Raportul auditului financiar al Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat

Raportul auditului financiar al Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței, Raportul auditului financiar al Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS) în anul bugetar 2017.

Probele de audit au fost colectate la Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) prin analiza și contrapunerea datelor din sistemul informațional, inclusiv din evidența contabilă a CNAS. De asemenea, au fost acumulate probe de audit la unele case teritoriale de asigurări sociale.

Rolul Casei Naționale constă în administrarea bugetului asigurărilor sociale de stat și implementarea programelor în conformitate cu obiectivele și indicatorii de performanță asumați. Potrivit Statutului, CNAS administrează şi gestionează sistemul public de asigurări sociale din Republica Moldova și întocmește raportul anual privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat, îl coordonează cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Ministerul Finanțelor și îl prezintă, în termenele stabilite, Guvernului, spre examinare și aprobare.

Constatările expuse în Raportul auditului financiar asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat în anul bugetar încheiat 2017 relevă următoarele:

  • a fost inițiată reforma sistemului de pensii, exprimată prin transmiterea atribuțiilor de stabilire și plată a pensiilor și indemnizațiilor pensionarilor din rândul structurilor de forță (1087,2 mil.lei), precum și efectuarea valorizării pensiilor pentru limită de vârstă și de dizabilitate (111,1 mil.lei), inclusiv a modificării modului de stabilire a pensiilor;
  • chiar dacă au fost prevăzute termenele de preluare a atribuțiilor de plată a pensiilor și prestațiilor sociale pensionarilor din rândul structurilor de forță, instituțiile vizate nu le-au respectat, nefiind definitivat, de către 3 autorități, procesul de transmitere a dosarelor și documentelor nici până la momentul actual;
  • la transmiterea documentelor privind pensiile stabilite de către structurile de forță nu a fost asigurată plenitudinea acestora, fiind constatată insuficiența probelor necesare pentru verificarea corectitudinii pensiilor stabilite anterior de acestea;
  • odată cu preluarea atribuțiilor de stabilire și plată, nu a fost prevăzut și dreptul CNAS de a revizui prestațiile, în situația de constatare a plăților necuvenite;
  • valorizarea pensiilor s-a efectuat în termenele stabilite, fiind atestate unele situații incerte privind recalcularea și evidența pensiilor;
  • CNAS nu deține suficiente pârghii de restituire integrală a sumelor transferate după decesul beneficiarilor;
  • începând cu anul 2018, CNAS nu mai deține atribuția de control asupra corectitudinii stabilirii, calculării şi plăţii indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, totodată, nu este reglementat modul de inițiere, efectuare a controalelor în domeniu, precum și de transmitere a informațiilor privind rezultatele acestora, pentru asigurarea reflectării corespunzătoare și justificate a acestor cheltuieli.

În contextul constatărilor de audit, au fost formulate recomandări în adresa ministerelor de resort privind reglementarea domeniilor conform atribuțiilor delegate. CNAS urmează să-și îmbunătățească activitatea și să perfecționeze sistemul de control intern prin instituirea unor activități de control suplimentare și reglementării interne.

Mihaela Rotari 

Share