Serviciul Fiscal de Stat a înregistrat progrese semnificative în ultimii ani

Serviciul Fiscal de Stat a înregistrat progrese semnificative în ultimii ani

Serviciul Fiscal de Stat a înregistrat progrese semnificative în ultimii ani, iar contribuabilii sunt, în general, mulțumiți de performanța autorității fiscale, indică rezultatele unui sondaj sociologic realizat recent sub comanda expertului Agenției Fiscale Suedeze, Ylva Vesterlund, contribuabililor fiindu-le solicitate opiniile asupra Fiscului şi sistemului fiscal din Republica Moldova. Studiul a fost realizat pe întreg teritoriul țării, în diferite grupuri de contribuabili, persoane juridice și fizice, la interviuri fiind selectate companii de dimensiuni mari, medii și mici.

Respondenților li s-a cerut apoi să aprecieze autoritatea fiscală cu o notă de la unu la zece (zece fiind nota maximă), mediana voturilor fiind 8, ceea ce indică o apreciere considerată foarte înaltă. Respondenții au motivat notele cu mai multe argumente: autoritatea fiscală depune toate eforturile pentru a îmbunătăți starea de lucruri, dar problema este în sistemul fiscal; fiscul a progresat semnificativ ultimii ani, încearcă să fie prietenos şi util; apelanții din mediul contribuabililor au primit ajutorul necesar atunci când au avut nevoie; sunt mulţi funcționari fiscali buni, care își exercită sârguincios obligațiunile de serviciu, în timpul inspecțiilor fiscale aceştia se comportă bine etc.

De asemenea, studiul denotă că noile servicii electronice ocupă primul loc în lista îmbunătățirilor recunoscute și se încurajează mult continuarea acestei linii de dezvoltare, deşi în unele regiuni ale ţării conexiunea la internet este atât de lentă, încât este dificil să utilizezi serviciile electronice. Respondenţii vorbesc, în același context, despre un climat prietenos şi servicii generale mai bune și, per ansamblu, se pare că există o relaţie informală şi prietenoasă între funcţionarii fiscali şi contabili. Pare a fi uşor să vizitezi sau să apelezi oficiul fiscal local, practic nefiind înregistrate plângeri privind accesibilitatea. Șeful SFS, Ion Prisăcaru, a fost identificat de către contribuabilii chestionați ca forţa motrice din spatele schimbărilor permanente de la fisc, fiind remarcat faptul că dânsul a purtat deseori discuţii cu contribuabilii, care apreciază faptul că sunt ascultați și au posibilitatea să-şi împărtășească părerile.

Din îngrijorările exprimate, pot fi menționate preocupările referitor la pierderea unui număr de funcţionari fiscali competenţi, din cauza salariilor joase în cadrul administraţiei fiscale, sunt necesare îmbunătăţiri, în special în ceea ce ţine de oferirea poziției oficiale în timp util ș.a. Critici mai tranșante au fost aduse domeniului politicilor fiscale, contribuabilii insistând că legislaţia fiscală este modificată prea des etc., dar aceste aspecte nu țin deja de competența autorității fiscale naționale.

 

Mihaela Rotari

 

Share