(INTERVIU) Alexandru Popov: Conducerea „Tirex-Petrol” face permanent investiţii în tehnologiile informaţionale şi în comunicaţii, fiind cu gândul la clienţi şi angajaţi

(INTERVIU) Alexandru Popov: Conducerea „Tirex-Petrol” face permanent investiţii în tehnologiile informaţionale şi în comunicaţii, fiind cu gândul la clienţi şi angajaţi

Interviul acordat www.oficial.md de către Alexandru Popov, manager tehnologii informaţionale şi comunicaţii în cadrul „Tirex-Petrol” SA

O: Dle Popov, ce loc ocupă tehnologiile informaţionale într-o companie ca „Tirex-Petrol”?

A.P.: Unul foarte important, or tehnologiile informaţionale nu doar facilitează procesul de lucru, însăşi activitatea angajaţilor, ci presupun şi un nivel mai înalt al serviciilor prestate. Astăzi, fără tehnologii informaţionale şi comunicaţii este imposibil de perceput activitatea unei companii moderne. Conducerea „Tirex-Petrol” este conştientă de importanţa respectivelor tehnologii şi periodic vine cu investiţii în acest sens. Astfel, reuşim să fim în pas cu cele mai noi tendinţe în domeniu, să facem faţă provocărilor timpului, dar şi să fim la înălţimea aşteptărilor ce rezidă din aplicarea tehnologiilor informaţionale. Nu cred că voi greşi dacă voi afirma că „Tirex-Petrol” este printre liderii de pe piaţa produselor petroliere la capitolul dat.

O: În cazul companiei Dvs., implementarea tehnologiilor informaţionale moderne se face reieşind din interesul conducerii, al angajaţilor sau al clienţilor?

A.P.: Al tuturor categoriilor menţionate de dvs. Când vorbim de implementarea tehnologiilor informaţionale şi a comunicaţiilor, lucrurile trebuie privite în întreaga lor complexitate, or ele nicidecum nu pot fi separate. Tehnologiile informaţionale moderne permit angajaţilor să genereze mai multă eficienţă ca urmare a activităţii lor zi de zi, iar aceasta are impact direct asupra clienţilor, calitatea deservirii cărora creşte semnificativ. În acelaşi timp, managementul companiei obţine posibilităţi mult mai mari de a eficientiza procesul de monitorizare, control, analiză a situaţiei, iar aceasta deja are influenţă directă și benefică, desigur, asupra procesului decizional. Vă zic din propriile observaţii: calitatea administrării unei companii, dar şi calitatea serviciilor, și implicit calitatea deservirii clienţilor a crescut semnificativ în ultimii ani, iar aceasta e o consecinţă directă a aplicării pe larg a tehnologiilor informaţionale moderne. Poate că nu toţi managerii, nu toţi conducătorii de întreprinderi conştientizează acest lucru, dar cele mai frumoase rezultate și cele mai importante succese le înregistrează anume companiile ce aplică pe larg tehnologiile informaţionale moderne. Personal, sunt mândru de faptul că activez într-o companie unde importanţa tehnologiilor moderne, impactul lor benefic, inclusiv asupra clienţilor, este pe deplin conştientizată, iar acţiunile în direcţia respectivă sunt pe măsură.

O: Pe lângă comoditatea deservirii clienţilor, presupun că tehnologiile informaţionale joacă un rol important şi în securizarea bazelor de date, inclusiv a celor ce conţin date cu caracter personal?

A.P.: Absolut! Iar pentru a accentua cât de importantă este misiunea ce ne revine din acest punct de vedere, voi aminti că „Tirex-Petrol” SA are peste 850 de angajaţi şi peste 400 000 de clienţi care sunt deserviţi zilnic. E vorba atât de persoane fizice, cât şi de persoane juridice. Şi în cazul multora dintre aceşti clienţi, e implicată atât componenta ce ţine de protecţia datelor cu caracter personal, cât şi componenta ce ţine de secretul comercial. Pe ambele componente, tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor le revine un rol important, poate chiar cel mai important. Profit de ocazie pentru a spune cu mândrie (chiar dacă risc să fiu acuzat de lipsă de modestie): până acum nici un client şi nici un angajat al „Tirex-Petrol” SA nu a avut motiv să se plângă că nu ne-am făcut cu cinste datoria. Şi aşa va fi şi în continuare!

O: Vă ajută soluţiile IT şi în procesul de administrare fiscală?

A.P.: Evident. Nu ştiu cum e în cazul altora, dar „Tirex-Petrol” este o companie corectă nu doar în raport cu propriii angajaţi şi cu clienţii, ci şi cu statul. Fiind unica companie petrolieră din Moldova cu investiţii autohtone, dar şi, probabil, unica care a reflectat pe deplin şi oficial fiecare leu investit, „Tirex-Petrol” pune un accent deosebit pe corectitudinea fiscală, dacă-i putem spune aşa. Iar fără tehnologii informaţionale moderne, acest lucru ar fi imposibil de realizat. Voi aminti cu această ocazie că e vorba de sute de milioane de lei. Numai în ultimii patru ani, impozitele şi taxele achitate de către „Tirex-Petrol” au fost de peste 182 milioane lei, iar drepturile de import-export – peste 200 milioane lei. Gestionarea corectă a unor astfel de fluxuri financiare se bazează deopotrivă pe profesionalismul angajaţilor responsabili de acest domeniu, dar şi pe tehnologiile informaţionale pe care le folosim.

O: Deja al doilea an „Tirex-Petrol” trece printr-un amplu proces de modernizare. Se referă acest proces şi la domeniul de care sunteţi responsabil în cadrul companiei?

A.P.: Conducerea „Tirex-Petrol” face permanent investiţii în tehnologiile informaţionale şi în comunicaţii. Facem acest lucru fiind cu gândul la clienţii şi angajaţii companiei, dar şi luând în calcul faptul că domeniul IT e în continuă dezvoltare. În IT, ceea ce astăzi e nou şi modern, mâine deja poate fi depăşit de timp. Probabil, nu există nici un domeniu cu o dezvoltare atât de vertiginoasă ca şi cel al tehnologiilor informaţionale. Desigur putem spune că investiţiile în IT sunt parte a procesului de modernizare prin care trece „Tirex-Petrol”, dar, totodată, sunt sigur că şi după încheierea acestui proces, investiţiile companiei în tehnologii informaţionale moderne vor continua. Aceasta e o necesitate, dar, în acelaşi timp, şi o garanţie că „Tirex-Petrol” va reuşi să-şi consolideze poziţiile şi să acceadă spre noi culmi pe piaţa produselor petroliere a Republicii Moldova.

Share