(INTERVIU) Sergiu Burduja: „Serviciul Vamal este pregătit să facă față acestei crize în domeniul său de competență”
În contextul instituirii stării de urgență în țară, provocată de virusul COVID-19, Serviciul Vamal al R. Moldova activează într-un regim special și face față provocărilor impuse. În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, directorul Serviciului Vamal din Republica Moldova, Sergiu Burduja a vorbit despre activitatea Serviciului Vamal în perioada pandemiei de COVID-19, măsurile speciale după care activează în timpul stării de urgență în țară, cum se reușește asigurarea bunei funcționări a instituției, cum sunt protejați angajații instituției, dar și cum este asigurată colaborarea cu alte instituții din țară și de peste hotare.
CURENTUL: În ce măsură influențează epidemia de coronavirus activitatea Serviciului Vamal?
Sergiu Burduja: În contextul situației epidemiologice din țară și a declarării stării de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova, Serviciul Vamal activează la capacitate maximă. Suntem în prima linie de control și purtăm, alături de alte instituții ale statului, o imensă responsabilitate față de cetățeni. Cred că această epidemie influențează activitatea multor autorități, care și-au asumat o misiune extrem de importantă privind minimizarea riscului de răspândire a virusului.
Tocmai din acest motiv, Serviciul Vamal a sistat toate ședințele cu agenții economici, seminarele de instruire, audiențele cu cetățenii și alte manifestații care implică interacțiunea directă între persoane, însă sarcinile de bază ale autorității sunt executate în deplină măsură.
C: Ce măsuri speciale au fost luate în ceea ce ține de trecerea mărfurilor prin punctele vamale?
S. B.: După cum cunoașteți, în baza deciziilor autorităților competente din Republica Moldova și din țările limitrofe, mai multe puncte de trecere a frontierei de stat au fost închise pe o perioadă nedeterminată. Astfel că, din numărul total de circa 70 de puncte de trecere a frontierei care erau funcționale până la epidemie, acum activează doar 17.
Serviciul Vamal a întreprins un șir de măsuri pentru ca acest lucru să afecteze cât mai puțin agenții economici implicați în comerțul internațional și transportatorii de mărfuri. Așadar, a fost suplinit numărul de angajați în posturile vamale de frontieră funcționale, fiind, totodată, consolidate capacitățile operaționale ale posturilor vamale interne.
Adițional, Serviciul Vamal facilitează, în limita competențelor, introducerea în țară a ajutoarelor umanitare, în conformitate cu cadrul legal. Totuși, unele state din Europa au aplicat o serie de măsuri restrictive, ceea ce a complicat traversarea frontierelor de către transportatorii de mărfuri. De multe ori, aceștia sunt nevoiți să stea în incertitudine zile întregi la hotare între țări. Noi cunoaștem despre această situație și, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, ne vom implica la maxim pentru soluționarea acesteia.
Comerțul extern al Republicii Moldova nu a fost sistat și nici o restricție privind trecerea mărfurilor peste frontiera vamală nu a fost impusă. În această privință, autoritatea vamală activează în regim normal, pentru că acum, mai mult ca oricând, trebuie asigurată aprovizionarea populației cu toate cele necesare.
C: Cum se expune epidemia asupra activității vameșilor? Ce măsuri de protecție se iau în cazul acestora?
S. B.: Am fost preocupați de asigurarea protecției individuale a funcționarilor vamali de la frontieră încă din luna ianuarie, de când am și început să acționăm în acest sens.
Primul pas a fost să ne asigurăm că fiecare angajat cunoaște despre noul Coronavirus și despre urmările grave pe care această maladie ar putea să le aibă asupra sănătății omului. După activitățile de informare și instruire pe care le-am organizat, au urmat indicații clare în adresa șefilor subdiviziunilor vamale să asigure cu strictețe realizarea unor măsuri esențiale, precum: folosirea măștilor de protecție și a mănușilor, întreținerea încăperilor de serviciu în stare curată și dezinfectarea, o dată la două ore, a tuturor suprafețelor contactate la locul de muncă.
Adițional, se insistă foarte mult pe respectarea distanței sociale (mai mare de 1 metru) și a tuturor recomandărilor Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova, Organizației Mondiale a Sănătății și ale altor autorități competente.
O altă măsură absolut necesară a fost dispusă odată cu instituirea codului roșu de alertă în legătură cu evoluția situației epidemiologice. Aceasta se referă la posibilitatea pe care o au funcționarii vamali de a lucra de la domiciliu, însă măsura vizează doar angajații cu atribuții de serviciu care permit lucrul de acasă, astfel încât să nu fie afectată activitatea instituției.
C: Colaborați cu organele vamale din alte țări în contextul epidemiei de coronavirus? Dacă da, cum anume?
S. B.: Serviciul Vamal mizează mereu pe o bună colaborare cu autoritățile vamale și de frontieră ale altor state din regiune. Acest lucru este foarte important, mai ales în situații de criză. Comunicarea eficientă și schimbul de informații rapid este ceea ce ne ajută, de multe ori, să gestionăm provocările și să obținem rezultate bune. Suntem imediat anunțați de autoritățile responsabile despre orice schimbare de situație la frontiera de vest sau de est a Republicii Moldova și ne asigurăm că oferim, la rândul nostru, toate informațiile necesare pentru o mai bună funcționare a autorităților cu atribuții de control la frontieră.
În acest sens, ne bazăm pe prevederile Acordurilor de colaborare semnate între Republica Moldova și alte state.
C: În ce măsură interacționați cu alte organe ale statului în contextul epidemiei de coronavirus?
S. B.: În activitatea sa, Serviciul Vamal colaborează cu multe organe ale statului, iar numărul acestora s-a mărit în contextul situației epidemiologice din țară. Suntem într-o continuă interacțiune cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al RM, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, Ministerul Afacerilor Interne și toate subdiviziunile subordonate, în special cu Poliția de Frontieră și altele.
Totodată, vreau să remarc și colaborarea eficientă pe care o avem cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS), în special pe dimensiunea de comunicare și informare a populației. Astfel, datorită asistenței OMS, Serviciul Vamal dispune de materiale informative cu privire la prevenirea riscurilor de infectare cu COVID-19, pe care le distribuie tuturor participanților la traficul transfrontalier.
C: Aveți un plan de rezervă în situația în care normele de activitate specifice perioadei de epidemie vor fi extinse?
S. B.: Sigur, nu cred că putem întotdeauna să prevedem toate cazurile posibile, însă, în această situație, am gândit lucrurile în mici detalii și am reușit să stabilim un plan de rezervă și pentru scenariile mai puțin optimiste. Vă asigurăm cu toată responsabilitatea că Serviciul Vamal este pregătit să facă față acestei crize în domeniul său de competență și, în caz de necesitate, va antrena toate resursele umane de care dispune pentru a gestiona eficient orice situație care necesită acțiune rapidă.
C: Ce aşteptări aveţi pe termen scurt şi mediu?
S. B.: Cred că fiecare din noi își dorește să depășim cât mai curând această încercare grea. Totuși, trebuie să fim perfect conștienți de toată gravitatea situației și să acționăm în concordanță cu așteptările noastre. Este prima dată în istoria independenței Republicii Moldova când se instituie regimul stării de urgență. Asta implică un nivel ridicat de responsabilitate civică din partea fiecărui cetățean, solidaritate, implicare, vigilență. În aceste momente, este foarte important ca oamenii să stea acasă și să respecte recomandările autorităților.
Dragi cetățeni, noi suntem aici pentru dumneavoastră!
C: În cât timp, estimativ, credeţi că Serviciul Vamal ar putea reveni la un regim normal de lucru?
S. B.: Noi depunem toate eforturile pentru a menține activitatea instituției în regim normal și pentru ca agenții economici, care efectuează operațiuni de import – export să resimtă cât mai puțin posibil efectele secundare ale acestei epidemii.
C: Vă mulțumim!
Cristina Pendea