Comitetul pentru Unitate și Bunăstare (CUB) a adresat o scrisoare deschisă Prim-ministrului Natalia Gavrilița cu referire la criza energetică și impactul acesteia asupra bunăstării populației, informează OFICIAL.
În adresare, CUB spune că pledează pentru transparentizarea acordurilor și deciziilor semnate în sectorul energetic, aplicarea riguroasă a standardelor achizițiilor publice în privința tuturor achizițiilor efectuate din bani publici, din granturi sau împrumutați, în conformitate cu standardele de bună guvernare și normele europene.
Totodată, CUB subliniază că stă la straja interesului public și încurajează toți cetățenii să-și apere interesele cu toate mijloacele legale.
Vedeți textul integral al SCRISORII ADRESATĂ PRIM-MINISTRULUI GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA:
„Criza energetică și impactul său asupra securității naționale și bunăstării
Comitetul pentru Unitate și Bunăstare
Excelență,
Avem plăcerea de a vă informa că după conferința de presă organizată de Comitetul pentru Unitate și Bunăstare (CUB) din 23 septembrie 2022, am constatat un fenomen rar, fără precedent – companiile din stânga Nistrului au achitat pentru prima dată de la înființarea lor o plată de 5 milioane USD pentru cheltuielile de transport al gazelor naturale, transferată SA Moldovagaz.
Suma restantă a fost achitată integral companiei SA Moldovagaz, printre acționarii căreia se numără și Guvernul RM, pe care aveți onoarea să-l conduceți. Considerăm că această plată nu ar fi fost posibilă fără acțiunea CUB din 23 septembrie și sub presiunea opiniei publice, care a demonstrat că numai solidar, prin acțiune colectivă, putem asigura ca toți consumatorii să fie tratați egal, echitabil, fără discriminare, conform legilor Republicii Moldova. Mai mult, plata recentă demonstrează că și consumatorii din regiunea transnistreană pot și trebuie să plătească pentru serviciile de livrare a gazelor naturale furnizate din Federația Rusă și că este timpul să încetăm a tolera tratamentul privilegiat al regiunii transnistrene și furnizarea necondiționată a gazelor naturale pe malul stâng, fără garanții sigure de achitare pentru consumul final al gazelor naturale livrate de SA Moldovagaz. Remarcăm totuși că a fost achitată doar o sumă infimă pentru servicii de transport, în timp ce cheltuielile totale pentru serviciile de transport, conform amendamentelor agreate la Moscova prin Acordul adițional nr.19 din 29 octombrie 2021, sunt mult mai mari. Este suficient să vă informăm astăzi că această sumă nu acoperă nici măcar 20% din cheltuielile reale de transportare a gazelor naturale livrate malului stâng (în cuantum de 1,12 mlrd $), diferența fiind în continuare suportată de consumatorii malului drept, în rezultatul unor manipulări, care se comit în sistemul de raportare al consumului de gaze pe teritoriul Republicii Moldova.
În acest context, vă atragem atenția asupra câtorva factori extrem de importanți asupra acestei probleme. În primul rând, aceste cheltuieli de transport pe teritoriul Ucrainei au apărut doar cu începere din luna noiembrie 2021, în rezultatul semnării acordului adițional nr.19 din 29. 10.2021, iar până atunci aceste costuri suplimentare nu au existat și nu ne-au afectat niciodată de la Declarația de independență a Republicii Moldova din anul 1991. Contrar prevederilor și normelor de comerț internațional DAP (Incoterms 2010), negociatorii care au reprezentat la Moscova Guvernul Republicii Moldova au acceptat din motive neclare prevederi care au inclus o plată suplimentară de transportare a gazelor naturale pe teritoriul Ucrainei. De regulă, contractele de tip DAP includ în prețul mărfii procurate și serviciile de transport până la punctele de recepționare, stipulate în contract.
În al doilea rând, Republica Moldova a fost obligată să achite în plus față de costul volumului tranzacționat de gaze naturale și un preț adițional de transport pe teritoriul Ucrainei, care va fi adăugat suplimentar la prețul produsului livrat, iar apoi, în baza unei prevederi noi, incluse în contractul din anul 2021, SA Moldovagaz mai achită o dată transportul gazului pe teritoriul Ucrainei. Totodată, Acordul adițional semnat la 29 octombrie 2021, nu prevede cum aceste plăți sunt divizate pentru consumatorii rezidenți în regiunea transnistreană (malul stâng al Nistrului), controlat de un regim separatist și teritoriul aflat efectiv sub controlul autorităților constituționale ale Republicii Moldova (malul drept).
În al treilea rând, din luna noiembrie 2021 și până în luna septembrie 2022, toate aceste plăți adiționale pentru transportul pe teritoriul Ucrainei au fost achitate de către consumatorii de pe malul drept al Nistrului, plătindu-se și costurile de transport de pe malul stâng al Nistrului. Această modalitate de a transfera responsabilitățile financiare ale malului stâng pe contul consumatorilor de pe malul drept reprezintă o practică vicioasă și discriminatorie în raport cu cetățenii Republicii Moldova. Această practică a creat un precedent extrem de periculos în activitatea de livrare a gazelor în Republica Moldova. Până în 2021, noi, cei de pe malul drept, doar ne asumam datoria malului stâng, iar din 2021 până în prezent pentru prima dată am achitat și anumite costuri ale malului stâng, bani care au crescut povara tarifară asupra populației de pe malul drept, care în prezent plătește, 29,27 lei/m3 de gaze, comparativ cu populația de pe malul stâng care achită doar 1,3 lei/m3 de gaze. Suntem consternați de menținerea acestei practici nefaste și sub responsabilitatea guvernului pe care aveți onoarea să-l reprezentați. În această ordine de idei, vă solicităm să ne informați public asupra următoarelor chestiuni:
1. Care sunt motivele pentru care reprezentanții delegați de Guvernul RM în Consiliul de administrare al SA Moldovagaz au acceptat introducerea unei plăți suplimentare pentru transport, chiar dacă această plată contravine normelor juridice din comerțul internațional?
2. Care este suma anuală suplimentară plătită de consumatorii din Moldova, pentru transportul de gaze naturale, care deja este inclusă o dată în prețul gazelor?
3. Cum este divizată această plată suplimentară între consumatorii de pe malul drept și malul stâng al Nistrului?
4. Cine a autorizat să fie efectuate plăți pentru transportul de gaze pe teritoriul Ucrainei în beneficiul consumatorilor din stânga Nistrului din contul plăților colectate de la consumatorii din dreapta Nistrului?
Reiterăm că singurul motiv care a ridicat subiectul achitării gazelor în mod egal și nediscriminatoriu pe teritoriul Republicii Moldova ține de vulnerabilitatea extremă a cetățenilor noștri, confruntați cu șocul prețurilor pentru energie, dar și cu abuzurile comise în sistemul existent de livrări și achitări a gazelor naturale. Pledăm pentru transparentizarea acordurilor și deciziilor semnate în sectorul energetic, aplicarea riguroasă a standardelor achizițiilor publice în privința tuturor achizițiilor efectuate din bani publici, din granturi sau împrumutați, în conformitate cu standardele de bună guvernare și normele europene. La fel, dorim să vă informăm despre faptul că inițiativa noastră, Comitetul pentru Unitate și Bunăstare (CUB), este o platformă civică, de oameni responsabili, care întrunește în rândurile sale zeci de experți și personalități din mai multe sectoare și domenii de activitate, care urmăresc cu neliniște și participare subiectele grave care afectează situația internă din Republica Moldova, într-un context de instabilitate și turbulență regională. Platforma CUB stă la straja interesului public și încurajează toți cetățenii să-și apere interesele cu toate mijloacele legale.”