Maxim Popov: „GranoviaWines” este brandul care aduce cele mai bune vinuri din Moldova iubitorilor de vinuri de pe mapamond

Maxim Popov: „GranoviaWines” este brandul care aduce cele mai bune vinuri din Moldova iubitorilor de vinuri de pe mapamond

Interviu cu Maxim Popov, Director GranoviaWines

Dle Popov, în 2018 a fost lansat brandul „Granovia”. În ce măsură aţi reuşit să vă impuneţi?

În primul rând aş vrea să fac o precizare: „GranoviaWines” este brandul care aduce cele mai bune vinuri din Moldova iubitorilor de vinuri de pe mapamond. Noi nu le producem, noi selectam vinurile cu ajutorul somelierilor italieni şi le îmbuteliem sub marca proprie. Tot italienii ne ajută în cupajarea soiurilor pentru obţinerea cuvee-urilor care le avem.

Pentru promovarea şi impunerea unui nume nou pe o piaţă foarte mică precum e cea a RM este nevoie de efort constant, mai ales în această industrie în care avem atât de mulţi producători de vinuri foarte bune. Din start ne-am propus ca în primul an de la lansare consumatorul şi iubitorii de vinuri premium să ne poată găsi în wine-shop-uri. La această etapă suntem prezenţi în 5 locaţii din Chişinău. Targetul nostru nu sunt lanţurile de retail, dar HoReCa. Ţinând cont de volumul de lucru care se impune şi realizările de până acum, consider ca ne-a reuşit lansarea.

Ce asortiment aveţi şi unde la moment consumatorii pot achiziţiona vinurile dvs.?

La moment avem 10 vinuri din soiuri indigene şi internaţionale. În gama noastră de vinuri se includ multe dintre varietăţile populare de vinuri franceze, precum Cabernet Sauvignon, Chardonnay şi altele. Crescut pe solul bogat moldovenesc, soiul Merlot este deosebit de bun şi poate anume datorită acestui fapt, la prima noastră competiţie, desfăşurată la Bergamo, Italia, în 2018, am primit medalie de aur pentru vinurile noastre Merlot din 2015 şi Cuvee 2016, Cuvee 2017. De asemenea, am primit recent o medalie de argint la Berlin, pentru vinul nostru Rose, produs din struguri Merlot.

În plus, în gama noastră intră şi vinuri din soiuri regionale, precum vinul alb perfect echilibrat Feteasca Albă şi vinul regional roşu Feteasca Neagră, care este ca un Pinot Noir, dar mai profund şi mai picant. La crearea noilor noastre vinuri Cuvee 2016 şi Cuvee 2017, Granovia a folosit cupaje de soiuri indigene de struguri cu soiuri franceze.

Pe ce segment se poziţionează vinurile „Granovia”?

Vinurile „Granovia” se poziţionează pe segmentul vinurilor premium, dar la un cost rezonabil pentru consumatori. Soiurile de vinuri selectate de somelierii noştri din Italia, sunt vinuri extrem de bune care se regăsesc în sticlele brandurilor consacrate de vinuri din RM, dar şi din străinătate.

Care a fost reacţia consumatorilor la vinurile dvs.?

De fapt, a fost o reacţie aşteptată, deoarece suntem convinşi de calitatea şi potenţialul produsului nostru. Atât specialiştii din domeniu, cât şi consumatorii ordinari ramân impresionaţi de gustul proaspăt şi revigorant al vinurilor albe, dar şi de complexitatea şi echilibrul vinurilor roşii, mai ales ale Cuvee-ului 2017 (Rara Neagră – Cabernet-Sauvignon –
Merlot – Saperavi), un blend complex din mai multe soiuri europene din categoria „vitis vinifera”.

Bineînţeles, preferatul femeilor şi al domnişoarelor rămâne rose-ul nostru din struguri Merlot.

Cum staţi la capitolul exporturi?

Iniţial, când am conceput proiectul „Granovia”, piaţa externă a fost obiectivul principal. Acesta rămâne actual şi azi, piaţa locală reprezintă un instrument pentru crearea percepţiei şi a imaginii la nivel local.

La ziua de azi, vinurile Granovia se găsesc în Italia, mai exact în Bergamo într-un wine-shop.

Penetrarea pe o piaţă străină e un proces de durată, acum lucrăm pentru a identifica soluţia optimă de a accede pe piaţa din România şi Asia.

Lucrăm la un instrument de marketing şi promovare a vânzărilor online pentru Asia, avem ca obiectiv sa-l demarăm la final de 2019.

Am făcut prezentări ale vinurilor „Granovia” la Hong Kong şi Singapore, toate persoanele au rămas profund impresionate de vinurile moldoveneşti. Însă avem o problemă generală pe ţară – Moldova nu e recunoscută ca un producător de vinuri la nivel internaţional, este o problemă de marketing şi de comunicare.

Chiar dacă se fac eforturi multiple, fiind susţinuţi de foarte mulţi donatori, consumatorii de rând din Asia, spre exemplu, nu cunosc despre Moldova nimic. Am discutat cu profesori universitari şi somelieri din Singapore şi Hong Kong, mi-au zis următoarele: „Moldova este menţionată în cărţi drept ţară viti-vinicolă cu soiuri gen Feteasca Albă, Feteasca Neagră sau Rara Neagră, însă doar atât. Ne-am dori să cunoaştem mai multe despre ţara voastră. În Singapore se vând vinuri din Franţa, Italia, Spania, Australia şi SUA, nu pentru că sunt cele mai bune, dar pentru că cetăţenilor li s-a spus ca astea-s cele mai bune vinuri şi astea-s ţările care produc vin. Aveţi nevoie de un marketing agresiv pe aceste pieţe”.

Care vinuri (din ce categorie, clasă) sunt apreciate cel mai mult de consumatorii din Moldova, dar şi de cei de peste hotare?

Noi toţi suntem diferiţi, în ceea ce ţine de cum ne îmbrăcăm, ce mâncăm sau ce vin preferăm. Daca vorbim despre piaţa locală, atunci aş vrea să remarc o tranziţie sau mai bine zis o schimbare în preferinţele consumatorilor. În ultimii 3-4 ani, observăm că tot mai mulţi consumatori pun accent pe producătorii mici, care au vinuri foarte bune şi unice, neavând bugete colosale pentru marketing şi promovare. Această situaţie se datorează şi creşterii nivelului de cultură a consumului de vin, atunci când preferinţele consumatorului sunt dictate de propriile cunoştinţe şi gusturi nu de reclamă şi PR costisitor.

Tot mai mult consumatorii pun accent pe vinurile de calitate, vinurile cu „caracter”, scade ponderea vinurilor care ulterior se exportau în vrac, dar mai erau şi îmbuteliate pentru piaţa locală. În ţările cu o cultură a consumului de vin, calitatea face diferenţa, şi nu eticheta sau forma sticlei.

Personal, consider că avantajul competitiv în viitor va fi cel bazat pe calitate şi preţ, din acest motiv vinurile de calitate premium „Granovia” pot fi achiziţionate de oricine.

Ce perspective au vinurile moldoveneşti, în opinia dvs.?

S-a făcut un salt enorm în ultimii 5 ani în ceea ce priveşte această industrie. Aici mă refer la procese tehnologice şi marketing. A fost un efort conjugat al mediului privat, ONVV, asociaţiilor de profil şi Guvern. Este un început foarte bun, cu foarte multe provocări, concurenţa regională este extrem de mare, dar nu avem cum să cedăm, trebuie să continuăm în tempoul actual. Avem nevoie de campanii de comunicare publică pe pieţele asiatice. Imperativ este să ne focusăm pe ţările care nu produc vin, Moldova având avantaj competitiv. Avem vinuri extrem de bune, dar din păcate puţini cunosc despre asta.

Vreau să vă dau un exemplu cum Armenia a demarat campania de promovare a brandy-ului ARARAT pe piaţa din Franţa. La o primă vedere, un proces imposibil, mai ales în ţara mamă a cognacului. Guvernul din Armenia a selectat un grup de persoane care să meargă să ia prânzul şi cina în cele mai prestigioase restaurante din Franţa în decurs de un an. Comandau cele mai scumpe şi sofisticate bucate, cerând de la ospătar brandy Ararat. Bineînţeles că nimeni din ospătari nu ştia despre existenţa acestui produs. La care clienţii solicitau să discute cu managerul localului, rugându-l ca data viitoare, când planifică cina (de obicei în 2 săptămâni) să facă rost de produsul Ararat. Managerul, fiind surprins de faptul, că cineva care achita note de mii de euro pentru cină, cere acest produs şi promite că va reveni, a solicitat distribuitorilor să facă rost de acest produs (Ararat), pentru a-l avea în meniu. Clienţii respectivi au revenit după cum au promis, de data această au comandat şi Ararat din meniu. Această strategie a fost folosită timp de un an pe tot teritoriul Franţei şi a avut succes. Iată un exemplu de marketing inovativ care ar putea fi preluat şi replicat de Moldova.

Ce planuri de viitor are „Granovia” şi ce aşteptări aveţi?

Pe termen scurt, ne-am propus accederea pe piaţa din România şi demararea proiectului de promovare online pe piata asiatică. În termeni de produs, am pus la maturat în butoi de stejar câte ceva din vinurile roşii pentru o următoare gamă de top „Granovia”. În paralel, vom selecta, cu ajutorul prietenilor din Italia, în continuare cele mai bune vinuri pentru îmbuteliere. Nu excludem oportunitatea de a investi într-o vinărie şi podgorii, însă avem o abordare etapizată.

Almanah Politic 2018 

Share