Constatările Promo-LEX: Cum s-a desfășurat campania electorală pentru turul II al alegerilor prezidențiale
Asociația Promo-LEX a lansat cel de-al șaptelea Raport al Misiunii de observare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 1 noiembrie (15 noiembrie) 2020, transmite OFICIAL.
Perioada de monitorizare a campaniei este 2-11 noiembrie, iar perioada de estimare a cheltuielilor financiare pentru campania electorală este 2-6 noiembrie.
Raportul a fost prezentat de directorul de program al Promo-LEX, Pavel Postica, care a menționat că s-a înregistrat o dinamică a campaniei electorale.
Misiunea Promo-LEX a constat că 28% din secțiile de votare nu sunt active în perioada în care ar trebui să activeze. De asemenea, nu toate Comisiile electorale de circumscripție respectă cerințele privind activitatea în perioada pandemică.
Observatorii Promo-LEX au raportat cel puțin 142 de activități electorale desfășurate de cei doi candidați ajunși în turul doi al scrutinului prezidențial. Dintre acestea, 72 din activități au fost desfășurate de Igor Dodon, iar 70 – de Maia Sandu (PAS). Misiunea constată că PSRM continuă implicarea activă în campania candidatului independent Igor Dodon. La fel, au fost identificate cel puțin 12 cazuri ce pot fi calificate drept utilizare a resurselor administrative. Dintre acestea, în 11 cazuri a fost vizat Igor Dodon, iar într-un caz – Maia Sandu.
Misiunea atestă 473 cazuri de publicitate electorală, fie online, fie poligrafică – 308 de către Maia Sandu și 165 de către Igor Dodon. Observatorii nu au fixat careva campanii electorale în regiunea transnistreană. Pentru Diaspora a fost organizat un singur dialog live de către candidatul Maia Sandu.
Observatorii au raportat organizarea unui concert la 11 noiembrie în Federația Rusă, Moscova, aparent sub auspiciile unei organizații cu genericul „Dor pentru Moldova”. În cadrul concertului nu s-a încasat taxa de intrare, dar s-au oferit băuturi răcoritoare și au fost vociferate mesaje de susținere în favoarea candidatului Igor Dodon.
Misiunea a documentat un caz de folosire a fondurilor electorale nedeclarate legate de tipărirea ziarului cu materiale de agitație în favoarea candidatului Igor Dodon. De asemenea – cel puțin două cazuri de implicare a cultelor religioase în campanie în favoarea candidatului Igor Dodon.
Conform rapoartelor prezentate la CEC, volumul veniturilor declarate de către concurenții electorali, pentru perioada 4-6 noiembrie, este de 956 816 lei, inclusiv donațiile în mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii. Dintre acestea, 556 367 lei au fost declarate de Maia Sandu, iar 400 450 lei de Igor Dodon. Misiunea estimează cel puțin 500 853 lei neraportați de către cei doi concurenții electorali, în prima săptămână de campanie electorală pentru turul doi al alegerilor prezidențiale. Dintre acestea, 394 422 lei se referă la candidatul Igor Dodon, iar 106 431 lei la candidata Maia Sandu.
Din totalul celor 51 de cazuri raportate cu privire la discursul de ură și instigare la discriminare, în 7 cazuri autorul acestui tip de discurs a fost candidatul Igor Dodon.
Totodată, au fost raportate cel puțin 34 de cazuri în care politicieni, jurnaliști, lideri de opinie sau susținători au utilizat mesaje de ură și/sau instigare la violență împotriva candidatei PAS, Maia Sandu (26 de cazuri) și a candidatului independent, Igor Dodon (8 cazuri).
Cristina Parfeni