Alina Şargu: Suntem pregătiți să facem față oricăror atacuri, să le respingem și să contraatacăm cu informații obiective și cu realizări concrete

Alina Şargu: Suntem pregătiți să facem față oricăror atacuri, să le respingem și să contraatacăm cu informații obiective și cu realizări concrete

Interviu cu Alina Şargu, purtătoare de cuvânt a Partidului politic „ŞOR”, pentru Almanah Politic

Partidul „ȘOR” cunoaște o ascensiune continuă la capitolul imagine. Cum va reușește?

Mulțumesc pentru apreciere. Nu este vorba de vreun secret, magie, ritualuri oculte sau teorii conspiraționiste. Acest rezultat este rodul unei munci asidue a întregii echipe și, într-o măsură mai mare, a liderului formațiunii, Ilan Șor.

Și, bineînțeles, în fiecare an, după ce facem concluziile, evaluăm și confruntăm rezultatele, încercăm să ajustăm sau să eficientizăm strategia de comunicare a Partidului Politic „ȘOR”.

Ce e prioritar pentru echipa de imagine a partidului: liderul, fracțiunea parlamentară, liderii locali?

E ca și cum ați întreba pe care dintre copii îl iubești mai mult: pe cel mare, pe cel mijlociu sau pe cel mic.

Vreau să vă spun că unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-am observat chiar de la început în echipa noastră, a Partidului „ȘOR”, (iar eu sunt în această echipă de când a fost pusă piatra de temelie), este unitatea, spiritul de echipă, sinceritatea, disponibilitatea fiecăruia de a-și ajuta colegii așa cum poate el mai bine. La elaborarea strategiei anuale de comunicare și a planurilor lunare, săptămânale sau cele care vizează strict un anumit proiect scurt, echipa de imagine ține cont nu atât de oameni, cât de teme, de problemele cetățenilor. Eu am norocul să lucrez într-o echipă mare, cu specialiști de valoare care acoperă toate domeniile și ne este mult mai ușor să elaborăm planul de comunicare. Colegii noștri, începând de la domnul președinte, Ilan Șor, liderii partidului, deputații, liderii locali și consilierii raionali și locali din toată țara se implică activ, folosind toate cunoștințele, experiența și de multe ori chiar și relațiile pentru a contribui la rezolvarea unor probleme locale sau naționale cu care se confruntă cetățenii.

Deci, nu noi alegem cui să dăm prioritate în echipa partidului, ci situația din țară și problemele ne dictează acest fapt.

Rolul meu și al echipei de comunicare a Partidului „ȘOR” nu este să-i aliniem pe colegi ca la armată și să le dăm roluri, dar să asigurăm o comunicare eficientă a valorilor, acțiunilor și planurilor partidului, a ideilor și proiectelor elaborate de colegii noștri de diferite niveluri.

La ce instrumente de comunicare (campanii media, interviuri, reportaje etc.) apelați cel mai des? Care sunt mai eficiente?

Pentru că avem multe evenimente, știrile și reportajele sunt cele mai importante instrumente de comunicare pe care le-am utilizat: reportaje TV, știri și reportaje (text) scrise de jurnaliștii care colaborează cu portalurile informaționale. Apelăm mai rar la interviuri, pentru că au volum mult mai mare decât al unei știri, iar noi trăim în perioada când cititorul se sperie de textele lungi.

Desigur, apelăm la o gamă largă de canale de comunicare, care ne oferă și instrumentele potrivite, iar în ultima perioadă, chiar mai mult decât de obicei, încercăm să informăm cetățenii, tot mai mult, prin intermediul rețelelor de socializare. De exemplu, un instrument pe care îl folosim tot mai des sunt filmulețele video pe care liderul formațiunii, Ilan Șor, le publică pe pagina sa de Facebook, atunci când comentează, critică sau laudă o situație, sau cu alte ocazii.

Ce loc ocupă în strategia Dvs. de promovare istoriile de succes? Cât de eficiente sunt acestea? În ce măsură plac istoriile de succes oamenilor?

Istoriile de succes ocupă un loc central în strategia noastră de comunicare. Și vorbim despre istorii adevărate, nu de povești inventate sau de situații exagerate. Cel mai elocvent exemplu este transformarea orașului Orhei, de către Ilan Șor, în unul modern, european, frumos, sigur, cu o sumedenie de oportunități pentru distracție, cu tot mai multe locuri de muncă. Istoria de succes a municipiului Orhei este compusă, la rândul ei, din istorii de succes mai mici, dar extrem de importante pentru cetățeni, pentru orheieni și pentru strategia de comunicare. „OrheiLand”-ul construit pe locul unei mlaștini de la marginea orașului, sistemul de alimentație de tip catering în grădinițe, transportul public gratuit și modern, proiectele realizate la Orhei grație cărora au revenit de peste hotare sute de familii, a sporit natalitatea grație indemnizației suplimentare la naștere de 7000 lei și 10 000 lei acordată de Primărie – toate acestea sunt istorii de succes.

Probabil vă întrebați de ce vorbesc doar despre Orhei? Anul acesta, de exemplu, am comunicat mult cetățenilor istorii de succes ale echipei Partidului „ȘOR” din multe localități ale țării – terenurile de joacă moderne construite în sate la care nici măcar n-au visat, iluminare stradală în peste 100 de localități din țară etc.

Oamenii apreciază aceste istorii de succes, mai ales atunci când ei sunt martori și beneficiari, când ei sunt parte a acestor istorii.

Noi am avut din ce „plămădi” aceste istorii de succes și asta ne-a oferit un avantaj enorm, pentru că jurnaliștii, mass-media în general, au fost mereu curioși să vadă ce urmează. Am reușit să atragem și să menținem atenția colegilor jurnaliști, cât și a cetățenilor țării, asupra temelor noastre, deoarece ceea ce comunicam era adevărat, erau fapte, nu promisiuni, erau și sunt în continuare lucruri realizate: becuri care îți luminează strada pe timp de noapte, drumul pe care mergi și nu dai în gropi, copilul fericit pe un teren de joacă modern etc.

Cum ați califica posibilitățile Partidului „ȘOR” la capitolul comunicare în comparație cu cele ale altor partide?

Mass-media din Republica Moldova, cu tot respectul pe care-l port colegilor jurnaliști, poate fi împărțită în două categorii: prima categorie, probabil mai numeroasă, simpatizează valorile de „stânga” și anumite forțe politice rivale Partidului „ȘOR”, iar a doua categorie simpatizează valorile „de dreapta” și, chiar dacă mai echilibrat, simpatizează anumite forțe de dreapta. Desigur, există și excepții. Cu toate acestea, suntem bucuroși că multe dintre realizările echipei Partidului „ȘOR” se regăsesc în buletinele informaționale aproape ale tuturor posturilor TV și radio din Republica Moldova, precum și în fluxurile de știri ale site-urilor.

Și mai sunt situațiile când autoritățile, în campaniile electorale, cum a fost cea pentru alegerile prezidențiale de anul trecut, ne pun bețe-n roate și, din această cauză, rămânem cu mai puține posibilități de comunicare și promovare decât ceilalți. Închipuiți-vă cum e să lucrezi aproape întreaga campanie electorală, cum să faci publicitate la TV, radio, pe internet fără a avea un cont bancar electoral deschis. Am fost puși în condiții inegale cu ceilalți concurenți, dar am încercat să găsim soluții, să ne descurcăm și să ne concentrăm mai mult pe comunicarea directă cu electoratul.

Știm că nu puteți deschide multe paranteze, dar pe ce vă veți baza în continuare la capitolul comunicare și imagine?

Pe relația bună cu mass-media, în primul rând. În rest, o să vedeți!

Cum credeți că va fi anul 2021 prin prisma domeniului pe care îl gestionați?

E prea devreme să facem previziuni. În acest moment nu știm încă cu certitudine dacă vom avea sau nu alegeri parlamentare anticipate. Oricum, vom avea un an încărcat cu evenimente importante pentru echipa partidului, în condițiile în care liderul partidului, Ilan Șor, a anunțat pentru anul 2021 un amplu program de renovare a drumurilor din localitățile conduse de reprezentanţii Partidului „ȘOR”. Desigur, oponenții noștri politici vor continua să atace și să manipuleze opinia publică și vor aplica tehnologii de PR negru pentru a discredita Partidul „ȘOR”. Noi, însă, suntem pregătiți să facem față oricăror atacuri, să le respingem și să contraatacăm cu informații obiective și cu realizări concrete.

Share