Studiu: Costurile pentru investiția în sistemul de învățământ preșcolar din Moldova
Rezultatele studiului ”Evaluarea sistemului de învățământ preșcolar și definirea metodologiei de determinare a costului pentru serviciile educaționale și de îngrijire a copilului în Republica Moldova” au fost prezentate astăzi la Ministerul Educației, în cadrul ședinței de lucru cu şefii organelor locale de specialitate în domeniul învățământului.
Potrivit unui comunicat de presă, datele raportului vor fi utilizate pentru elaborarea unei noi formule de finanțare a instituțiilor de educație timpurie. Studiul a fost efectuat în perioada decembrie 2015 – ianuarie 2016, cu suportul UNICEF, de către ”PriceWaterhouseCoopers”, România, informațiile fiind colectate pe un eșantion reprezentativ de 1.453 de grădinițe. Raportul conține o analiză a indicatorilor financiari și non-financiari, inclusiv analiza evoluției cheltuielilor pentru serviciile de educație și de îngrijire a copiilor și tendințele prognozate pentru 2015 – 2020.
Inițial studiul a calculat care este costul adițional necesar pentru ajustarea costului actual pe copil la cel estimat, creșterea fiind de 65%. Ulterior au fost luate în considerare 3 scenarii pentru extinderea acoperirii serviciilor de educație timpurie în Moldova pe baza unui model care ține cont de costul serviciului per copil, vârsta copilului și tipul de servicii. La implementarea oricărui dintre cele 3 scenarii propuse, pentru a asigura încadrarea a 100% din copii în instituții de educație timpurie sunt necesare costuri adiționale de la 10% până la 60%. Totuși, raportul subliniază faptul că beneficiile învățământului preșcolar de calitate depășesc costurile pentru educația preșcolară.
Printre recomandările studiului se numără facilitarea dezvoltării sectorului privat de învățământ preșcolar, în special în Chișinău, atragerea surselor financiare adiționale, mărirea salariilor cadrelor didactice, instruirea și evaluarea performanțelor educatorilor etc.
”Copilăria timpurie este cea mai importantă perioadă de dezvoltare în viață, oferind fundația cognitivă, emoțională și socială pentru viitorul copiilor. Educația timpurie înseamnă performanțe mai bune la școală, care, la rândul lor, afectează în mod pozitiv oportunitățile de angajare mai târziu, în viață. Noi sperăm că această evaluare va oferi un model viabil pentru finanțarea învățământului preșcolar în Moldova, care va îmbunătăți capacitatea copiilor de a se dezvolta și de a învăța. Vrem să ne asigurăm că nici un copil nu este exclus: că toate fetele și băieții, inclusiv copiii romi, copiii cu dizabilități și nevoi educaționale speciale și copii din cele mai sărace zone își pot realiza potențialul la maxim, atât în interiorul cât și în afara sălii de clasă”, a declarat Reprezentanta Adjunct UNICEF Moldova, Margarita Tileva.
Viceministrul Educației Elena Cernei a accentuat necesitatea asigurării accesului la educație preșcolară de calitate pentru toți copiii, în special pentru cei din grupurile vulnerabile. ” În total, în Republica Moldova activează 1461 de instituții de educație timpurie, iar numărul absolut al copiilor care frecventează aceste instituții este de circa 150.000. Cu siguranță, trebuie să investim în continuare în serviciile de educație preșcolară, atât din surse bugetare, cât și din surse alternative, sprijinite prin intermediul unor instrumente de finanțare europene. Este nevoie de a îmbunătăți disponibilitatea și calitatea infrastructurii, de a spori capacitățile de resurse umane, inclusiv calitatea formării specialiștilor. Optimizarea modului de finanțare a instituțiilor de învățământ preșcolar ar oferi o distribuire și repartizare mai pragmatică a surselor bugetare. Vom continua să lucrăm în strânsă cooperare cu UNICEF și cu alți parteneri de dezvoltare pentru a atinge aceste obiective”, a adăugat Elena Cernei.
Conform datelor statistice, rata generală de participare a copiilor de 3-6 (7) ani la programe de educație timpurie este de 85,1%. În mediul urban rata de încadrare constituie 105,5%, iar în mediul rural – 73%. Copii cu vârsta de 2-3 ani frecventează instituția de educație timpurie în proporție de 54%.
Doina Secrieru