Asociația „Promo-Lex” despre recomandările Comisie de la Veneția: Acceptarea recomandărilor nu înseamnă și implementarea acestora

Asociația „Promo-Lex” despre recomandările Comisie de la Veneția: Acceptarea recomandărilor nu înseamnă și implementarea acestora

Asociația „Promo-Lex” a realizat o analiză cu privire la gradul de realizare a recomandărilor Comisiei de la Veneția, de către autoritățile din Republica Moldova, informează Oficial.

Potrivit analizei, Republica Moldova a îndeplinit doar 12 din cele 32 de recomandări făcute de Comisia de la Veneția.

„Asociația Promo-LEX a dedus un număr de 32 de recomandări în textul Opiniei comune a Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept și a Biroului OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (în continuare ”Comisia de la Veneția și OSCE/ODIHR”), dintre care conform Asociației, 12 (37,50%) au fost executate, 14 (43,75%) – parțial executate și 6 (18,75%) – nu au fost executate. În cazul calificativului ”executat”, măsurile adoptate au fost apreciate ca fiind suficiente pentru a considera recomandarea ca una realizată, iar calificativul ”neexecutat” – a fost atribuit recomandărilor neimplementate. Calificativul ”parțial executat” a fost atribuit activităților care nu au demonstrat implementarea integrală a recomandărilor”, se menționează în analiză.

Totodată, după cum comunică Promo-Lex, conform sintezei realizate de Parlament, toate recomandările identificate de către autoritatea legislativă, au fost executate.

Prin urmare, Asociația prezintă o concluzie cu privire la modificarea sistemului electoral generică și principială, în opinia Promo-LEX, este poziția comună a Comisiei de la Veneția și a OSCE/ODIHR cu privire la faptul că modificarea sistemului electoral în Republica Moldova nu este recomandabilă.

În același timp, în cadrul analizei, Asociația Promo-lex comunică despre implementarea recomandărilor cu abateri de la norma legală. „Monitorizarea procesului de implementare a noii legislații electorale demonstrează că acceptarea recomandărilor nu înseamnă și implementarea acestora. Astfel din circa 7 recomandări deja implementate, putem deduce un număr de 5 implementate cu abateri de la norma legală sau tergiversări de proces (caracterul independent al Comisiei naționale de constituire a circumscripțiilor; delimitarea circumscripțiilor în baza devierii de 10%; constituirea circumscripțiilor peste hotare; criteriile clare pentru constituirea circumscripțiilor pentru regiunea transnistreană; eliberarea cazierelor de integritate pe exemplul alegerilor locale noi). Or, procesul netransparent și pe alocuri contrar prevederilor legale de implementare a recomandărilor la etapa dată creează suspiciuni rezonabile privind integritatea și probabilul caracter discreționar al acțiunilor de implementare pe viitor a recomandărilor Comisiei de la Veneția și ale OSCE/ODIHR și de desfășurare a alegerilor în baza noilor prevederi legale”, se menționează în analiză.

Mihaela Conovali

Share