Parlamentul a recepționat, în 2024, 4336 de petiții și adresări verbale
În anul 2024, Direcția petiții și audiențe din cadrul Secretariatului Parlamentului a recepționat 4336 de petiții și adresări verbale, cu 579 mai mult decât în anul 2023.
Printre principalele subiecte abordate de cetățenii din diferite localități din țară, dar și din străinătate se regăsesc pretinsele încălcări ale dreptului de acces liber la justiție, la securitate şi demnitate personală, la asistență medicală şi la protecție socială; nerespectarea dreptului la proprietatea privată; probleme ce țin de domeniul agriculturii, dezvoltarea infrastructurii și cele privind activitatea administrației publice centrale și locale. De asemenea, prin intermediul petițiilor au fost înaintate propuneri de modificare a legislației.
Din numărul total al solicitărilor, circa 84 % au fost transmise sub formă de petiții scrise, iar 16 % au fost adresări verbale. De asemenea, consultanții din Direcția petiții și audiențe a Secretariatului Parlamentului au audiat 540 de cetățeni, alți circa 1700 de cetățeni fiind consultați telefonic.
Conform datelor statistice, majoritatea petițiilor și adresărilor verbale, adică circa 90 %, au fost depuse de persoane fizice, în timp ce 10 % dintre acestea au provenit de la persoane juridice. Cele mai multe solicitări au fost transmise de cetățenii din municipiul Chișinău – 1889 (44 %), locuitorii din stânga Nistrului – 750 (17 %); raionul Râșcani – 215 (5 %) și raionul Orhei – 152 (3,5 %).
În perioada de referință, Parlamentul a examinat 2853 de petiții, ceea ce reprezintă 66 % din numărul total de solicitări primite. 1483 de petiţii, ceea ce constituie 34 %, au fost transmise spre examinare autorităților publice, potrivit competențelor acestora.
Din totalul petițiilor primite, 773 au fost analizate în cadrul comisiilor permanente și al fracțiunilor parlamentare. Cele mai multe petiții au fost examinate de Comisia economie, buget și finanțe, care a analizat 206 petiții, urmată de Comisia juridică, numiri și imunități – 139 de petiții și Comisia protecție socială, sănătate și familie, care a examinat 129 de petiții.
Examinarea petițiilor adresate conducerii Parlamentului și Secretariatului Parlamentului legislativului ține de responsabilitatea Direcției petiții și audiențe. Organizarea, desfășurarea și monitorizarea proceselor de gestionare a petițiilor și audiențelor este realizată prin intermediul sistemului informațional – e-Petiții.
Menționăm că cetățenii pot transmite, în adresa instituției legislative, petiții formulate verbal sau în scris. De asemenea, petițiile pot fi transmise online la adresa https://petitii.parlament.md/.