, având o cultură generală și demers clar în profesia lor pentru viitor.
Am identificat problemele stringente: optimizarea rețelei de instituții de învățământ, birocratizarea excesivă a cadrului didactic, calitatea curriculei naționale pe discipline, orientarea profesională și civică a tinerilor la sfârșitul studiilor, cuantificarea orelor muncii pedagogilor”, a spus ministra.
Astfel, pentru fiecare problemă, Ministerul vine cu următoarele soluții:
– Problema optimizării școlilor. S-a făcut o analiză a impactului optimizării din 2010 încoace. Concluziile făcute – există mai multe școli primare care pot și trebuie să fie redeschise. În următorul semestru, imediat după vacanță, vor fi redeschise 3 școli primare: Fîrlădeni, Hâncești, Țepilova, Soroca și de la 1 septembrie școala primară Bolocani, Orhei. Către 1 aprilie vor fi anunțate școlile primare care vor fi redeschise.
– Debirocratizarea muncii profesorilor. S-a constatat că pentru 23 instituții de diferite nivele, cadrele didactice trebuie să prezinte 190 de rapoarte. Numărul acestora va fi redus cu 36%. Dacă profesorul trebuia să prezinte 17 rapoarte pentru o clasă, va prezenta doar 5. Dacă dirigintele trebuia să prezinte 17, vor prezenta doar 8. La general, dacă aveau de prezentat 40 rapoarte, vor prezenta doar 17.
– Curricula națională. S-au efectuat expertize la 40 discipline de studii de către 120 de experți naționali. S-a elaborat un nou concept al curriculei. Orele pentru liceu se vor reduce cu 2-3, de la 31 ore la 28 de ore. Disciplinele obligatorii la liceu reduse cu 6, celelalte fiind opționale și până la 3 selectate de elevi pentru a-și continua alegerea profesională conform profilului. În ciclul primar notele pentru arta plastică, educația muzicală și educația fizică vor fi înlăturate. Ora de dirigenție va încadra și modulul de orientare profesională. Vor fi introduse ore de voluntariat care se vor încadra treptat în curricula națională. Educația tehnologică la clasele primare va căpăta module de robotică și informatică aplicată. Educația civică va fi redenumită în Educație pentru societate. Va include educația pentru cetățenia democratică, drepturile omului, inter-cultura, educația patriotică.
– Repartizarea timpului cadrelor didactice. Ministerul a elaborat o metodologie care privește repartizarea orelor pedagogilor. Din orele care trebuie să le petreacă în instituțiile de învățământ, ei vor petrece și ore didactice, de instruire în centrele de formare continuă și nu din banii proprii, dar din bugetul aprobat de minister.
– Formarea continuă a pedagogilor. Cadrele didactice nu vor mai achita din propriile economii studiile și pentru acest lucru s-au alocat 17 mln. de lei din bugetul de stat, care vor fi transferați către instituțiile de învățământ.
Astfel, toate acestea sarcini vor fi demarate începând cu semestrul viitor al anului.
Mihaela Rotari