
Accente importante legate de comenzile online de pe marile platforme comerciale internaţionale
În ultima perioadă se discută intens dacă trebuie sau nu schimbate regulile de impozitare a comenzilor online de pe marile platforme comerciale internaţionale. La un moment dat se afirma chiar că Ministerul Finanţelor ar avea intenţia de a schimba aceste reguli odată cu elaborarea politicii bugetar-fiscale pentru anul viitor. Ulterior, purtătorul de cuvânt al Guvernului a venit cu o declaraţie la această temă, în care a expus un alt punct de vedere. Au fost şi dintre acei care au încercat să plaseze problema pe terenul politicului, făcând legătură cu apropiatele alegeri parlamentare. În final, fiecare a rămas la propria opinie: unii – că regulile de impozitare trebuie schimbate, alţii – că nu trebuie schimbate, deoarece oamenii vor plăti mai mult pentru comenzile pe care le fac, a treia categorie – că problema e legată de politică, iar atunci când vor trece alegerile se va reveni asupra ei etc. Fiecare opinie are dreptul la viaţă, dar personal consider că problema trebuie examinată cu maximă obiectivitate (în măsura în care acest lucru e posibil) şi cu maxim pragmatism şi profesionalism. Iar aceasta înseamnă că trebuie să încercăm să răspundem minimum la câteva întrebări.
Prima întrebare: va pierde sau va câştiga statul dacă va introduce TVA şi taxe vamale la coletele cu mărfuri achiziţionate pe platformele de comerţ internaţionale, indiferent de valoarea acestora? Răspunsul este: evident, va câştiga. Potrivit estimărilor reprezentanţilor business-ului, la moment statul pierde circa 100 milioane euro anual de pe urma neaplicării TVA şi a taxelor vamale menţionate. Spre exemplu, această sumă ar permite de alocat un supliment la pensie fiecărui pensionar din Moldova de circa 3 000 lei. Sau ar permite de construit în fiecare an un obiect de infrastructură modern de importanţă naţională. Şi cel mai interesant este că în fiecare an această sumă va creşte. Spre exemplu, în anul 2025 se atestă o creştere a numărului de colete cu mărfuri comandate online pe platformele de comerţ internaţionale cu circa 40%. Deci, putem deduce că numai în 2025 bugetul ratează un venit suplimentar de 140 milioane euro.
A doua întrebare: Va pierde sau va avea de câştigat mediul de afaceri dacă se vor introduce noi reguli de impozitare a coletelor comandate online pe platformele de comerţ internaţionale? Deşi, în cazul mediului de afaceri nu e chiar corect de folosit expresii de genul „va pierde” sau „va câştiga”. Mai corect ar fi de spus că se va restabili o echitate oarecare, se vor crea condiţii de concurenţă, mai mult sau mai puţin, egale. Ceea ce e şi firesc să fie asigurat într-un stat cu economie de piaţă. Iar dacă se vor asigura condiţii de concurenţă egale, mediul de afaceri se va dezvolta şi aceasta va însemna noi impozite la bugetul de stat, noi locuri de muncă. Şi, invers, dacă nu se vor asigura condiţii de concurenţă egale, volumul impozitelor la bugetul de stat va descreşte, numărul locurilor de muncă se va reduce, iar numărul celor care vor pleca peste hotare în căutarea unui loc de muncă (deoarece nu-l vor mai avea acasă) se va majora.
A treia întrebare: Vor pierde sau vor câştiga cetăţenii dacă se vor schimba regulile de impozitare în cazul comenzilor online de pe marile platforme comerciale internaţionale? La prima vedere – vor pierde. Pentru că dacă se va achita TVA de 20% la fiecare colet (acum la coletele cu o valoarea mai mică de 150 euro nu se aplică TVA), dacă eventual se vor achita taxe vamale, atunci fiecare persoană ce va face o comandă pe o platformă comercială internaţională va achita cu circa 30% mai mult. Dar, la o analiză mai detaliată, devine clar că cetăţenii vor avea de câştigat. Or, cu cât statul va câştiga mai mult (mai sus am explicat cum se poate întâmpla acest lucru), cu atât va avea mai multe posibilităţi de susţinere socială a populaţiei şi de a implementa proiecte de infrastructură, de care oamenii au nevoie. Ca să nu mai vorbim de locurile de muncă ce vor fi păstrate, ceea ce le va permite cetăţenilor să se angajeze acasă, dar nu să plece peste hotare. Iar dacă adăugăm aici că schimbarea abordării statului va asigura şi un nivel mai înalt al controlului calităţii produselor şi mărfurilor comandate pe platformele de comerţ internaţional, atunci ajungem la concluzia că cetăţenii vor avea de câştigat şi din acest punct de vedere. În prezent, multe din mărfurile şi produsele aduse pe această cale în Moldova reprezintă un pericol real pentru sănătatea oamenilor şi la moment nu există nici un mecanism de control, nici o posibilitate de a combate acest risc.
Este absolut evident că introducerea noilor reguli de impozitare a comenzilor efectuate pe platformele de comerţ internaţionale va genera doar efecte benefice. Aceasta chiar dacă oamenii vor plăti ceva mai mult decât în prezent. Şi la fel de evident este că, mai devreme sau mai târziu, factorii decizionali vor trebui să pună în discuţii problema la modul cel mai serios şi să ia deciziile ce se impun. Cu atât mai mult că aceasta e o preocupare la nivel internaţional, inclusiv a Uniunii Europene parte a căreia Republica Moldova tinde să devină. Poate că acum momentul nu e potrivit, pentru că avem alegeri şi există riscul să se facă speculaţii. Dar alegerile vor trece, iar problema va rămânea. Şi ea numaidecât va trebui soluţionată.