Kârgâstan preia practicile R.Moldova în procesul de reformă a sistemului rezidențial și dezvoltare a educației incluzive
Conducerea Ministerului Educației a avut, la 1 august curent, o întrevedere cu delegația oficială a Republicii Kârgâstan din care au făcut parte: Sultanbekova Ciolpon Aalîevna, vice prim – ministru, Moldobekova Gulkan Sakinovna, președintele Comitetului Jogorku Keneșa, Mamatkahov Ulan Ărkinovici, șeful Secției dezvoltării sociale pe lângă Guvernul Republicii Kârgâzstan, Djumabaeva Djanîl Muhametova, șeful Direcției protecția copilului din cadrul Ministerului Muncii și Dezvoltării Sociale, Republica Kârgâzstan, Turdubekova Nazguli Usenovna, consilierul vice prim – ministrului pe problemele protecției copilului, Republicii Kârgâzstan, Kuziminskii Vladimir Aleksandrovici, conducătorul proiectului Uniunii Europene, Republica Kârgâzstan.
Potrivit unui comunicat de presă, scopul vizitei delegației kârgâze a fost de a prelua practicile Republicii Moldova, Ministerului Educației în procesul de reformă a sistemului rezidențial și dezvoltare a educației incluzive.
Reprezentanții delegației Republicii Kârgâze au fost impresionați de realizările Republicii Moldova în procesul de reformă a sistemului rezidențial și de îngrijire a copilului, proces care a dat naștere incluziunii educaționale. Totodată, au fost surprinși de rezultatele și nivelul scăzut al numărului de copii cu plasament rezidențial în instituțiile rezidențiale și în instituțiile de învățământ special, de numărul copiilor reintegrați din aceste instituții în medii familiale sau în servicii de alternativă. S-au interesat în detalii de serviciile educaționale dezvoltate în instituțiile de învățământ comunitare.
Valentin Crudu, șef Direcție învățământ preuniversitar, a menționat că succesele Republicii Moldova în acest domeniu se datorează atât oamenilor acestei țări, autorităților publice centrale și locale, cât și ONG-lor care s-au implicat activ în procesul de reformă a sistemului de îngrijire a copilului. Chiar dacă ne-a reușit multe, mai avem și în continuare mult de lucru pe acest segment, inclusiv, prestarea serviciilor de calitate copiilor cu cerințe educaționale în școlile din comunitate, capacitarea cadrelor didactice în procesul de incluziune educațională a copiilor cu dizabilități, orientarea și ghidarea părinților în procesul de incluziune socio-educațională a copiilor cu dizabilități senzoriale și/sau dizabilități severe etc., a menționat Valentin Crudu.
Maria Roșca