(INTERVIU) Eugen Coştei: Cea mai mare provocare pentru anul 2020 este excluderea operatorilor aerieni naționali din lista de siguranță a Uniunii Europene
Eugen Coştei, Directorul Autorităţii Aeronautice Civile, în cadrul unui interviu pentru TRIBUNA, a vorbit despre primele acțiuni ale sale în funcția dată, priorități, provocări, dar și planuri.
Dle Coştei, ce v-a determinat să candidaţi pentru funcţia de Director al AAC?
E.C.: De ani buni aviația civilă îmi este foarte aproape. Experienţa relevantă de peste 20 de ani în domeniu, timp în care am deținut consecutiv mai multe funcții importante cu caracter decizional la nivel național și internațional, m-a determinat să aplic pentru această funcție, poziţionându-mă ca un candidat dezirabil, cu încredere că experiența și cunoștințele mele acumulate vor reprezenta un plus de valoare pentru întărirea capacităților funcționale ale Autorității Aeronautice Civile.
Care au fost primele Dvs. acţiuni în noua funcţie?
E.C.: Fiind învestit recent, experiența din industria aeronautică mi-a permis să trec mai ușor peste un proces de adaptare. În acest fel, am avut oportunitatea de a continua toate lucrurile bune deja lansate, dar cu o dinamică accelerată, luând în considerare obiectivele clare stabilite în acest domeniu, cum ar fi asigurarea corespunderii cerințelor internaționale de siguranță a aviației și securitate aeronautică, îmbunătățirea cadrului normativ și stabilirea unei colaborări eficiente cu operatorii aerieni, în scopul fortificării capacităților funcționale ale sistemului de supraveghere a siguranței aviației în Republica Moldova.
Care vor fi priorităţile Dvs. în această funcţie?
E.C.: Securitatea aeronautică și siguranța pasagerilor este prioritatea noastră nr.1.
Republica Moldova, prin Autoritatea Aeronautică Civilă, acordă o atenție deosebită menținerii unui nivel înalt de siguranță a zborurilor și securității aeronautice.
– Ținând cont de criteriile impuse de Organizația Internațională a Aviației Civile și UE, în vederea menținerii unui nivel înalt al siguranței zborurilor, vom actualiza constant cadrul normativ național cu reglementările internaționale și a Uniunii Europene. Misiunea noastră este de a supraveghea siguranţa aviaţiei prin reglementarea eficientă şi prin încurajarea aplicării unor standarde înalte de siguranţă.
– O altă prioritate este promovarea calității serviciilor și sustenabilității în domeniul aviației civile, precum și asigurarea cadrului optim pentru desfășurarea în siguranță a activităților prin pregătirea personalului aeronautic.
– Promovarea drepturilor pasagerilor din transportul aerian și revendicarea acestora, în vederea consolidării pozitive a atitudinii companiilor aeriene față de pasageri.
– În vederea instituirii unui mediu concurențial sănătos și a oportunităților reale de dezvoltare generate de semnarea Acordului privind spaţiul aerian comun dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană, Autoritatea Aeronautică Civilă va supraveghea și sprijini condiţiile de creştere a competitivităţii ramurii şi atragerea noilor companii aeriene, stimulând, astfel, reducerea preţurilor la biletele de avion şi majorarea numărului de rute şi destinaţii.
Ce acţiuni aveţi planificate pe termen scurt şi mediu?
E.C.: În primul rând, ţin să remarc faptul că industria aeronautică din țara noastră a reușit să se conformeze și să asigure funcţionarea într-un cadru complex de standarde, stabilite atât la nivel internațional, cât şi la cel regional şi naţional. Împreună cu echipa de profesionişti pe care o conduc, mi-am propus să contribui în continuare la dezvoltarea aviației din Republica Moldova, să ridicăm la cel mai înalt nivel standardele de calitate şi siguranţă a aviației, să sporim eficienţa activităţii operaţionale, atragerea, pregătirea necesară şi motivarea corespunzătoare a specialiştilor calificaţi din ramură.
De asemenea, mi-am propus să implementăm cât mai curând Programul național de siguranță, acesta stabilind strategia de îmbunătăţire continuă a implementării sistemelor de siguranţă în aviaţia civilă, fiind un instrument de măsurare a progresului realizat în domeniul siguranţei aviației și a iniţiativelor dedicate siguranţei.
Un alt obiectiv ar fi elaborarea și implementarea unei Strategii viabile de dezvoltare a industriei aeronautice, reieșind din tendințele globale și corelarea acesteia cu planurile de dezvoltare a Guvernului Republicii Moldova pe domeniul transportului aerian.
Ce aşteptări aveţi de la anul 2020 și cum v-ați dori să arate domeniul administrat la finele anului?
E.C.: Cea mai mare provocare pentru anul 2020 este excluderea operatorilor aerieni naționali din lista de siguranță a Uniunii Europene.
Îmi doresc ca aviația Republicii Moldova să mențină în continuare trendul ascendent de dezvoltare, care, în mare parte, se datorează eforturilor consolidate ale Guvernului pe dimensiunea liberalizării și crearea condițiilor atractive și transparente de activitate pentru companiile aeriene.
Autoritatea Aeronautică Civilă va continua să întreprindă toate măsurile care se impun pentru asigurarea unui nivel înalt de siguranță a zborurilor, inclusiv prin modernizarea cadrului normativ și sporirea capacităților instituționale ale AAC, dar și creşterea performanţei ramurii aviației civile prin fortificarea capacității de supraveghere a agenților aeronautici certificați de către Autoritate. Consider că, la acest capitol Republica Moldova ţine pasul cerinţelor, fapt ce urmează a fi demonstrat pe plan internaţional prin rezultatele înregistrate de auditurile ICAO – Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile, în vederea realizării de către Autoritatea Aeronautică Civilă a misiunii de asigurare și supraveghere a agenților aeronautici certificați, precum și a conformării angajamentelor asumate de Republica Moldova față de Uniunea Europeană.
Cristina Pendea