Școlile din țară încep noul an de studii cu un număr record de tineri pedagogi
De la 1 septembrie în școlile din țară vor fi angajați 407 tineri specialiști – un număr record pentru ultimii cinci ani. Această cifră este cu 15% mai mare față de anul 2023 și cu 35% mai mare decât media pentru ultimii 5 ani. Datele au fost prezentate astăzi într-o conferință de presă, de ministrul Educației și Cercetării Dan Perciun.
Ministrul s-a referit la principalele priorități ale Ministerului Educației și Cercetării, inclusiv atragerea tinerilor în sistemul educațional, creșterea numărului de elevi în învățământul dual, salarizarea angajaților din educație și admiterea la universități.
Potrivit lui Dan Perciun, rezultatele admiterii în colegii, școli profesionale și universități arată o creștere a numărului de elevi și studenți înmatriculați în anul curent de studii. Astfel, în învățământul dual (formă de învățământ în care studiile sunt îmbinate cu angajarea în câmpul muncii) se atestă o creștere cu 54 la sută a numărului de elevi înmatriculați. Și datele preliminare ale admiterii la licență în universități arată o creștere cu circa 10% a numărului de studenți înmatriculați în instituțiile de învățământ superior, față de anul 2023.
„În infrastructura instituțiilor de învățământ din țară, în 2023, au fost făcute investiții de cca 554 mil lei și mobilizate resurse suplimentare de la parteneri de alte 110 mil euro. Pentru anul viitor de studii investițiile în infrastructură se vor ridica la 1,3 miliarde de lei. Resursele vor fi utilizate pentru dotarea școlilor și grădinițelor, școlilor profesionale, colegiilor și universităților, și căminelor. În perioada 2024-2027 vor fi efectuate investiții în sumă de 2,6 miliarde de lei”, a menționat ministrul.
În anul 2023, instituțiile de învățământ din țară au primit dotări de echipamente, mobilier și materiale didactico-metodice, în valoare totală de cca 140 mil lei, iar suma destinată în acest scop pentru 2024-2025 va atinge cifra de 160 mil lei.
Instituțiilor le-a fost transmis un număr total de 5000 de laptopuri, 500 de calculatoare, 69 de autobuze școlare (40 fiind livrate deja). Un număr de 200 de școli și 200 de grădinițe din țară vor beneficia de investiții în sumă totală de 3,5 mil dolari.
Pentru anul școlar 2024-2025 MEC și-a propus asigurarea tuturor școlilor cu manuale noi (în proporție de 100%). În anul 2024 Ministerul a lansat o nouă achiziție de manuale școlare pentru 67 de titluri, dintre care 27 cu traduceri. Editurile au depus oferte pentru 46 dintre acestea. În urma evaluării și redactării, la moment au obținut avizul „Bun de tipar” 39 de titluri, alte 2 titluri fiind în proces de aprobare. Alte 17 titluri de manuale noi sunt în proces de pregătire. Acestea urmează să fie evaluate și aprobate până la finele anului 2024, pentru a fi tipărite și a ajunge în școli în semestrul al II al anului de studii.
Alte aspecte la care s-a referit Dan Perciun țin de dezvoltarea curriculară și pilotarea planului-cadru de alternativă, organizarea centralizată a examenului de clasa a IX-a, constituirea a 100 de baze de practică pedagogică, pilotarea autonomiei școlare și a noii formule de finanțare în grădinițe, debirocratizarea domeniului, valorificarea investițiilor în infrastructură, internaționalizarea universităților, lansarea fondului pentru inovație și transfer tehnologic în cercetare, lansarea programului național de lectură „100 de povești”.
„La începutul anului școlar vrem să le urăm tuturor profesorilor să aibă parte de elevi curioși, să aibă satisfacție de pe urma muncii pe care o fac, vrem să le mulțumim pentru tot efortul, dedicația și pasiunea de care dau dovadă în fiecare an, să îi încurajăm să fie aproape de elevi, să îi mentoreze, să îi ajute să-și realizeze pe deplin potențialul. Pe elevii îi încurajăm să învețe, să înțeleagă că prin educație își pot realiza potențialul și este cea mai importantă investiție pe care o pot face. Urăm tuturor un început frumos al noului an școlar”, s-a adresat Dan Perciun către profesorii și elevii din țară, la începutul anului de studii 2024-2025.