Curtea de Conturi a prezentat în Comisia parlamentară concluziile auditului conformității la SA „Energocom”
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat astăzi, 19 noiembrie, în cadrul Comisiei de control al finanțelor publice, concluziile Raportului de audit al conformității gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către S.A. „Energocom” în anii 2021-2023.
Natalia Trofim, membră a CCRM, împreună cu echipa de audit, a expus principalele constatări și recomandări rezultate în urma evaluării activităților desfășurate de S.A. „Energocom” în raport cu prevederile cadrului normativ general, special și derogatoriu aplicabile la momentul realizării misiunii de audit.
În contextul crizei energetice din anul 2021, responsabilitățile S.A. „Energocom” au fost extinse prin Hotărârea Guvernului nr. 589/2022, Societatea fiind obligată să asigure aprovizionarea cu gaze naturale în situații de urgență, inclusiv prin constituirea stocurilor de securitate.
Pentru gestionarea crizei, în perioada 2021–2023, Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) a alocat până la 7,8 miliarde lei în capitalul social al S.A. „Energocom”, majoritatea fondurilor fiind direcționate către achiziția gazelor naturale, asigurând continuitatea furnizării către populație.
Totodată, Parlamentul a aprobat proiectul „Securitatea Furnizării Gazelor Naturale”, care a permis semnarea acordului de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), în valoare de 300 milioane euro, utilizat pentru diversificarea surselor de aprovizionare.
În anul 2022, S.A. „Energocom” a mai beneficiat de 243,6 milioane lei sub formă de subvenții alocate prin intermediul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, pentru compensarea diferenței dintre prețul de achiziție al energiei electrice și prețul reglementat de vânzare.
Principalele constatări ale auditului se referă la:
Respectarea cerințelor legale în procesul de achiziționare a gazelor naturale
În perioada de criză energetică și stare de urgență, achizițiile de gaze naturale s-au realizat conform a trei scenarii: prevederile dispozițiilor CSE, reglementările BERD, cadrul normativ aplicabil.
Inițial, achizițiile au fost efectuate potrivit Dispoziției CSE nr. 1/22.10.2021, prin intermediul grupului de lucru al Societății. În baza celor 5 licitații au fost procurate circa 17,1 milioane m³ de gaze naturale, în valoare totală de 261,2 milioane lei. Procesele au fost monitorizate de un grup format din reprezentanți ai mai multor instituții de stat, fără posibilitatea acestora de a influența deciziile de achiziție.
Auditul a menționat că doar primele 5 achiziții au urmat acest principiu, ulterior, prin alte 6 decizii ale CSE, S.A. „Energocom” a achiziționat circa 54,7 milioane m³ și 2 milioane MWh de gaze, în valoare totală de aproximativ 4,5 miliarde lei, prețurile, furnizorii și cantitățile fiind indicate direct în deciziile CSE.
În cadrul împrumutului BERD (406 milioane lei), inclusiv tranșele reîmprumutate, au fost achiziționate 6,2 milioane MWh de gaze în sumă de 8,04 miliarde lei. Achizițiile au fost realizate de grupul de lucru al Societății, în coordonare cu experții BERD și conform criteriilor de precalificare ale Băncii. Totodată, prin licitații deschise au fost achiziționate aproximativ 3,6 milioane MWh în valoare de 2,9 miliarde lei.
Auditul a concluzionat că SA ,,Energocom” a realizat achiziția gazelor naturale, inclusiv în contextul situațiilor de urgență, în corespundere cu cerințele și regulile stabilite de către CSE, BERD și de cadrul de reglementare aferent domeniului. Totodată, entitatea nu a asigurat în totalitate integritatea dosarelor de achiziționare a gazelor naturale, ceea ce nu contribuie la asigurarea trasabilității și controlului asupra fiecărei tranzacții realizate în acest proces. La fel, entitatea nu a evaluat stocurile de gaze naturale la valoarea justă, ceea ce afectează transparența raportării financiare.
Crearea și menținerea stocului de securitate
Auditul a constatat că, deși stocul de securitate a fost constituit conform prevederilor legale, procesul de recuperare a costurilor a fost afectat de litigii în desfășurare, ceea ce poate influența stabilitatea financiară a Societății. Totodată, evidența contabilă a stocului de securitate în valoare de 541,4 milioane lei, precum și gestionarea acestuia în condițiile sistării stării de urgență era lipsită de anumite reglementări, fapt ce indică posibile riscuri pentru integritatea cantitativă și calitativă a acestuia și poate condiționa dificultăți în procesul decizional, inclusiv în situații de urgență.
Formarea prețului nereglementat la resursele energetice
Auditul relevă că prețurile nereglementate la energia electrică au asigurat profit în toți cei trei ani analizați, iar vânzările nereglementate de gaze naturale au generat profit în 2021–2022. Pierderile înregistrate în anul 2023 din activitatea de furnizare a gazelor naturale au fost condiționate de aplicarea unor prețuri de vânzare mai mici decât costurile suportate, în scopul neadmiterii majorării ulterioare a tarifului pentru consumatorii finali. Pentru pierderile menționate au fost identificate surse de acoperire din grantul oferit prin intermediul Programului norvegian Nansen.
Gestionarea creanțelor cesionate și a subvențiilor
Auditul a constat că subvențiile pentru energia electrică livrată la prețuri reglementate au fost alocate în corespundere cu cerințele normative aferente, în timp ce creanțele cesionate de la SA „Termoelectrica” în valoare de 1,3 miliarde lei au fost înregistrate în evidența contabilă fără o evaluare a deprecierii acestora, fiind tergiversat și procesul de rambursare din cauza semnării tardive a graficului de eșalonare.
Înregistrarea și activitatea entităților fondate
Deși SA ,,Energocom” a creat o sucursală și o entitate fiică cu sediul în România, pentru a facilita accesul pe piețele europene de gaze naturale și energie electrică, în perioada auditată, activitatea acestora nu a avut un impact semnificativ asupra activității Societății, ceea ce evidențiază necesitatea reevaluării strategiilor operaționale și financiare ale acestora.
Auditul a concluzionat că unele activități, procese și proceduri cuprinse în aria de audit, nu corespund pe deplin prevederilor legale, inclusiv celor stabilite prin derogare de la cadrul normativ în vigoare, în condițiile gestionării crizei energetice din Republica Moldova.











