Respectarea și asigurarea drepturilor copilului la protecție față de orice formă de violență în mediul educațional – prioritate a Ministerului Educației și Cercetării
În contextul Zilei Internaționale pentru Nonviolență în Școală, Ministerul Educației și Cercetării reiterează angajamentul pentru crearea și menținerea unui mediu educațional sigur și cu respect pentru demnitatea umană a fiecăruia. MEC este ferm convins că doar în astfel de condiții fiecare își poate dezvolta la maximum potențialul.
Angajații din educație manifestă responsabilitate în promovarea nonviolenței prin introducerea în curricula a competențelor ce țin de recunoașterea violenței/bullyingului și dezvoltarea rezilienței („Educație pentru societate”, „Dezvoltare personală”); implementarea Politicii de protecție a copilului; identificarea și raportarea cazurilor suspecte de violență; cooperarea cu specialiștii din alte sectoare în vederea soluționării cazurilor grave de violență; dezvoltarea competențelor profesionale în cadrul programelor tematice de formare inițială și continuă.
În ultimii 10 ani, Ministerul Educației și Cercetării a promovat un pachet de acte normative și metodologice care stabilesc un cadru de acțiune din partea personalului din educație privind organizarea instituțională, prevenirea violenței, intervenția în cazurile suspecte de violență, comunicarea cu media, monitorizarea și evaluarea procedurilor aprobate. Cel mai recent document, aprobat în anul 2022, este Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului.
În scopul asigurării unei înțelegeri unitare și aplicării prevederilor Metodologiei, în colaborare cu partenerii de dezvoltare, sunt organizate mai multe programe de formare a formatorilor, a coordonatorilor pentru protecția copilului de la nivel raional/municipal și a celor din cadrul instituției, a cadrelor de conducere și didactice, precum și a altor specialiști implicați în examinarea cazurilor de bullying.
Informăm că, începând cu anul 2023, vom utiliza un alt format de raportare a cazurilor suspecte de violență față de copii, aprobat prin Ordinul ministrului nr.1168/2022. Noul model de raportare conține un compartiment aparte privind cazurile de bullying, precum și alte concretizări în scopul asigurării acurateței datelor colectate.
Potrivit celui mai recent raport al Ministerului Educației și Cercetării, în perioada septembrie-decembrie 2022, angajații din sistemul educațional au identificat 3589 de cazuri suspecte de abuz fizic, emoțional, neglijare, exploatare prin muncă, hărțuire sexuală și bullying. Aceste date sunt publice și pot fi consultate pe pagina oficială a ministerului.