Fusu: Ministrul Educaţiei va continua acțiunile de îmbunătățire a cadrului legal şi instituţional privind educația incluzivă

Fusu: Ministrul Educaţiei va continua acțiunile de îmbunătățire a cadrului legal şi instituţional privind educația incluzivă

Acțiunile întreprinse de Ministerul Educației în vederea realizării reformei sistemului rezidențial și dezvoltării educației incluzive în Republica Moldova au fost prezentate astăzi, de către doamna ministru Corina Fusu, în cadrul Conferinței internaționale ”Asigurarea dreptului la familie pentru fiecare copil: provocări și soluții”. Evenimentul are loc în perioada 17-19 mai 2016, la Chișinău, în contextul marcării unui deceniu de la lansarea reformei sistemului de protecție a copilului în Republica Moldova, potrivit unui comunicat.

În ședința plenară a conferinței, Corina Fusu a subliniat impactul pe care îl are sistemul de învățământ asupra dezvoltării societății: ”Calitatea educaţiei determină calitatea vieţii şi creează oportunităţi pentru dezvoltarea capacităților fiecărui cetăţean. La baza reformei educaționale este interesul superior al copilului, de aceea fiecărui copil trebuie să i se asigure accesul la educație, chiar dacă are necesități speciale sau provine dintr-un mediu social mai puțin favorabil.”

Doamna ministru a relevat că pe parcursul a 10 ani, cadrul normativ național a fost consolidat și modernizat conform practicilor și cerințelor internaționale, au fost elaborare noi mecanisme și instrumente, iar implementarea acestora a permis micșorarea de 2 ori a numărului instituțiilor rezidențiale și de învățământ special aflate în subordinea Ministerului Educației. Din cele 65 de instituții, la momentul actual activează 30, dintre care în 6 instituții nu mai sunt copii în plasament. În perioada de referință numărul copiilor plasați în școli-internat a scăzut de la 11 000 – la 1 610.

”Programul de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.523 din 11 iulie 2011, plasează acest tip de educație la nivel de prioritate. Documentul prevede asigurarea condiţiilor de incluziune a copiilor dezinstituţionalizaţi din învățământul rezidenţial, precum şi şcolarizarea şi incluziunea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învățământ general. În această ordine de idei, pentru a asigura acomodarea adecvată a tuturor elevilor în mediile educaționale generale, a fost elaborat un pachet minim de servicii de educație incluzivă. Asistența specializată a copiilor cu cerințe educaționale speciale în instituțiile de învățământ general se realizează prin organizarea comisiilor multidisciplinare intrașcolare, crearea echipelor de elaborare și implementare a planurilor educaționale individualizate, angajarea cadrelor didactice de sprijin, instituirea și dotarea centrelor de resurse pentru educație incluzivă la nivel de instituție de învățământ”, a precizat sursa citată.

Corina Fusu a dat asigurări că Ministrul Educaţiei va continua acțiunile pentru îmbunătățirea cadrului legal şi instituţional de protecţie a copilului în vederea promovării şi asigurării educaţiei incluzive la nivel de sistem de învățământ, astfel încât rata de acces la educație a copiilor cu cerinţe speciale și cea de reintegrare socio-educaţională a copiilor aflaţi în instituţiile de tip rezidenţial să crească.

Conferința internațională ”Asigurarea dreptului la familie pentru fiecare copil: provocări și soluții” este organizată de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, AO ”Parteneriate pentru fiecare copil” și organizația ”Lumos Foundation”, cu scopul de a prezenta cele mai importante realizări obținute în procesul de dezinstituționalizare a copiilor din Republica Moldova și a evidenția conexiunea dintre dezinstituționalizare, dezvoltarea serviciilor bazate pe familie și comunitate, educația incluzivă și intervenția timpurie. 

133 13230177_1247416745283693_2832680240485227076_n_1

Maria Roșca

Share