Ședința Parlamentului din 19 decembrie. Promo-LEX: Nu a fost lipsită de probleme legate de transparența decizională
Ședința plenară a Parlamentului, care a avut loc în data de 19 decembrie, s-a remarcat prin faptul că aceasta a putut fi monitorizată prin intermediul noii pagini web a legislativului, lansată în cadrul Conferinței anuale privind cooperarea dintre Parlament și societatea civilă, din data de 17 decembrie.
În acest context, Asociația Promo-LEX apreciază efortul Parlamentului de a îmbunătăți transparența și calitatea informației care este disponibilă pe site. Precizăm că, noua pagină web pune la dispoziție mai multe aspecte care au fost îmbunătățite, precum: acces la rezultatele votării în format deschis și prelucrabil, proiectele sunt publicate în mod operativ, în cazul în care sunt făcute modificări la ordinea de zi, și permite urmărirea în regim live a statutului proiectelor examinate în cadrul ședinței plenare.
Totuși, ședința plenară nu a fost lipsită de probleme legate de transparența decizională. În cazul a 35% din toate proiectele votate la ședință a fost afectată transparența. Mai mult, precizăm că, la această ședință, jumătate dintre proiecte supuse votului au fost examinate în mod prioritar sau în regim de urgență. La fel, în cazul a două proiecte de acte normative, înregistrate de Guvern și respectiv de către un grup de deputați PAS, a căror transparență decizională a fost afectată, a fost solicitată examinarea în mod prioritar.
În acest sens, precizăm că, în cazul proiectului nr. 381 – combaterea eficientă a fenomenului corupției electorale și aspectele conexe acestuia, înregistrat de către grup de deputați PAS, nu este clar temeiul legal, dar și motivul acordării regimului de prioritate. Regulamentul Parlamentului nu prevede un asemenea regim pentru proiectele înregistrate de deputați, iar nota de fundamentare nu argumentează necesitatea adoptării proiectului în regim prioritar sau urgent. Mai mult, în cazul acestui proiect, Asociația Promo-LEX a solicitat de a fi organizate consultări publice, cu acordarea a cel puțin 15 zile lucrătoare pentru prezentarea recomandărilor, înainte de a fi votat în prima lectură. Totuși, acest proiect a fost votat la doar două zile de la înregistrarea acestuia, precum și în lipsa unor acte aferente proiectului.
În acest mod, reamintim că, Comisia de la Veneția a recomandat în ultima sa opinie referitoare la legea privind implementarea parțială a votului prin corespondență, „să se asigure că orice modificări viitoare ale legislației electorale sunt adoptate printr-un consens larg după consultări publice ample cu toate părțile interesate relevante, cu mult înainte de alegeri, asigurând astfel încrederea în procesul electoral”.
La fel, precizăm că, în cadrul ședinței din 19 decembrie, transparența decizională a fost afectată prin:
- Nu au fost publicate actele aferente în cazul a cinci proiecte de lege votate în prima lectură. Nu au fost solicitate/ acordate /publicate : avizul Direcției General Juridice (5); rezultatele consultărilor publice (2); avizul Guvernului (2); expertiza anticorupție (2).
- Nu a fost respectat termenul prevăzut pentru prezentarea recomandărilor părților interesate în cazul a șase proiecte de lege de pe ordinea de zi.
Precizăm că, la această ședință a fost continuată practica de a vota proiectele în consens. Cel puțin trei proiecte din domeniul cooperării internaționale și agriculturii au fost votate de către majoritatea parlamentară în comun cu opoziția.