
2041 de elevi studiază în școlile cu predare în limba română din regiunea transnistreană
Biroul politici de reintegrare atrage atenția asupra evoluțiilor pozitive, dar și a dificultăților persistente cu care se confruntă instituțiile de învățământ cu predare în limba română, subordonate Ministerului Educației și Cercetării, și care funcționează în condiții dificile pe malul stâng al Nistrului și în mun. Bender.
Pentru prima dată în ultimii cincisprezece ani, numărul total al copiilor care își fac studiile în aceste școli a depășit cifra de 2000 de elevi (2041, mai exact). Această creștere, deși lentă, confirmă faptul că părinții continuă să își orienteze copiii spre instituțiile unde procesul educațional se desfășoară în limba română, cu aplicarea programelor școlare aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, care oferă perspective reale de viitor. Totodată, această tendință este și mai valoroasă în contextul general al declinului demografic și al scăderii constante a numărului de copii din întreaga regiune transnistreană a Republicii Moldova.
În pofida acestor tendințe pozitive, instituțiile se confruntă cu probleme majore. Cinci dintre cele opt școli își desfășoară activitatea în spații închiriate, improprii procesului educațional, neadaptate standardelor moderne și insuficiente pentru a asigura dezvoltarea firească a copiilor. Această situație este rezultatul presiunilor artificiale și obstacolelor create de către Tiraspol, care împiedică restituirea sediilor proprii sau oferirea altora potrivite și constrânge elevii și profesorii să activeze în condiții nepotrivite.
Pe fundalul acestor presiuni, este cu atât mai îmbucurător că părinții aleg să-și înscrie copiii în școlile cu predare în limba română, care rămân singura alternativă sigură și viabilă după ce așa-zisele structuri din regiune închid, rând pe rând, instituțiile educaționale moldovenești ce funcționează în baza grafiei chirilice. Cele opt școli cu predare în limba română reprezintă astăzi nu doar o opțiune educațională, ci și o garanție de viitor pentru copiii din regiunea transnistreană, asigurându-le dreptul la educație de calitate, conform standardelor naționale, europene și internaționale.
Autoritățile Republicii Moldova reiterează angajamentul său de a sprijini aceste instituții prin măsuri concrete și proiecte de modernizare, astfel încât fiecare copil să beneficieze de un mediu educațional sigur și decent, în ciuda tuturor impedimentelor generate artificial.