Auditul conformității gestionării mijloacelor Fondului Viei și Vinului

Auditul conformității gestionării mijloacelor Fondului Viei și Vinului

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat, în cadrul ședinței din 24 octombrie curent, Raportul auditului conformității gestionării mijloacelor Fondului viei și vinului (FVV).

Scopul auditului a constat în identificarea domeniilor sensibile la riscurile aferente managementului și gestionării resurselor Fondului viei şi vinului, evaluarea metodelor, instrumentelor și mecanismelor existente în gestionarea mijloacelor Fondului, precum și asigurarea că controlul intern organizat de Oficiului Naţional al Viei şi Vinului garantează conformitatea proceselor aferente planificării, executării și raportării fondurilor publice cu cadrul regulator aferent domeniului.

Politica de stat în sectorul vitivinicol este elaborată şi promovată de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului (MADRM) şi este implementată prin intermediul Oficiului Naţional al Viei şi Vinului (ONVV). În scopul de susținere financiară a măsurilor de dezvoltare a sectorului vitivinicol, în anul 2013 a fost creat ONVV în sarcina căruia a fost pusă gestionarea FVV.

Oficiul Naţional al Viei şi Vinului este instituţie publică subordonată MADRM, cu statut de persoană juridică şi autonomie financiară, care activează în condiții de autogestiune. Misiunea Oficiului constă în implementarea politicii statului în sectorul pepinieritului viticol, viticulturii şi vinificației, iar finanțarea activităţii acestuia se realizează din Fondul Viei şi Vinului.

În cadrul misiunii de audit au fost colectate şi analizate probe de audit analitice, care au fost atestate documentar, solicitate explicaţii şi informaţii de la persoanele responsabile din cadrul ONVV, Ministerului Finanțelor (MF), Serviciului Fiscal de Stat (SFS) și Serviciului Vamal (SV).

În vederea realizării scopului de audit, ca urmare a identificării domeniilor cu o probabilitate de apariție a riscurilor și posibilului impact asupra gestionării conforme a mijloacelor FVV au fost evaluate politicele și procedurile folosite de ONVV la elaborarea, aprobarea, realizarea, raportarea, precum și distribuirea resurselor FVV. Auditul a evaluat toate informațiile necesare și explicațiile obținute pentru a sprijini constatările și concluziile asupra conformității gestionării mijloacelor FVV în anii 2014-2018.

Procedurile de audit realizate au identificat probleme și deficiențe în gestionarea mijloacelor FVV, care au limitat gestionarea conformă a mijloacelor alocate, precum și atingerea obiectivelor propuse în realizarea măsurilor finanțate din FVV. Astfel, s-au atestat următoarele deficiențe:

  • nu au fost respectate prevederile cadrului regulator în vigoare privind aprobarea, alocarea şi utilizarea mijloacelor din FVV, ceea ce a dus la: (i) efectuarea de către MF a cheltuielilor suplimentare pentru finanțarea FVV în mărime de 28,0 mil. lei, şi acumularea în conturile ONVV, pe parcursul mai multor ani, a mijloacelor financiare neutilizate în sumă de 35,1 mil. lei.
  • urmare a statutului dublu acordat ONVV, FVV are aprobate 2 bugete anuale diferite, unul aprobat prin Legea bugetului de stat pentru anul bugetar respectiv, altul, aprobat de Consiliul de coordonare (CC), fiind admise diminuări și majorări atât a părții de venituri a FVV cât și a părții de cheltuieli.
  • lipsa unor proceduri formalizate, bine definite, privind rectificarea bugetului aprobat de Consiliul de coordonare a permis finanțarea unor măsuri aprobate suplimentar fără identificarea surselor de acoperire (+2,8 mil. lei), efectuarea cheltuielilor neprevăzute în buget fără aprobarea de către CC (+0,62 mil. lei), precum și efectuarea cheltuielilor cu depășirea limitelor de cheltuieli aprobate pentru activitățile respective (+2,96 mil. lei).
  • planificarea neadecvată a resurselor financiare și măsurilor care urmează a fi realizate în anul bugetar respectiv a influențat nivelul de realizare a indicatorilor bugetari aprobați de CC, aceștia, în perioada 2014-2018, variind la venituri între 32,7% și 126,7% și la cheltuieli între 25,2% și 73,7%.
  • suportarea cheltuielilor nejustificate în mărime de 1,2 mil. lei, dintre care: (i) urmare a acordării sporului lunar de 15% în lipsa unor indicatori sau criterii măsurabili (0,6 mil. lei), sporului pentru performanță (0,4 mil. lei) în lipsa obiectivelor de performanță stabilite, la baza evaluării fiind puse criteriile de profesionalism și calitățile personale ale angajaților (competență, calitatea și disciplina muncii, activismul și motivarea, lucrul în echipă, comunicarea, etc.), (ii) achitarea studiilor de doctorat pentru un angajat (0,038 mil. lei)., (iii) suportarea cheltuielilor de deplasare peste hotare pentru membrii CC (0,066 mil. lei) și persoanele cu funcții de demnitate publică (0,081 mil. lei), (iv) abordarea neuniformă privitor la angajarea personalului, serviciile de angajare/recruting, fiind externalizate unui agent economic (0,035 mil. lei).
  • nu a fost asigurată întocmirea documentației necesare pentru primirea delegaților străine precum și au fost suportate nejustificat unele cheltuieli privind primirea şi deservirea delegațiilor şi persoanelor oficiale străine, auditul fiind limitat în obținerea probelor de audit suficiente și adecvate privitor la conformitatea efectuării cheltuielilor în valoare de 0,7 mil. lei
  • CC a adoptat unele decizii în lipsă de cvorum.
  • carențele în cadrului legal ce vizează componența Consiliului au condiționat imposibilitatea desemnării tuturor membrilor în CC, reieșind din faptul că Asociația producătorilor de vinuri cu IGP „Bălți” nu a fost creată până în prezent, CC fiind compus din 12 membri în loc de 13 cum prevede norma legală.
  • imperfecțiunea mecanismului de gestionare, colectare și de evidență a contribuțiilor și penalităților în FVV, precum și urmărirea datoriilor către Fond stabilite de actualul cadru normativ în vigoare, a dus la faptul că acestea pe parcursul mai multor ani au fost gestionate segmentat de diferiți actori, nefiind întreprinse măsuri suficiente pentru colectarea restanțelor față de FVV, care la finele anului 2018, conform datelor evidenței ONVV au constituit 21,0 mil. lei.
  • lipsa unui mecanism exhaustiv privitor la periodicitatea de verificare a datelor pentru anii precedenți, corectate de contribuabili, a dus la majorarea restanțelor la plata contribuțiilor cu 3,1 mil. lei, iar realizarea neconformă a prevederilor Legii nr.227 din 10.12.2015 cu privire la plata de către producătorii de produse vitivinicole a contribuțiilor obligatorii în Fondul Viei şi Vinului a dus la diminuarea lor cu 9,7 mil. lei, valoarea restanțelor per total fiind diminuată cu 6,6 mil. lei.
  • reconcilierea datelor privind numărul contribuabililor conform datelor SFS, ONVV, Registrului vitivinicol și SV a constatat divergențe semnificative, fiind identificați 40 agenți economici care au exportat vinuri dar nu au prezentat dările de seamă SFS (+4,2 mil. lei) și 9 agenți economici care au diminuat calculele prezentate SFS față de volumele real exportate (+2,1 mil. lei), astfel, calculele și, respectiv, restanțele la plata contribuțiilor, reieșind din datele prezentate auditului, au fost diminuate cu cel puţin cu 6,3 mil. lei.
  • nu au fost contabilizate de ONVV restanțele la plata contribuțiilor în FVV (21,0 mil. lei).

De asemenea, se atestă că, deși ONVV a desfășurat activități în vederea sporirii promovării imaginii produselor vinicole autohtone şi creșterii competitivității acestora atât pe piața internă cât şi cea externă, care s-au soldat cu aprecierea înaltă a calității vinurilor, nivelul de realizare a unor indicatori stabiliți în Planul Strategic 2017-2020 nu a atins rezultatele scontate, fiind necesară fortificarea activităților în acest domeniu.

O mare parte a deficiențelor constatate în cadrul auditului sunt consecințe a neconcordanțelor sau stabilirii unor mecanisme dificil de realizat în cadrul regulator existent, fiind necesare măsuri stringente de ajustare a acestuia la rigorile reale (la zi). Astfel, dacă nu va fi schimbat mecanismul existent de calculare și achitare a contribuțiilor în FVV, și anume revizuit termenul de 120 de zile de la data emiterii facturii fiscale, problemele identificate legate de imperfecțiunea acestuia și imposibilitatea realizării lui, vor continua să persiste și pentru anii următori.

De asemenea, sunt necesare măsuri de ajustare și aducere în concordanță a prevederilor Legii viei şi vinului cu prevederile Legii finanțelor publice şi responsabilității bugetar-fiscale nr.181 din 25.07.2014, și anume în contextul prevederilor art.84 și art.85 din Legea respectivă, altfel, bugetul de stat va continua să suporte cheltuieli suplimentare, care ONVV nu are capacitate să le valorifice, mijloacele bugetare fiind dezafectate pe un termen nedeterminat (la situația din 31.12.2018, soldul mijloacelor bănești neutilizate de ONVV constituind 35,1 mil. lei), care puteau fi îndreptate la alte măsuri stringente.

În urma evaluării zonelor problematice și de risc care au afectat conformitatea gestionării resurselor FVV, auditul a oferit recomandări, care vor contribui la îmbunătățirea și consolidarea sistemului de alocare, monitorizare, evaluare și control, precum și la responsabilizarea actorilor implicați în gestionarea și utilizarea resurselor FVV, în vederea respectării legislației și asigurării consecvenței decizionale.

Doina Secrieru

Share