Curtea de Conturi a prezentat în Comisia parlamentară concluziile auditului la MAI pentru anii 2021 și 2022

Curtea de Conturi a prezentat în Comisia parlamentară concluziile auditului la MAI pentru anii 2021 și 2022

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat astăzi, 18 octombrie, în cadrul Comisiei de control al finanțelor publice (CCFP) două rapoarte de audit: Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) încheiate la 31 decembrie 2021 și Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2022.

Tatiana Șevciuc, membră a CCRM și auditorii CCRM, responsabili de misiunile de audit  au relatat Comisiei parlamentare despre rezultatele și constatările auditului care au stat la baza formulării concluziilor generale, precum și a recomandărilor înaintate.

Auditorii CCRM au verificat aspectele aferente domeniilor ce țin de gestionarea patrimoniului public, retribuirea muncii, reparațiile capitale ale clădirilor, rezervele de stat, etc. și în context au prezentat cele mai semnificative observații care au stat la baza opiniei de audit cu rezerve:

  • o instituție din subordinea MAI a cheltuit mijloace financiare pentru extinderea și modernizarea Sistemului automatizat de supraveghere a circulației rutiere (SASCR) „Controlul traficului” în sumă de 44,6 mil. lei, neavând planificate alocații pe anii 2021-2022;
  • pentru reconstrucția bazinului de înot al Clubului sportiv central „Dinamo” au fost transferate la 2 entități, în avans, 37,3 mil. lei, însă lucrările de construcție în perioada anilor 2017-2021 nu au fost transmise autorității contractante. În anul 2022, obiectul a fost dat în exploatare, însă din cauza contabilizării neregulamentare a cheltuielilor aferente construcției bazinului de înot, contul „Construcții speciale” a fost subevaluat cu suma de 12,3 mil. lei. Totodată, lipsesc documentele primare ce atestă efectuarea lucrărilor pentru bazinul de înot în sumă de 1,3 mil. lei, costul investiției fiind supraevaluat neregulamentar cu suma nominalizată.

Probele de audit relevă că, în anul 2022, veniturile executate au însumat 4607,7 mil. lei sau la nivel de 97,6%. Indicatorii precizați nu au fost realizați de către 12 instituții cu suma de 115,5 mil. lei, cauza fiind nedebursarea granturilor externe în sumă de 65,9 mil. lei, nevalorificarea alocațiilor bugetare în suma de 41,2 mil. lei și neîncasarea veniturilor din vânzarea mărfurilor și a serviciilor cu plată în sumă de 10,5 mil. lei.

Analogic și în anul 2021, veniturile au fost executate la nivel de 95,7%, indicatorii precizați nu au fost realizați de către 12 instituții cu 137,7 mil. lei.

În anul 2022 cheltuielile de personal ale angajaților ministerului au constituit 3061,5 mil. lei, fiind în creștere cu 732,6 mil. lei sau cu 31,5% față de perioada precedentă. Auditul a identificat circa 6191 de angajați ai MAI cu restanțe la concediul anual, care la finele anului 2022 au acumulat neregulamentar 436,9 mii de zile de concediu nefolosite, ceea ce impune obligații legale față de personalul încadrat de cca 181,8 mil. lei acestea fiind în creștere cu 46,4 mil. lei față de anul 2021.

La capitolul patrimoniu public, deși, s-au întreprins unele măsuri de către MAI, înregistrarea patrimoniului public gestionat de către minister la organele cadastrale rămâne a fi o problemă nesoluționată. La finele perioadei de gestiune unele instituții din subordinea MAI, n-au înregistrat la organele cadastrale 303 de clădiri (97,8 mii m2) și 41 de terenuri (15,9 ha).

De asemenea, auditul a constatat că, 62 clădiri și construcții speciale cu valoarea de 21,2 mil. lei, care fac parte din patrimoniul public aflat în administrare și gestiune economică a unor instituții din subordinea MAI nu se utilizează și se află în proces de deteriorare avansată.

La 31.12.2022 instituțiile din subordinea MAI gestionau 30 de proiecte finanțate din surse externe aflate în derulare. Din cauza neîncasării unor granturi externe pentru lucrări de construcții, tergiversarea procedurilor de achiziție, precum și a capacităților reduse de absorbție a fondurilor publice, unele instituții nu au executat alocațiile bugetare în sumă de 66,3 mil. lei destinate „Investițiilor capitale în active în curs de execuție”. Deși debursările de granturi nu au avut loc, angajații din proiecte au beneficiat de sporul pentru participare în proiecte finanțate din surse externe.

Cu referire la buna guvernare a achizițiilor publice cu impact asupra gestiunii fondurilor publice, auditul a constatat următoarele:

  • Serviciul Tehnologii Informaționale (STI), în anii 2021-2022, a achiziționat echipamente și lucrări pentru extinderea și modernizare a sistemului „Controlul traficului” în sumă 44,6 mil. lei, fără a avea aprobate alocații la capitolul investiții capitale prin legile bugetare anuale. Din cauza tergiversării termenilor lucrărilor de montare instalare a elementelor de infrastructură pentru 12 locații, la finele anului 2022 la STI a rămas în stoc utilaj în sumă 4,7 mil.lei, achitat din bani publici, destinat pentru extinderea SASCR „Controlul traficului”, care a fost lăsat la păstrare la operatorul economic, iar creanța de 4,7 mil. lei nu a fost contabilizată regulamentar. Totodată la 31.12.2022 au rămas nevalorificați 1,1 mil.lei pentru lucrări neexecutate;
  • din cauza estimării incorecte de către Inspectoratul General de Poliție (IGP) a valorii achiziției anunțată în documentația de atribuire, echipamentul pentru laboratorul ADN al Centrului tehnico-criminalistic și expertize, în opinia auditului, a fost procurat la un preț exagerat de 14,5 mil. lei, adaosul comercial la cele 6 poziții de echipamente per total a însumat 7,5 mil. lei, deși prețul liber de vamă a constituit 7 mil. lei, care include TVA, taxa vamală, proceduri vamale, cheltuieli de transport și alte elemente de valoare. În opinia auditului au fost admise cheltuieli suplimentare din bugetul de stat;
  • Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, ca urmare a licitației publice a încheiat contractul în sumă de 1,1 mil. euro privind achiziția a 8 vehicule destinate pentru asistența medicală de urgență în misiuni SMURD. Deși, vehiculele au fost recepționate, din cauza depunerii întârziate a cererilor intermediare de finanțare și reținerea a tranșelor entitatea mai mult de 2 ani nu achită costul bunurilor procurate, cu toate că membrilor proiectului le-a fost calculat și achitat sporul salarial.

Auditul a recomandat MAI să asigure acordarea concediilor anuale angajaților în conformitate cu prevederile legale și să întreprindă măsuri în vederea utilizării de către angajați a restanțelor la concediul anual. Misiunea de audit a mai recomandat formarea unor comisii pentru efectuarea controlului anual privind utilizarea regulamentară a mijloacelor financiare destinate finanțării activității speciale de investigații și completarea rezervei de stat și de mobilizare conform cerințelor Nomenclatorului bunurilor materiale, menite să asigure protecția populației în cazul unor eventuale situații excepționale, determinate de evenimente de forță majoră.

Președinta Comisiei de control al finanțelor publice, Tatiana Cunețchi, a apreciat activitatea Curții de Conturi și a menționat că „CCRM veghează utilizarea banului public și contribuie la combaterea corupției”, iar entităților vizate în rapoartele de audit, le-a sugerat dedicație mai multă pentru fortificarea disciplinei financiare în utilizarea banului public.

Share