
Amenzi de 85 mii lei pentru „Canal 5”, în rezultatul difuzării de publicitate politică în favoarea lui Ilan Șor și Blocului „Pobeda”
În ședința publică de astăzi, membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au decis sancționarea, pentru prima dată, a unui serviciu media audiovizual neliniar, „Canal 5”, cu amenzi în sumă totală de 85 000 lei, pentru nerespectarea prevederilor art. 63 alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale (CSMA) – Cerințe generale privind comunicările comerciale audiovizuale.
Verificările au vizat programele audiovizuale de știri cuprinse în cataloagele de programe de pe pagina web canal5.md și de pe profilul „Canal 5” de pe platforma de partajare a materialelor video YouTube, și anume: Новости Canal5 din 12 februarie 2025, ora 16:00; din 13 februarie 2025, ora 21:00; din 14 februarie 2025, ora 21:00; din 24 februarie 2025, ora 21:00; din 3 martie 2025, ora 21:00; și din 6 martie 2025, ora 21:00.
Rezultatele controlului au atestat că în cadrul programelor s-au difuzat subiecte în care a fost reflectată activitatea Blocului „Pobeda” (cu elementele sale constitutive – partidele politice „Renaștere”, „Șansă” și „Forţa de Alternativă şi de Salvare a Moldovei” – FASM), precum și cea a liderului acestuia, Ilan Șor. Numărul și caracterul pozitiv al materialelor analizate indică un interes vădit al serviciului „Canal 5” față de această formațiune politică și liderul ei.
Este de remarcat că modul de realizare și prezentare a subiectelor nu s-a rezumat doar la chestiuni și detalii informative, evidențiindu-se caracterul publicitar al Blocului Politic „Pobeda” (cu elementele sale constitutive) și cel al liderului acestuia, Ilan Șor. Or, difuzarea conținutului editorial, ce conține elemente publicitare nemarcate corespunzător este interzisă atât de Legea publicității, cât și de CSMA.
De asemenea, s-a atestat că materialele monitorizate au caracter de promovare, fapt care s-a manifestat prin: numărul și durata subiectelor dedicate evenimentelor organizate de către Blocul „Pobeda”; mesajelor și inițiativelor făcute publice de către Ilan Șor; utilizarea unor calificative subiective de către prezentatoare și voice-overi; repetarea insistentă a faptului că evenimentele au fost organizate de către echipa lui Ilan Șor; exprimarea unor aprecieri entuziaste ale beneficiarilor, participanților la eveniment, inclusiv mesaje de recunoștință față de organizatori și sponsori.
Se impune de remarcat și utilizarea unor date și evenimente importante, precum: ziua de naștere a poetului Grigore Vieru, Ziua Îndrăgostiților, Ziua comemorării celor căzuţi în războiul din Afghanistan, 1 și 8 Martie ca motive de promovare a Blocului „Pobeda” și a liderului acestuia. Or, prin contrast, niciun alt actor politic și nicio altă formațiune politică, inclusiv de opoziție, nu au beneficiat de reflectare prin apel la conotații exclusiv pozitive, așa cum s-a reținut în cazul lui Ilan Șor și Blocului „Pobeda” (cu elementele sale constitutive – partidele politice „Renaștere”, „Șansă” și „Forţa de Alternativă şi de Salvare a Moldovei” – FASM).
Legătura realizată între secvențele publicitare şi reportajele în sine a avut ca obiectiv promovarea politicianului Ilan Șor și a Blocului „Pobeda” cu vădită intenţie şi în scop publicitar nedeclarat, serviciul media neliniar „Canal 5” eludând cu bună-ştiinţă normele legale care reglementează regimul publicităţii în domeniul audiovizual. Or, informațiile prezentate publicului trebuie să fie transmise într-un mod obiectiv și corect, cu respectarea principiilor care guvernează serviciile de programe, fără a le transforma în instrumente de promovare a unei persoane, formațiuni politice sau entități.
În contextul constatările expuse, e necesar de precizat că separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar este obligatorie, comunicările comerciale audiovizuale urmând să fie clar identificabile și să se deosebească de conținutul editorial. Astfel, se atestă prezența publicității politice pentru Ilan Șor și pentru Blocul „Pobeda”, care nu a fost delimitată și plasată corespunzător, și în acord cu prevederile CSMA.
Potrivit membrului CA, Ruslan Mihalevschi, care a fost și inițiatorul controlului în discuție, mass-media are dreptul să reflecte activitatea politicienilor, dar contează mult limbajul folosit în acest sens, frecvența materialelor, accentele puse, precum și alți factori relevanți. Or, caracterul repetitiv al conținuturilor dedicate lui Ilan Șor și Blocului ”Pobeda”, modalitatea de expunere a acțiunilor acestora vorbesc despre intenția clară a serviciului media neliniar de a promova anume acest politician și entitatea politică afiliată lui.
La rândul său, vicepreședinta CA, Aneta Gonța, a ținut să precizeze că, din cuprinsul raportului de control, au putut fi constatate derapaje și deraieri de la legislația audiovizuală care depășesc obiectul monitorizării efectuate, dar care sunt alarmante și care vorbesc în mod clar despre o promovare realizată cu bună-știință în favoarea actorului politic menționat.
Amintim că cel mai recent control efectuat în privința postului TV ”Canal 5”, din martie 2024, a elucidat difuzarea emisiunile: „Descoperă ortodoxia”, „Hai să ne căsătorim”, „Astro-ghid”, „Moldova la pachet”, „În lumea surprizelor”, „PULS”, „Наши соседи”, „Герой нашего времени”, transmise anterior de Orhei TV și TV6, iar mai apoi de Orizont TV, ultimele posturi având licențele suspendate, pe motiv de afiliere cu anumite persoane fizice și juridice supuse sancțiunilor internaționale și care prezintă riscuri pentru spațiul informațional național.
Potrivit art. 61 alin. (1) lit. c) din CSMA: „Furnizorii de servicii media audiovizuale neliniare au obligaţia să respecte: c) cerinţele privind comunicările comerciale audiovizuale, stabilite de prezentul cod”, iar conform prevederilor art. 63 alin. (2) din CSMA: „Comunicările comerciale audiovizuale sînt clar identificabile și se deosebesc de conținutul editorial, precum și sînt conforme cu prevederile prezentului cod și ale Regulamentului privind conținuturile audiovizuale”.