Sfaturi utile pentru șoferii care doresc să-și schimbe anvelopele de vară
Se crede că schimbarea anvelopelor se efectuează doar în sezonul de iarnă. Totuși cei care intenționează să-și întrețină automobilul, într-o stare perfectă, fiind atenți și la siguranța rutieră și a pasagerilor, trebuie să evalueze și schimbarea anvelopei în timpul verii, nu doar în perioada rece a anului.
Potrivit Agenției pentru Eficiență Energetică (AEE), în factor important în alegerea anvelopelor este eticheta de eficiență energetică, care vă poate ajuta la procurarea pneurilor în mod eficient și adaptat buzunarului dumneavoastră.
Eticheta energetică a anvelopelor include 3 parametri fundamentali: eficiență în ceea ce privește consumul de combustibil, frânarea umedă și zgomotul extern. Acești parametri, care pot fi identificați estetic cu simbolurile de pe etichetă, reprezintă eficiența anvelopelor într-un mod foarte similar cu cel al aparatelor de uz casnic.
Începând cu 1 martie, 2021 eticheta pentru clasificarea consumului de energie al aparatelor de uz casnic este definitiv retrasă și intră în vigoare o nouă scară de valori, dezvoltată pe baza aplicării noilor reglementări delegate ale UE, publicată în Jurnalul Oficial European L .315 la 5 decembrie 2019, în adoptarea Regulamentului-cadru (UE) 2017/1369.
Din mai 2021, va fi inclusă opțiunea unei pictograme pentru zăpadă și /sau gheață aplicată lângă cea a nivelului de zgomot. Adăugarea acestui simbol vă va permite să fiți informat cu privire la aderența pe zăpadă și gheață pe baza valorilor minime obținute în urma testelor efectuate pe baza regulamentului UNECE 117 (pentru zăpadă) și ISO 19447 (pentru gheață). La fel, va fi inclus codul QR pentru fiecare identificator de tip de anvelopă cu link către baza de date UE privind produsele (EPREL).
Tot din mai 2021, clasificarea rezistenței la rulare și frânare pe teren umed se va schimba, de asemenea, utilizând 5 litere de la A la E și nu 7. La fel, noua etichetă energetică trebuie de asemenea, să fie plasată în mod obligatoriu pe anvelopele reșapate, dar nu și pentru anvelopele vehiculelor grele. De exemplu, prin trecerea de la o anvelopă cu rezistență la rulare „C” la una cu literele „A”, se pot economisi aproximativ 110 litri de benzină în 40.000 km.
- Anvelopelor de iarnă nu sunt adaptate la drumurile fierbinți
Banda de rulare moale a unei anvelope de iarnă se uzează mult mai repede atunci când este utilizată pe asfalt fierbinte. Anume compusul din cauciuc este format pentru a rămâne moale și flexibil la temperaturi sub 7 ° C. Acest material reduce foarte eficient impactul negativ al temperaturilor scăzute și asigură o tracțiune ridicată în condiții de iarnă. Dar dacă montați un set de anvelope de iarnă pe tot parcursul anului, tocmai datorită acestei flexibilități, anvelopa se uzează mult mai repede în prezența temperaturilor mai ridicate și durata de viață poate fi redusă cu până la 60%. Există o mare probabilitate că va trebui să schimbați anvelopele mult mai repede decât ar fi fost dacă ați montat anvelope de vară la începutul primăverii.
Sfatul nostru, pentru lunile calde, este să folosiți anvelope adaptate, care, comparativ cu cele de iarnă, sunt fabricate cu un compus din cauciuc diferit, conceput pentru a rezista la cele mai înalte temperaturi. În acelați timp, cu siguranță, inversând perspectiva, este corect să spunem că compușii folosiți pentru anvelopele de vară devin rapid mai duri și mai fragili atunci când sunt folosiți în condiții de iarnă.
- Consumul de combustibil
Un alt lucru de știut dacă decideți să folosiți anvelope de iarnă chiar și vara, este că veți ajunge să cheltuiți mai mult pe combustibil. Pe asfaltul fierbinte, rezistența la rulare a anvelopelor de iarnă este mai mare decât cea a anvelopelor de vară sau de sezon. Acest lucru se datorează faptului că compusul din cauciuc mai moale se deformează mai mult, rezistența la rulare crește la fel ca și consumul de combustibil, obligându-vă să realimentați mai frecvent decât este necesar.
Condusul cu anvelope de iarnă pe perioada de vară are și efecte negative asupra mediului și calității vieții în general. Consumând mai mulți combustibili, mașina emite mai mult dioxid de carbon, este mai zgomotoasă și călătoria devine mai puțin confortabilă.
- Efecte asupra siguranței în timpul condusului
În cazul în care anvelopele de sezon sau de vară nu sunt montate pe timp cald, mașina nu va putea garanta manevrabilitatea și siguranța optimă, mai ales atunci când sunteți forțat să faceți viraje bruște.
Imaginați-vă că trebuie să efectuați o manevră de urgență. Anvelopele de iarnă sunt prea moi pentru o suprafață de drum uscată. Mașina nu va răspunde la manevră într-un mod adecvat unei situații critice ca aceasta. Pe lângă faptul că distanța de oprire crește considerabil. Condusul cu anvelope de iarnă pe perioada de vară mărește distanța de frânare cu cel puțin 10% în condiții de uscare și 26% în condiții de umezeală.
Înainte de a schimba anvelopele de vară, este recomandabil să verificați documentul de înmatriculare al vehiculului, pentru a înțelege ce tip de roți trebuie montate pe vehicul. Constatat, este recomandabil să calibrați roțile pe tipul de conducere pe care îl aveți. Dacă conduceți o mașină de înaltă performanță și vă place conducerea sportivă, trebuie să selectați anvelope care să vă poată garanta acea performanță. Anvelopele moi, de exemplu. Dar amintiți-vă că, cu cât anvelopa este mai moale, cu atât se uzează mai repede.
- Îngrijirea anvelopelor
În afară de buna practică de schimbare a anvelopelor pentru sezonul potrivit, este de asemenea, esential, să aveți grijă de ele în mod regulat. Pentru a vă asigura siguranța proprie și a celorlalți în timpul conducerii, în special, în momentele de manevră și de frânare, cei mai importanți pași sunt să verificați presiunea anvelopei și adâncimea benzii de rulare.
În acest context, recomandăm verificarea presiunii pneurilor o dată pe lună. Dacă nu sunteți sigur cum să operați, puteți găsi nivelurile de presiune recomandate de producătorul mașinii în manualul de instrucțiuni al mașinii. Folosiți tipul de anvelopă adecvat condițiilor climatice și temperaturilor, verificați periodic presiunea de umflare, verificați periodic adâncimea benzii de rulare.
Reamintim că, Agenția pentru Eficiență Energetică este autoritatea administrativă în subordinea Ministerului Economiei și Infrastructurii și are misiunea de a implementa politica de stat în domeniul eficienței energetice, performanței energetice a clădirilor, precum și a valorificării surselor de energie regenerabilă, inclusiv prin atragerea și gestionarea resurselor financiare în vederea finanțării proiectelor în domeniile respective într-un mod durabil din punct de vedere al mediului înconjurător și a schimbărilor climatice.