(INTERVIU) Serghei Omelico: Pentru noi este o mare mândrie că nu doar creăm locuri de muncă, dar şi contribuim la dezvoltarea ţării prin impozitele achitate

(INTERVIU) Serghei Omelico: Pentru noi este o mare mândrie că nu doar creăm locuri de muncă, dar şi contribuim la dezvoltarea ţării prin impozitele achitate

Interviu cu Serghei Omelico, directorul Fabricii de tutun din Orhei International Tobacco SRL

O: Dle Omelico, întreprinderea pe care o conduceţi este unul din ultimele bastioane ale unei industrii cândva de bază pentru economia moldovenească. Ce reprezintă la moment fabrica International Tobacco SRL?

S.O.: Fabrica de tutun din Orhei International Tobacco SRL este unul dintre cei mai mari contribuabili din Republica Moldova, achitând anual, sub formă de impozite şi taxe la buget, circa 325 milioane lei. Pentru noi este o mare mândrie că nu doar creăm locuri de muncă, dar şi contribuim la dezvoltarea ţării prin impozitele achitate. Este o expresie a solidarităţii noastre cu statul Republica Moldova.

Pe lângă impozitele achitate, întreprinderea mai este şi un investitor important. Numai în ultimii ani la Fabrică s-au efectuat investiţii totale în valoare de peste 40 milioane lei. Scopul nostru este nu doar să menţinem Fabrica pe linia de plutire, ci şi să o dezvoltăm continuu, mai ales că am rămas una din puţinele întreprinderi de acest fel din Moldova.

O: Câţi angajaţi are Fabrica? Ştim că unele întreprinderi se confruntă cu deficit de forţă de muncă. La Dvs. la Fabrică care e situaţia din acest punct de vedere?

S.O.: Astăzi, la Fabrica de tutun din Orhei activează 80 de angajaţi. Unii dintre ei spun că Fabrica le-a oferit posibilitatea să rămână acasă, în Republica Moldova, cu familiile lor, având un loc de lucru decent şi condiţii de muncă destul de bune. Plus că şi utilajul de la Fabrică este modern. Având siguranţa zilei de mâine, aceşti oameni privesc cu mai multă încredere în viitor.

Cât despre deficitul de forţă de muncă, noi suntem expuşi acestui risc într-o măsură mai mică decât alte întreprinderi. Aceasta pentru că am reuşit să consolidăm un nucleu puternic în colectivul nostru, oameni pe care-i motivăm corespunzător şi care sunt ataşaţi activităţii pe care o desfăşoară. Un rol important în acest sens îl joacă principiul de care ne conducem în permanenţă şi anume că cea mai bună şi eficientă investiţie este în oameni. Angajaţii noştri resimt impactul implementării acestui principiu în activitatea lor zilnică, iar aceasta ne face mai puţin expuşi problemei deficitului forţei de muncă.

O: Aveţi careva parteneriate cu producători locali de materie primă?

S.O.: Da. Noi ne mândrim că, graţie parteneriatului pe care-l avem cu cel mai mare producător de materie primă din Republica Moldova, contribuim la menţinerea şi chiar la dezvoltarea unei ramuri care cândva juca un rol de frunte în economia moldovenească. Partenerul nostru – AGOS Green – în ultimii ani, şi-a sporit vizibil suprafeţele însămânţate cu tutun, a ajuns să opereze cu sute de hectare de tutun, face investiţii semnificative în sistemul de irigare etc. Acest parteneriat înseamnă inclusiv şi un număr important de locuri de muncă, dar şi impozite de milioane achitate la bugetul de stat.

O: Să înţelegem că acest gen de parteneriate presupun obiective pe termen lung, care ţintesc dezvoltarea continuă a ramurii de producere a tutunului, dar şi dezvoltarea ramurii produselor din tutun?

S.O.: Potenţialul care există în acest sens este unul destul de mare. Să nu uităm ce reprezenta cândva industria respectivă în Moldova. Astfel, în perioada sovietică (dacă luăm drept referinţă anii 1983-1985) în Moldova se cultiva tutun pe aproximativ 77 mii hectare. În 1975 ponderea producerii de tutun în PIB era de 22,9%. De asemenea, în perioada sovietică implicarea forţei de muncă în producerea tutunului era de 24,3% din totalul persoanelor angajate în câmpul muncii. Desigur, este greu de imaginat acum că se poate de revenit la aceşti indicatori, mai ales că şi statul nu pare interesat de susţinerea ramurii. Deşi, dacă s-ar reuşi revigorarea ramurii, în rezultat ar avea de câştigat şi statul, care va obţine mai mulţi bani din impozite şi taxe, dar şi oamenii, care vor avea un loc de muncă plătit decent la ei acasă.

O: Din câte ştim, în acest an Fabrica are un jubileu important…

S.O.: Da, aşa este. În general, Fabrica de tutun din Orhei are o istorie bogată, care numără decenii. În aceşti ani, Fabrica a trecut prin numeroase procese şi provocări, reuşind să reziste după destrămarea Uniunii Sovietice, dar şi în sălbaticii ani 90 ai secolului trecut, când s-a distrus cea mai mare parte din ceea ce însemna economie naţională. În ultimele două decenii, Fabrica a urmat un trend ascendent – ritmul de dezvoltare, chiar dacă nu a fost unul vertiginos, i-a permis totuşi să rămână una din companiile de bază din economia naţională, lucru confirmat şi de cifre oficiale.

Cât despre jubileu, ar trebui de menţionat că, după restartul şi rebranding-ul din 2005, Fabrica a trecut la alt nivel de dezvoltare. Astfel că în acest an, în luna noiembrie, vom marca 20 de ani de activitate în noua formulă. Acesta nu e doar un moment festiv, ci şi un prilej pentru a face anumite concluzii, a trasa noi obiective etc.

O: Planificaţi şi careva surprize în acest an, dat fiind faptul ce e unul jubiliar?

S.O.: Da. Avem pregătite unele surprize plăcute cu ocazia jubileului. Inclusiv e vorba şi de lansarea unui produs absolut nou, care, cu siguranţă, se va bucura de aprecierea specialiştilor şi cunoscătorilor, inclusiv datorită calităţilor pe care le întruneşte. Dar, despre toate la timpul lor…

Notă: Interviul a fost realizat în limba rusă şi tradus în limba română.

Share