Activitate de audit: Deficiențe în gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare la IMSP SCBI „Toma Ciorbă”

Activitate de audit: Deficiențe în gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare la IMSP SCBI „Toma Ciorbă”

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit al conformității privind gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare de către Instituție Medico-Sanitară Publică Spitalul Clinic de Boli Infecțioase (IMSP SCBI) „Toma Ciorbă” și la instituția absorbită Instituție Medico-Sanitară Publică Spitalul Dermatologie și Maladii Comunicabile (IMSP SDMC) în anii 2023 și 2024 (6 luni).

IMSP SCBI „Toma Ciorbă” și instituția absorbită IMSP SDMC este o instituție publică curativ-profilactică și didactică de prevenire, diagnostic și tratament a maladiilor specifice de profil, cu semnificație socială (hepatită, HIV/SIDA, infecții respiratorii, toxiinfecții), care își desfășoară activitatea în baza Regulamentului de organizare și funcționare a IMSP, aprobat de Ministerul Sănătății, cel din urmă fiind și fondatorul instituției. De asemenea, instituția este implicată în realizarea și implementarea Programului Național de combatere a Hepatitei virale și Programului Național de prevenire și control al infecției HIV/SIDA și infecțiilor cu transmitere sexuală.

Ca urmare a auditării conformității gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare la IMSP SCBI “Toma Ciorbă”, inclusiv la instituția absorbită IMSP SDMC în anii 2023 și 2024 (6 luni), reieșind din aria de audit stabilită, s-au evidențiat unele neconformități aferente obiectivelor auditate, determinate de insuficiența activităților de control intern.

Principalele constatări sunt următoarele:

  1. Gestionarea resurselor financiare și materiale:
    • neconformități în încasarea și evidența mijloacelor financiare;
    • probleme privind planificarea achizițiilor,
    • nereguli la formarea provizioanelor;
    • deficiențe în managementul resurselor umane și a evidenței timpului de muncă;
    • procesele de bază necesită îmbunătățiri pentru a asigura conformitatea cu normele în vigoare, deși fuzionarea instituțiilor medicale nu a afectat volumul serviciilor contractate sau numărul de paturi.
  2. Programele naționale:
    • lipsa aprobării Programului Național de combatere a hepatitelor B și C afectează coordonarea eficientă a activităților, deși resursele gestionate au contribuit la reducerea poverii medicale a maladiilor HIV și hepatita;
    • distribuția medicamentelor și consumabilelor pentru prevenirea infecției HIV nu a fost pe deplin fundamentată, iar condițiile de depozitare necesită reglementări suplimentare.
  3. Gestionarea patrimoniului public:
    • procesul de delimitare și înregistrare a bunurilor imobile proprietate publică și înregistrare a drepturilor de proprietate denotă neconformități;
    • unele dispozitive medicale nu au fost puse în funcțiune, ceea ce afectează calitatea serviciilor prestate.
  4. Management și control intern:
    • este necesară consolidarea controlului intern managerial în conformitate cu prevederile Legii privind controlul financiar public intern;
    • Consiliul de Administrație trebuie să adopte decizii mai eficiente pentru soluționarea problemelor și îmbunătățirea calității serviciilor medicale.

Curtea de Conturi a formulat recomandări pentru remedierea lacunelor și elaborarea unor planuri de acțiuni specifice și utilizarea responsabilă a resurselor publice pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor medicale în Republica Moldova.

Menționăm că, Raportul integral al auditului conformității poate fi consultat pe pagina oficială a instituției, accesând link-ul.

Share