Deputat PAS, despre CFM: S-a constatat că furtul de motorină a atins cifra de 325 tone
Deputatul PAS, Radu Marian, a publicat un material cu privire la probabilitatea unor scheme de la Calea Ferată din Moldova (CFM). Documentele se referă în special la furtul de motorină din locomotive și vânzarea la negru a biletelor de pasageri.
Potrivit deputatului, unul din cele mai eficiente metode de depistare a furtului de motorină este monitorizarea consumului real de ulei comparativ cu volumul de motorină turnat. Orice motor are nevoie de o anumită cantitate de ulei pentru a funcționa normal (ex. seria de locomotive ЧМЭ 3 necesită 4% ulei la fiecare 100% de motorină, iar seria ТЭ 10 М – 1,9% — informații de la producător aici).
„Urmând acest principiu, la analiza unei singure locomotive în perioada decembrie 2018 — septembrie 2020, s-a constatat că furtul de motorină a atins cifra de 325 tone. La un consum declarat de motorină de 781 tone, consumul real de ulei trebuia să fie de 14.8 tone (1.9% din total). Cu toate acestea, motorul a utilizat doar 8.6 tone de ulei, ceea ce e imposibil. Asta înseamnă că aproape jumătate din cantitatea de motorină ar fi fost furată. La un preț unitar de 12 lei/litru de motorină, pagubele financiare, repet de la o singură, locomotivă, se ridică la 3.9 milioane lei”, se arată în documentele oficiale.
În materialul publicat, Radu Marian povestește și despre cum se fură din vânzarea biletelor. Din documentele obținute de la un fost angajat al CFM, se arată modul în care întreprinderea era furată sistematic prin vânzarea la negru a biletelor de tren, fără eliberarea bonurilor, prin eliberarea unui singur bilet pentru mai multe persoane, sau achitarea unui preț mai mic decăt cel oficial.
„În căsuțele evidențiate sunt zilele în care s-au efectuat controalele inopinate. Se poate vedea clar cum încasările din zilele de control din partea inspectorului sunt de ZECI DE ORI mai mari, decât în zilele obișnuite (ex. 896 lei versus 48 lei)”, mai precizează deputatul.
Mihaela Rotari