Măsuri suplimentare pentru fluidizarea traficului transfrontalier, identificate
Autoritățile responsabile de gestionarea traficului transfrontalier propun revizuirea mai multor aspecte ale organizării controlului la trecerea frontierei, astfel încât să fie optimizată durata de traversare a acesteia de către toate categoriile de transport. Măsurile identificate de reprezentanții Vamei au fost discutate în cadrul unei ședințe de lucru la care au participat Directorul General al Serviciului Vamal, Vitalie Vrabie, șeful Poliției de Frontieră, Fredolin Lecari și viceministrul Transporturilor, Sergiu Bucătaru.
Astfel, în rezultatul analizei efectuate au fost identificate o serie de măsuri care ar contribui la accelerarea traficului transfrontalier. Printre cele mai importante acțiuni propuse se numără modificarea metodologiei de interacțiune dintre autoritățile cu atribuții la frontieră, sincronizarea numărului de personal, optimizarea procedurii de documentare a fraudelor depistate și revizuirea unor competențe.
Conform modificărilor preconizate, în cazul atestării unui flux sporit, controlul vamal va fi efectuat inclusiv de către șefii posturilor vamale și adjuncții acestora. În acest sens, a fost dispusă revizuirea fișelor de post pentru angajații cu funcții de conducere din cadrul posturilor vamale și completarea acestora cu noi atribuții.
Totodată, fraudele vamale depistate de către inspectorii din prima linie urmează a fi preluate de către specialiști din cadrul subdiviziunilor specializate, care vor fi prezenți în post în regim 24/7, astfel încât să fie exclus riscul tergiversării controlului vamal din cauza că inspectorul de pe pistă este implicat în documentarea fraudei consemnate.
De asemenea, în contextul amendamentelor propuse la proiectul Politicii fiscal-vamale pentru anul 2018 privind preluarea de către Poliția de Frontieră a competențelor de verificare a Carnetulului INTERBUS, Carnetului Foii de Parcurs și a confirmării achitării vinietei (la ieșirea din țară), părțile au convenit pentru crearea unui grup de lucru, constituit din reprezentanți ai Serviciului Vamal, Poliției de Frontieră, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor și IGP. Acesta va monitoriza procesul de transmitere a competențelor specificate, precum și va asigura asistența metodologică și tehnică necesară.
Amintim că, Serviciul Vamal are implementate o serie de măsuri menite să faciliteze traficul transfrontalier în perioadele cu flux sporit. Aceste măsuri vizează preponderent suplinirea numărului de colaboratori vamali și echipamente de control, utilizarea tuturor pistelor, precum și sincronizarea acestor acțiuni cu instituțiile partenere. De asemenea, menționăm că Serviciul Vamal a demarat deja proiectul de extindere și modernizare a celor mai tranzitate posturi vamale, precum și dotarea acestora cu echipamente performante de control.
Doina Secrieru