Deputat PLDM: „Cineva, nou-vechi, care abia a poposit în unul din fotolii la Ministerul Educației vrea cu orice preț să intervină AICI și ACUM pentru a demola un sistem corect și funcțional”

Deputat PLDM: „Cineva, nou-vechi, care abia a poposit în unul din fotolii la Ministerul Educației vrea cu orice preț să intervină AICI și ACUM pentru a demola un sistem corect și funcțional”

Deputatul PLDM, Maria Ciobanu, urma să aibă un discurs pe marginea audierii subiectului examenelor de BAC. Pentru că fracțiunea PLDM a părăsit sala de plen a Parlamentului, în semn de protest față de votarea modificării sistemului electoral, intervenția doamnei deputat nu a mai fost posibilă. Dar subiectul BAC-ului este unul extrem de actual și Maria Ciobanu a punctat mai multe momente sensibile.

Publicăm mai jos luarea de cuvânt a deputatului Maria Ciobanu.

”Doamnelor și Domnilor Deputați,
Mă tot întreb, cu referire la subiectul „examenele de BAC”, despre ce discutăm, când discutăm și unde discutăm? APARENT, discutăm despre faptul că o problemă din testul de la fizică pe care nu a reușit să o rezolve un elev care a participat la olimpiada internațională și unii dintre profesorii de fizică din licee. Dar au reușit să o rezolve câțiva elevi (!)

Și în perioada sovietică, dar și în ultimii 26 de ani, avem un număr foarte mare de profesori care nu au suficientă pregătire pentru a rezolva problemele la fizică și matematică, incluse în curriculum. De ce? Deoarece, conform datelor statistice, vârsta medie a profesorilor de fizică din sistemul de învățământ preuniversitar este cea mai înaintată, comparativ cu cea a profesorilor de la alte discipline.

Se știe că planul de înmatriculare la facultatea de fizică nu este completat ani la rând, iar abiturienții care se înmatriculează, doar pentru că sunt locuri bugetare, au media de liceu mai jos de 7. Asta este situația de ani de zile și, drept consecință, avem profesori care nu pot rezolva un test. Dar această situație înseamnă oare că nivelul testului trebuie coborât sau că trebuie să investim în cadrele didactice?! Elevii trebuie pregătiți la nivelul cerințelor moderne!
Dar de ce nu discutăm despre faptul că, an de an, calitatea testelor la toate disciplinele s-a imbunătățit simțitor, lucru remarcat nu doar de cadrele didactice, ci și de elevi?
De ce nu discutăm despre faptul că elevii exersează la pretestare teste similare cu cele ce vor urma, fiind astfel mai încrezători că vor reuși?

APARENT, mai discutăm și despre metodologia de evaluare. Atunci e cazul să zicem că în ultimii 3 ani am reușit să avem cerințe clare față de evaluare și evaluatori, fără salturi și schimbări făcute peste noapte, la dorința vreunui funcționar. Dacă fiecare lucrare este evaluată de 2 evaluatori, care nu știu că au evaluat aceeași lucrare, și selectiv – de către președintele comisiei de evaluare, cum putem considera că o astfel de metodologie nu este suficient de obiectivă? Metodologia a fost discutată de întreaga comunitate academică, atunci când a fost aprobată. Dacă aceasta poate fi îmbunătățită, atunci se poate face prin modul legal prevăzut, pentru următoarea sesiune de BAC.

ÎN ESENȚĂ ÎNSĂ CE SE ÎNTÂMPLĂ?
Cineva, nou-vechi, care abia a poposit în unul din fotolii la Ministerul Educației vrea cu orice preț să intervină AICI și ACUM pentru a demola un sistem corect și funcțional.
De ce insistă atât de mult această persoană? Chiar vrea să contribuie la ridicarea nivelului calității în învățământ? Ori la mijloc sunt alte interese? Un funcționar public cu experiență care are titlul de doctor habilitat în pedagogie nu și-ar permite să procedeze asttfel, dacă nu ar fi la mijloc interese personale.
Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare:
– Este respectată de comunitatea educațională;
– a demonstrat incoruptibilitate;
– a creat un sistem complex de administrare a examenelor, care e foarte bine pus la punct;
– a obținut ca Metodologia de evaluare să fie respectată;
– nu a tolerat încălcarea niciunei prevederi sau reglementări în domeniu.

CINE VREA SĂ DISTRUGĂ AGENȚIA?
Răspund: vechii – noi veniți în fruntea Ministerului Educației care au scăpat la vremea lor, ca prin urechile acului, de pușcărie.
Un doctor habilitat în pedagogie trebuie să știe că există mai multe abordări în convertirea punctajului în note. Cea pe care și-ar dori-o dumneaei – bazată pe curba lui Gauss, sau, cum îi zice doamna, „pălăria”, este demult criticată pentru faptul că, indiferent de rezultatele reale ale elevilor, încearcă să îi „ajusteze” pe copii, mărind artificial rezultatele mai mici și micșorând rezultatele mai mari.
Faptul că schema de convertire a punctelor în note este cunoscută din start asigură predictibilitate. De ce elevii să nu știe cum anume vor fi notați? Pentru ca cineva să poată să vândă notele din nou, așa cum a mai facut-o?
Nimeni nu are dreptul să schimbe regulile de joc după bunul plac.
Ce fel de greșeli sunt în teste, pe care unii specialiști, competenți în egală măsură, nu le consideră greșeli? Și pe care le numesc ca atare oamenii supărați că nu ei au fost incluși în comisiile de BAC?

Domnilor colegi deputați, trebuie să se discute în cunoștință de cauză, dar era cazul ca, mai întâi, comisia parlamentară de resort să se documenteze cu adevărat și să analizeze, să discute în detalii situația cu specialiștii și apoi să o aducă în plenul parlamentului. Și numai după încheierea examenelor de BAC.
Important e să înțelegeți că profesorii nu sunt împotriva elevilor, doar că acest examen trebuie să se desfășoare în mod corect. Mă bucură mult faptul că fosta ministră a Educației, implementând Codul Educației, a reușit să diminueze fenomenul copiatului care prinsese rădăcini adânci în sistemul educațional, cu implicarea elevilor, a părinților și a profesorilor.

Introducerea, în 2013, a camerelor de luat vederi şi selecţia riguroasă a cadrelor implicate în organizarea examenului a dus, în câţiva ani, la o reducere simţitoare a corupţiei din cadrul bacalaureatului. Sesiunile de Bacalaureat din ultimii 4 ani atestă o schimbare esențială de atitudine față de acest examen, atât din partea candidaților, cât și din partea cadrelor didactice implicate în organizarea lui, fapt care a generat rezultate mai bune, demonstrate de elevi, în cadrul examenului. Sunt ferm convinsă că nu se conduc după aceste reguli elevii alolingvi, care susțin examenul la limba și literatura română. Acest examen este o farsă urâtă care pun într-o situație rușinoasă profesorii care predau și acordă note pozitive fraudulos. Altfel nu pot explica faptul că elevul alolingv, odată ieșit de la examen, nu știe nici ce a scris și nici nu poate alcătui un enunț logic.

Profesorii nu sunt bine plătiți, iar cei care predau cu drag în școală – au rămas puțini. Nu mai au nici motivație, nici putere să muncească gratuit. Dacă în Bulgaria salariile profesorilor sunt motivante, atunci rezultatele slabe la BAC sunt privite drept un indiciu pentru pregătirea profesională a profesorilor şi pot duce la tăierea suplimentului la salariu. Un astfel de salariu și un alt nivel de atenție față de profesorii noștri, cred că și calitatea studiilor de la noi va atinge un alt nivel.

Sunt de acord că mai este mult până se va organiza un examen perfect, dar totuși mă bucură rata de promovare a examenului de bacalaureat pentru toți candidații din liceu care au crescut cu aproximativ cu 25% în anul 2017, în comparație cu anul 2004, și cu 5 puncte procentuale față de anul trecut. Asta demonstrează faptul că majoritatea elevilor au înțeles că examenul poate fi susținut doar prin propriile forțe. De aici și numărul celor excluși pentru încercări de fraudare care s-a diminuat de la peste o mie, acum patru ani, la 8 elevi în 2017.

„Evaluarea este o procedură de propensiune a educaţiei. Scopul ei suprem nu este de a ratifica o realitate dată, ci de a face să se ivească una mai bună – în beneficiul educaţilor, în primul rând”.(Constantin Cucoș)”

 

Mihaela Rotari

Share