Plîngău: Decizia prin care se acordă autorizație de mediu pentru Uzina Metalurgică de la Rîbnița este ilegală

Plîngău: Decizia prin care se acordă autorizație de mediu pentru Uzina Metalurgică de la Rîbnița este ilegală

Decizia prin care se acordă autorizație de mediu pentru Uzina Metalurgică de la Rîbnița este ilegală – a declarat Dinu Plîngău, președintele Platformei Demnitate și Adevăr (DA), informează OFICIAL. 
Potrivit spuselor sale, concurența neloială din regiunea transnistreană ruinează economia națională, statul de drept, duce la creșterea contrabandei, la finanțarea separatismului și toate astea grație corupției de pe ambele maluri ale Nistrului.

„În schimbul susținerii agenților economici care plătesc impozite într-o perioadă extrem de dificilă, unii șmecheri de la Chișinău lobează interesele oligarhilor din stânga Nistrului și a oamenilor care au procente de la Moscova și Chișinău.
Nu ținem cont că sunt arestați abuziv cetățenii noștri care postează pe rețelele sociale mesaje anti-război, nu ținem cont că cetățenii noștri nu au acces la terenurile agricole și că este restricționată circulația. Nu ținem cont nici de răpirea cetățenilor noștri de structurile paramilitare din stânga Nistrului și nici de faptul că Adrian Glijin, răpit de mai bine de 2 ani se află în detenție în beciurile nistrene, în timp ce autoritățile noastre nu au întreprins nicio acțiune pentru ca drepturile și libertățile oamenilor să fie respectate.
În schimb, emitem autorizații de mediu, contrar legii, care au adus doar în acest an un supra-profit de 600 mln. euro unor oligarhi, care au făcut din separatism o afacere personală și cu mare plăcere se împart cu șpăgile mari și la Chișinău”, a comunicat politicianul, adăugând: „Astăzi, când vocea rațiunii nu mai funcționează, am decis să solicit aplicarea legii și respectiv, am depus un denunț pe modul emiterii autorizației de mediu de către CSE.”
Liderul Platformei DA a precizat că, „în conformitate cu art. 263 alin. (2) din Codul de procedură penală: prezentul denunț vizează acțiunile ilegale ale membrilor Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, materializate prin dispozițiile emise în perioada declarării stării de urgență pe teritoriul Republicii Moldova – de prelungire în mod repetat a Autorizației de mediu privind gestionarea deșeurilor nr. AM 22042911 din 03.05.2022 și a Autorizației de emisie a poluanților în atmosferă de la surse fixe nr. P-2171/2022, eliberate pentru SATD ,,Uzina Metalurgică Moldovenească”.”
„Având în vedere circumstanțele și argumentele ce vor fi expuse infra, se constată că prin aceste acțiuni, a fost săvârșită infracțiunea exces de putere sau depășirea atribuțiilor de serviciu – infracțiune prevăzută de art. 328 alin (3), lit. b) Cod penal al Republicii Moldova.
În argumentarea denunțului specificăm că atribuțiile CSE nu sunt nelimitate, ci doar cele atribuite de lege și Parlament prin instituirea stării de urgență. Atribuțiile și măsurile invocate sunt de competența Parlamentului, exercitarea sau întreprinderea altor măsuri nedelegate și neatribuite CSE – constituie excese de putere din partea membrilor CSE.
În speță, derogarea de la prevederile Legii nr. 1515/1993 privind protecția mediul înconjurător, ale Legii nr. 1422/1997 privind protecția aerului atmosferic și ale anexei nr. 1 la legea nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător, putea fi admisă doar de către Parlament, deoarece aceste acte normative constituie Legi. Doar entitatea care a adoptat actul normativ (Parlamentul), are împuternicirea de a deroga de la prevederile acestuia, sau de a stabili în lege dispoziții speciale prin care destinatarului legii să îi fie acordată împuternicirea de a deroga.
Specificăm și reiterăm că, în perioada de referință, Parlamentul Republicii Moldova a fost unul pe deplin funcțional, nefiind identificate situații în care adoptarea de către acesta a legilor ar fi fost periclitată de motivele care au determinat instituirea stării de urgență. Domeniul în care a intervenit CSE, excedă cadrul legal pentru care aceasta a primit împuternicirile de la Parlament.
Totodată, nu există nicio legătură de cauzalitate dintre măsurile impuse pe durata stării de urgență în legătură cu războiul din Ucraina și gestionarea fluxurilor migraționale din motiv de război, cu gestionarea domeniilor ce țin de protecția mediului înconjurător și protecția aerului atmosferic” – a explicat Dinu Plîngău.
Fostul deputat a menționat că prelungirea neautorizată și contrar legii a autorizației, acutizează pericolul ecologic, a cărei activitate nu corespunde prevederilor Legilor naționale. Or, amintim organului de urmărire penală că în spațiul public au fost făcute investigații potrivit cărora rata incidenței maladiilor oncologice la Rîbnița întrece 1,5 ori media, această cifră fiind una alarmantă.
„Mai mult ca atât, acțiunile de lobare a intereselor SATD „Uzina Metalurgică Moldovenească” afectează grav libera concurență pe piața din Republica Moldova prin menținerea monopolului pe piața relevantă și stimularea acțiunilor de dumping, fapte contrare concurenței libere.
Ținând cont de cele menționate, am depus un denunț prin care solicit:
1. A începe urmărirea penală, în baza indicilor infracțiunii prevăzute la art. 328 alin. (3) lit. b) Cod penal și/sau în baza indicilor stabiliți de către organul de urmărire penală, în privința modului în care a fost prelungită autorizația de mediu, cât și a membrilor Comisiei pentru Situații Excepționale care au lobat decizii vădit ilegală:
– Pct. 10 și 11 din Dispoziția CSE nr. 19 din 29 aprilie 2022;
– Pct. 5, 6 și 7 din Dispoziția CSE nr. 24 din 31 mai 2022;
– Pct. 6, 7 și 8 din Dispoziția CSE nr. 29 din 28 iulie 2022; și
– Pct. 5, 5.1 și 5.2 din Dispoziția CSE nr. 36 din 5 septembrie 2022.
2. Pentru confirmarea circumstanțelor expuse, a identifica și audia membrii Comisiei care au votat în favoarea adoptării Dispozițiilor pre-notate.
3. A efectua acțiuni de urmărire penală în vederea întrunirii în faptele invocate a elementelor componențelor de infracțiune, confirmării sau infirmării bănuielii rezonabile, identificării persoanelor vinovate și tragerii acestora la răspundere.
4. A informa subsemnatul despre deciziile adoptate”, a adăugat el.
Dinu Plîngău în context s-a întrebat: „De ce vindem o bucată de stat pentru a avea cu 3 bănuți energie electrică mai ieftină? Prin ce se deosebește șantajul Cuciurganului de cel al Gazpromului? Cui va vinde Krasnoselski energia electrică, dacă nu o procură Chișinăul? Sunt răpiți cetățenii noștri de către trupele paramilitare. Prin ce se deosebesc aceste acțiuni de cele prin care au fost răpiți profesorii turci în schimbul reparației la palatul prezidențial, dacă autoritățile nu condiționează forțele anticonstituționale cu respectarea drepturilor omului? De ce discriminăm cetățenii prin aplicarea legislației în mod diferit? De ce ruinăm economia națională la presiunea oligarhilor nistreni? Unde putem citi condiționalitatea Cuciurganului legată de activitatea uzinei? Dacă mâine vor zice ca autoritățile RM să treacă droguri prin contrabandă, spirt sau țigări, noi iar ne vom supune șantajului pentru 3 bănuți și vom emite dispoziții ilegale?”
Share