ANSA: Comerțul online cu produse alimentare trebuie să respecte anumite cerințe obligatorii!

ANSA: Comerțul online cu produse alimentare trebuie să respecte anumite cerințe obligatorii!

Comerțul la distanță cu produse alimentare a luat amploare în ultimii ani, oferind consumatorilor comoditate, acces la o gamă variată de produse și servicii de livrare rapidă. Totuși, un serviciu de livrare a produselor alimentare presupune respectarea cu strictețe a cerințelor de informare a consumatorilor cu privire la produsul alimentar prestat, dar și implicarea mai multor actori în acest proces.

În acest context, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) informează despre regulile generale de comercializare la distanță a produselor alimentare și serviciilor, obligațiunile operatorilor economici față de consumatori, respectarea prevederilor actelor normative la comercializarea mărfurilor, precum și respectarea legislației verticale și orizontale referitor la domeniul de activitate:

  1. Comercianţii sunt obligaţi să plaseze pe piaţă numai produse/servicii sigure pentru viaţa, sănătatea şi securitatea consumatorilor;
  2. Informaţiile obligatorii referitoare la produsele alimentare sunt puse la dispoziţia consumatorilorînainte de cumpărare, și anume:denumirea produsului alimentar; lista ingredientelor sau adjuvanților tehnologici proveniți dintr-o substanţă sau dintr-un produs care provoacă alergii sau intoleranţă; cantitatea de anumite ingrediente sau categorii de ingredient; cantitatea netă; condiţiile speciale de păstrare şi/sau condiţiile de utilizare; numele sau denumirea comercială şi adresa operatorului din domeniul alimentar; ţara de origine sau locul de provenienţă; instrucţiuni de utilizare; pentru băuturile ce conţin mai mult de 1,2% de alcool în volum, concentraţia alcoolică dobîndită;  declaraţie nutriţională; identificarea lotului.

Atenție! Înformații privind valabilitatea produsului alimentar: data-limită de consum, data durabilităţii minimale sau data fabricării și termenul de valabilitate, sunt puse la dispoziţie în momentul livrării.

  1. Operatorii din domeniul alimentar, care prestează servicii de livrare, trebuie să utilizeze ambalaje adecvate, nedeteriorate, pentru a evita contaminarea încrucișată a produselor alimentare, inclusiv cu substanțe care pot cauza alergii sau intoleranțe;
  2. Se recomandă livrarea cât mai rapid posibilă pentru produsele gata preparate, în condiții de temperatură adecvate tipului de produs;
  3. Companiile de cureierat trebuie să transporte produsele alimentare gata preparate în boxe sau alte recipiente special adaptate (termoizolate) pentru menținerea regimului termic pe parcursul a minimum 20-30 de minute;

Important! Alimentele se transportă în siguranță termică pentru a evita dezvoltarea bacteriilor patogene (produsele culinare reci trebuie transportate la temperaturi ce nu depășesc +4°C, iar cele fierbinți – de minimum +60°C).

Totodată, ANSA recomandă consumatorilor:

  1. Să se lanseze întranzacții online doar atunci când sunt siguri că comerciantul este autorizat/inregistrat în domeniul siguranței alimentelor,va oferi un document ce confirmă efectuarea cumpărăturii (bon fiscal sau factură), pentru produsul alimentar ce urmează a fi vândut;

!!! Când consumatorii acceptă să procure produse și servicii, fără a primi bon fiscal sau factură, nu poate pretinde protecție și își asumă răspunderea în totalitate pentru achiziția făcută. 

  1. Să se asigure că comanda va fi recepționată la timp, astfel încât aceasta să poată fi păstrată într-un loc sigur, dacă alimentele nu sunt consumate imediat;
  2. Să inspecteze ambalajul comenzii pentru a se asigura că nu este deteriorat;
  3. Să verifice temperatura alimentelor recepționate (alimentele trebuie livrate la o temperatură sigură pentru a preveni dezvoltarea bacteriilor, iar dacă produsele nu sunt livrate la temperatura potrivită, să nu le consume și să contacteze imediat restaurantul sau serviciul de livrare);
  4. Înainte de a consuma orice produs alimentar de la un serviciu de livrare, să-l verifice organoleptic (miros, gust, aspect exterior). Dacă se observă unele semne vizibile de alterare, cum ar fi mucegai și miros neplăcut, produsul nu va fi consumat, dar va fi contactat imediat restaurantul sau serviciul de livrare;
  5. Să păstreze la frigider alimentele, în cazul în care nu sunt consumate imediat la livrare (nu se recomandă păstrarea alimentelor în ambalajul în care au fost livrate deoarece unele ambalaje, cum ar fi cutiile de polistiren, nu sunt neapărat etanșe și pot afecta negativ calitatea alimentelor prin uscare);
  6. Reîncălzirea produselor culinare se efectuează la temperaturi optime de minim +75 C, în recipiente speciale care ar permite încălzirea uniformă și rapidă a produselor. Supele și sosurile, în schimb, vor fi încălzite până la temperatura de fierbere. Reîncălzirea lentă sau de mai multe ori nu este recomandată, deoarece favorizează dezvoltarea bacteriilor patogene;
  7. Să se spele pe mâini înainte de a manipula sau consuma alimente;

!!! Obțineți cât mai multă informație despre produsul sau serviciul pe care vreți să-l cumpărați. Citiți recenziile altor utilizatori.

Dragi consumatori, dacă ați întâmpinat vreo problemă la procurarea unui produs/ serviciu, nu ezitați să vă adresați la Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor la numerele de contact 022-511-511. Un consumator informat nu poate fi manipulat!

Share