“Aceeaşi substanţă activă! De ce achitaţi mai mult?” – campanie de informare a CNAM și AMED
Compania Naţională de Asigurări în Medicină în comun cu Ministerul Sănătăţii şi Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale a lansat vineri, 18 noiembrie, campania de informare cu genericul “Aceeaşi substanţă activă! De ce achitaţi mai mult?”.
„Campania este axată pe informarea cetăţenilor despre faptul că în farmacie pot solicita toată gamă de medicamente cu aceeaşi substanţă activă şi alege preparatul la preţ convenabil. Substanţa activă este principalul component al medicamentului, care tratează boala”, a menţionat la lansarea evenimentului viceministrul Sănătăţii Liliana Iaşan.
Potrivit unui comunicat de presă, un alt obiectiv al campaniei îl constituie informarea consumatorilor cu privire la medicamentele generice, care, la fel, pot genera economii semnificative, fără a se face vreun compromis la nivelul calităţii.
„Drept rezultat al campaniei aşteptăm ca cheltuielile cetăţenilor pentru medicamente să fie mai mici, iar toate reţetele pentru preparatele farmaceutice să fie prescrise în baza denumirii comune internaţionale, adică a substanţei active. La rândul său, cetăţeanul să poate face o alegere conştientă ”, a subliniat Dumitru Parfentiev, directorul general al CNAM.
În cadrul campaniei sunt planificate întruniri informative cu lucrătorii medicali, care vor fi îndemnaţi să informeze pacienţii despre faptul că substanţa activă, care tratează maladia, este aceeaşi, atât în medicamentele originale, cât şi în cele generice. Diferite pot fi doar forma, culoarea, denumirea, adaosurile de coloranţi, aromatizanţi, care nu au efect terapeutic.
Farmaciştii vor fi instruiţi să propună beneficiarilor medicamentele cu aceeaşi substanţă activă şi să le explice că acestea au acelaşi efect, indiferent de formă, culoare, denumire sau preţ.
„Calitatea produselor farmaceutice originale şi generice plasate pe piaţă este verificată de Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale. În momentul autorizării medicamentelor se pune accent pe calitatea substanţei active, indiferent de ţara în care a fost produs preparatul. Fiecare producător trebuie să dispună de certificatul GMP pentru producerea substanţei active (Good manufacturing practices), care garantează calitatea produsului”, a accentuat Vladislav Zara, directorul general al Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale.
Campania de informare va cuprinde o serie de acţiuni de informare, inclusiv comunicare în presa scrisă şi online, în social media şi promovare directă către pacienţi în instituţiile medico-sanitare publice. Astfel, la posturile TV şi radio vor fi difuzate spoturi video şi audio în limbile română şi rusă. Acestea vor fi rulate şi pe ecranele amplasate în instituţiile medico-sanitare publice. Totodată, vor fi distribuite pliante menite să informeze cetăţenii despre diferenţa dintre medicamentele originale şi cele generice.
Campania va fi desfăşurată în perioada 18 noiembrie 2016 – 31 martie 2017.
Maria Roșca